שתף קטע נבחר

"דנה אשכנזי" תפצה עובדת שנאלצה להתפטר אחרי חופשת לידה

מנהלת חנות עזבה כי לא התאפשר לה לעבוד רק במשמרות בוקר. הרשת חויבה לשלם לה כ-44 אלף שקל, בין השאר על הפרת חוק עבודת נשים

בית הדין לעבודה בחיפה קיבל לאחרונה תביעה שהוגשה נגד רשת האופנה "דנה אשכנזי" על ידי מנהלת חנות שנאלצה להתפטר לאחר חופשת לידה משום שלא התאפשר לה לעבוד רק במשמרות בוקר. גרסת הרשת, שלפיה השינויים נעשו כדי לעזור לתובעת משום ש"זה רגיש לחזור מחופשת לידה", נדחו על ידי השופטת אילת שומרוני-ברנשטיין, שפסקה לעובדת לשעבר פיצוי של 43,447 שקל בגין על הפרת חוק עבודת נשים וחוק שוויון הזדמנויות בעבודה.

 

התובעת עבדה כמנהלת הסניף בגרנד קניון שבחיפה במשך שנתיים. במרץ 2015 היא יצאה לחופשת לידה של חצי שנה, אלא שלקראת שובה התברר לה כי תעבוד לצדה מנהלת נוספת ומעתה ואילך תיאלץ לוותר על רוב משמרות הבוקר. מאחר שלא הצליחה למצוא סידור לבנה לשעות אחה"צ היא החליטה להתפטר. הרשת אמנם שילמה לה פיצויי פיטורים אולם בתביעה שהגישה ב-2016 היא ביקשה פיצויים גם על הפרת חוק עבודת נשים וחוק שוויון הזדמנויות בעבודה לצד השלמת פיצויי פיטורים.

 

לטענתה, הרשת לא הותירה לה ברירה אלא להתפטר בתקופה המוגנת של 60 הימים לאחר חופשת הלידה. היא הוסיפה שהמסר שהועבר לה, שלפיו לכאורה לא תוכל לחזור לתפקוד מלא משום שהיא אם, מהווה אפליה.

 

מנגד טענה הרשת שהתובעת עבדה גם לפני החופשה במשמרות ערב, וכי תנאי ההעסקה שלה לא שונו. עוד הובהר כי השינוי במשמרות היה רוחבי ולא חל רק עליה. נטען כי התובעת הייתה שותפה להחלטה להעסיק את המנהלת המחליפה בקביעות.

 

אולם השופטת אילת שומרוני-ברנשטיין מצאה כי תמלילי השיחה שהתקיימה בין התובעת לבין מנהל הרשת התיישבו היטב עם גרסתה לשינוי בשעות העבודה שלה לנוכח מינוי המנהלת הנוספת, שלקחה את משמרות הבוקר לעצמה.

 

נקבע כי מדובר בדרישה "בלתי הוגנת ובלתי סבירה בנסיבות בהן, מספר ימים עובר למועד חזרתה המתוכננת מחופשת הלידה, הועמדה התובעת בפני עובדה מוגמרת של שינוי מתכונת המשמרות, אשר הצריכה ממנה הערכה מחודשת ובכלל זאת מציאת סידור לבנה הפעוט". לפיכך נפסק כי השינויים מנעו מהתובעת את היכולת להשתלב בעבודה לאחר חופשת הלידה ומנוגדים לתכליתו של חוק עבודת נשים.

 

בהמשך התקבלה גם הטענה לאפליה בניגוד לחוק שוויון הזדמנויות. השופטת הפנתה בין היתר לדברים שאמרה אשכנזי בעדותה, שלפיהם הבאת המנהלת נועדה "לעזור לתובעת" משום שהיא "יודעת כמה זה רגיש לחוזר מחופשת לידה כשאת עם התינוק שלך".

 

כלומר, הרשת לא האמינה שהתובעת תחזור לתפקד כרגיל בהיותה אם לתינוק וסברה כי עליה "להגן" עליה באמצעות הגבלתה. "הגם שהגב' אשכנזי היא אישה ואם על פי הסבריה, אנו סבורים שהדברים שנאמרו על ידה והפעולות שנעשו בשמה... מהווים סקסיזם נדיב שגם לו אין מקום בעת הזו", נכתב בפסק הדין.

 

בהתאם נפסק כי הרשת תצטרך לפצות את התובעת ב-38,420 שקל על הפרת חוק עבודת נשים וחוק שוויון הזדמנויות, וכן לשלם לה השלמות פיצויי פיטורים ופנסיה של 5,027 שקל. בנוסף חויבה הרשת בהוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד של 7,500 שקל.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ענת מוסברג
דנה אשכנזי
צילום: ענת מוסברג
מומלצים