שתף קטע נבחר

הכירו: תקני הבנייה הירוקה

לא מעט שומעים על טרנד הבנייה הירוקה שצובר תאוצה בשנים האחרונות - רצון היזמים לעמוד בתו התקן הירוק והשאיפה לחיסכון פסיבי באנרגיה בתוך הדירה ומחוצה לה הם רק חלק מהגורמים להתגברות המגמה. כיצד שונה תכנון פרויקט מגורים ירוק? צפו

בשיתוף רוטשטיין

 

במטרה לצמצם את השפעתם של מבני ציבור ומגורים על הסביבה, צברה בשנים האחרונות הבנייה הירוקה תאוצה ניכרת בעולם וגם בישראל. בנייה ירוקה למגורים היא הליך תכנוני שנותן את חותמו כבר בשלב התכנון הראשוני ועד לביצוע בשטח - בין היתר מבליט התכנון הירוק שמירה על תנאי הסביבה הטבעיים, ובעזרת הטמעת טכנולוגיה ייעודית מביא לחיסכון במשאבים - הצטמצמות שתורמת לשמירה על איכות הסביבה. "בנייה ירוקה הוא תהליך שתופס תאוצה בצורה משמעותית, ומשנה לשנה אפשר לראות איך הוא משתכלל", מתאר אבישי בן חיים, מנכ"ל רוטשטיין, חברה ציבורית העוסקת ביזום וביצוע פרויקטי נדל"ן למגורים ברחבי הארץ. "אפשר לראות כבר היום מספר בניינים חדשים שהחלו לחפות אותם בצמחייה ירוקה, דבר שנשמע לאחדים כשולי, אך מעניק בידוד ניכר", מוסיף בן חיים.

 

בנייה ירוקה  (באדיבות רוטשטיין )
ירוק בעיניים: מבט על בנייה ירוקה במגדל העמק(באדיבות רוטשטיין )
 

לשיקול הסביבתי בבניית מבנה ירוק, בין אם למגורים, למשרדים או לשטחי ציבור, מתווספים שיקולים כמו כדאיות כלכלית וחברתית. "המערכות שאנחנו מתקינים כיום בתוך המבנים מייצרות מצב שבאופן פסיבי הדייר חוסך, ולא נדרש לחשוב יותר מדי - שזה היתרון הגדול של הבנייה הירוקה", מספר שמוליק ליפשין, מנכ"ל פיתוח סביבה וקיימות בע"מ. "נתוני המשרד להגנת הסביבה לשנת 2018 מראים כי כבר היום הוסכמו למעלה מ-10 אלף יחידות דיור לתקן של בנייה ירוקה. בנוסף כיום נמצאות עוד 900 דירות בהליך הסכמה, והקצב רק הולך וגובר. בסופו של תהליך הבנייה מקבלים אישור התעדה ממכון שהוסמך על ידי משרד הכלכלה לביצוע בדיקות לתקן ירוק", הוא מוסיף.

 

בנייה ירוקה  (באדיבות רוטשטיין )
הולך וגובר: על פי משרד להגנת הסביבה כבר הוסכמו למעלה מ-10 אלף דירות לתקן בנייה ירוקה(באדיבות רוטשטיין )
 

כדי לעמוד בסף תקן 5281 לבנייה ירוקה בישראל, תקן שכיום הוא וולונטרי (אלא אם הרשות המקומית מורה אחרת), נדרש המבנה לצבור נקודות על ידי עמידה בסטנדרטים שונים מתחום האנרגיה, התחבורה, המים, הבידוד ועוד. "בנייה ירוקה נותנת אפשרות לחסוך באנרגיה בצורה משמעותית. אם ניקח את נושא החשמל למשל, אנחנו מתקינים מזגנים שחוסכים כ-30% בצריכת החשמל. בנוסף אנחנו מבצעים התקנה של מפסק מרכזי שמכבה את כל הבית וכך חוסך באנרגיה, וכן שימוש במים ממוחזרים. בשל החידושים הרבים מתווספים כל העת אלמנטים נוספים - כיום כבר אפשר לדבר בהיבט הזה על בית חכם", אומר בן חיים.

 

בנייה ירוקה  (באדיבות רוטשטיין )
חיסכון פסיבי באנרגיה: הטמעת מערכות שמסייעות לדיירים לחסוך(באדיבות רוטשטיין )

 

בימים אלה עתיד להסתיים אחד הפרויקטים הגדולים בתחום הבנייה הירוקה למגורים בבאר יעקב - אלף יחידות דיור ב-13 מבנים שכולם עומדים בתקן הבנייה הירוקה. "באר יעקב הייתה נקודה עלומה על המפה שאף אחד לא הכיר. אני חושב שהמיקום שלה אסטרטגי, כרבע שעה מתל אביב, מערכת החינוך מצוינת, יש לה מרחבים ירוקים ושטחי מסחר - רואים בעיניים את הפיתוח של הסביבה", מתאר בן חיים.

 

 "כל מבנה בבאר יעקב הותעד בזמן אחר, אבל כל המבנים עומדים בתקן של בנייה ירוקה. תקן ירוק למעשה מכסה המון פרמטרים מבחינת הבנייה - בין אם זה חשמל, אינסטלציה, תחבורה. לצורך העניין בנושא התחבורה יש לדיירים אפשרות גם להטעין רכב חשמלי, ואזור שלם שמיועד לחניית אופניים. אם בעניין הבידוד התרמי של הבניין - הדייר לא צריך להפעיל מיזוג, וכך החיסכון שמתאפשר הוא פסיכי, ללא כל מאמץ", אומר האדריכל ניתאי דדון, מומחה לבנייה ירוקה.  

 

בנייה ירוקה נדל
אלף יחידות דיור ירוקות: באר יעקב מתחדשת (באדיבות רוטשטיין)

 

"אני מאמין שבעיקר התחום האנרגטי הוא שצובר תאוצה - מחפשים יותר ויותר איך אפשר לחסוך, איך ניתן לבנות בצורה חכמה יותר וכיצד לעזור לכל התפעול הפסיבי של הדירה. להערכתי, בעוד כעשור הבניינים והבנייה ייראו אחרת לגמרי ממה שאנחנו מכירים היום", מסכם בן חיים.

 

בשיתוף רוטשטיין

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
באדיבות רוטשטיין
נדל"ן סביבתי: יתרונות הבנייה הירוקה
באדיבות רוטשטיין
מומלצים