שתף קטע נבחר

מגורים איכותיים זה לא רק דירה

אנשים לא רוכשים רק בית או דירה, הם קונים גם את כל המעטפת - את הקהילה, את השכונה, את הנגישות, את אפשרויות התעסוקה והחינוך. בנגב ובגליל מסתתרות שפע של אפשרויות כאלה שפספסנו במשך עשרות שנים. לכבוד כנס שייערך מחר (רביעי) וישיק את פרויקט "עיר שווה", קבלו חמש דוגמאות לשכונות ייחודיות הנבנות כעת ונשענות על הנכסים המיוחדים בצפונה ובדרומה של ישראל

בשיתוף "ישראל 2048 - עתיד משותף"  

 

בנגב ובגליל, 75 אחוז משטחה של ישראל (שרבים יאמרו שאלה השטחים היפים ביותר שלה), מתגוררים כיום רק כרבע מתושביה של המדינה. פוטנציאל עצום שאינו מנוצל דיו.

 

עד לשנת 2048, שנת המאה למדינה, צפויה אוכלוסיית ישראל להכפיל עצמה ולהגיע ל-17 מיליון תושבים, וחלק ניכר מהם צפוי, אם לא יקרה מהלך מהפכני, להמשיך ולהצטופף במרכז הרווי. במסגרת התכנון לשנים הבאות, מתכננת המדינה להקים מאות אלפי יחידות דיור נוספות בנגב ובגליל - אבל זה לא מספיק. כדי להפוך את הנגב והגליל למרכזים חדשים, שווי ערך ותוססים ללא תלות באזור המרכז הנוכחי, צריך להציע עוד הרבה יותר אפשרויות מפתות וייחודיות שימשכו דיירים חדשים, בשילוב אפשרויות תעסוקה, חינוך ותחבורה מותאמת.

 

כדי לממש את החזון ולעבור למעשים, ביריד שנפתח מחר (רביעי), יוצעו שלל ההזדמנויות לגור וליזום במרכזים החדשים במפגש בלתי אמצעי עם הרשויות, גורמי מקצוע ויזמים שכבר פועלים בשטח. היריד מזמין את מאה היזמים שישנו את פני המדינה. כל אחד מוזמן להוביל רעיון וקבוצה, שבמרכזה יוזמה חברתית/ כלכלית/ תרבותית/ חינוכית/ אמנותית, המייצרת ערך מוסף לעיר, פעילות ומשרות בתחום. הקבוצה תייצר קהילה בלב ליבן של השכונות הוותיקות, החדשות והעתידיות.

 

"אנשים לא קונים דירה", אומר רוני פלמר, מנכ”ל תנועת אור להתיישבות בנגב ובגליל. “הם קונים בעיקר את כל מה שמסביב וגם את המקום בו הם הולכים לישון בלילה. הערך של האפשרויות שנמצאות במרחק הליכה ובעלות סבירה, הערך של קהילה ושכנים, של הרגשת ביטחון אישי. התחושה שאנחנו חיים במקום שהוא הכי נכון בשבילנו ובשביל הילדים שלנו כעת או בעתיד. בצפון ובדרום מסתתרות שפע של אפשרויות שפספסנו במשך עשרות שנים. הגיע הזמן לשנות את הפרדיגמה ולחשוף את השפע ואת הייחודיות של ערי הנגב והגליל".

 

את ניצניה של המהפכה האפשרית ניתן להרגיש כבר עכשיו בשלל שכונות חדשות הנבנות בצפונה ובדרומה של ישראל. הנה חמש דוגמאות ייחודיות:

 

שכונת השחר, דימונה

השכונה תכלול 3,216 יחידות דיור ובהן מגרשים לבנה ביתך, קוטג'ים ובנייה רוויה. על פי התכנון, תכלול השכונה שטחים גדולים ונרחבים של גינות ציבוריות ופארקים מוצלים, שבילי אופניים, מזרקות מים, טיילת להולכי רגל ועוד. במקביל יוקמו מוסדות חינוך וגנים, מוסדות ציבוריים, מרכזי מסחר ופנאי וגני משחקים.

הדמיה שכונת השחר בדימונה (הדמיה: חברת ערים)
הדמיה שכונת השחר בדימונה(הדמיה: חברת ערים)
"השכונה היא מכלול המשלב פיתוח רחובות, פארקים ובנייה ברמה גבוהה, המשקיפה לנוף מיוחד המייצר ערך משמעותי לרוכשים”, אומר בני ביטון, ראש עיריית דימונה, יו"ר פורום ערי הפיתוח, יו"ר הרשות לפיתוח הנגב ויו"ר אשכול נגב מערבי. “הוכחנו בדימונה שאפשרויות חינוך מעולות, פארקים והאגם החדש, סצנה של תרבות ומרפאות, מניבים לכל תושב את התמורה הגבוהה ביותר להשקעה שלו בחיים בדימונה”.

 

שכונת יובלים, קריית-שמונה

השכונה היא השלב הראשון מתוך ארבע שכונות חדשות המתוכננות ברובע הצפון-מזרחי של העיר קריית-שמונה. ממזרח גובלת שכונת יובלים א' בוואדי נחל עיון ומדרום נשענת על דרך אזורית 909. היא מתוכננת סביב גינות ציבוריות פנימיות ומבני ציבור. ציר הולכי רגל תופר את השכונה מדרום, החל מכיכר הכניסה לשכונה, דרך בלוקי המגורים ועד לקריית החינוך הכלל עירונית בצפון השכונה. רשת רחובות הולכי רגל קושרת את שכונת המגורים עם פארק נחל עיון.

שכונת יובלים המתוכננת בקריית-שמונה (הדמיה: יער אדריכלים)
שכונת יובלים המתוכננת בקריית-שמונה(הדמיה: יער אדריכלים)

 

שכונת מצפה הימים, צפת

השכונה ממוקמת במרחק נסיעה קצר ממרכזי הקניות בראש פינה ובמרחק הליכה מהמדרחוב של צפת, הפקולטה לרפואה, המכללה האקדמית והעיר העתיקה. חוץ מיחידות דיור היא צפויה לכלול פארק ירוק, מתקני ספורט, בריכת שחייה, שתי קריות חינוך, מרכז מסחרי, גני ילדים ומעונות, שבילי אופניים, תצפיות וקריית מחקר. העירייה תשקיע בתשתיות מקדמות בריאות ובפעילויות בשילוב הפקולטה לרפואה, המכללה האקדמית והמרכז הרפואי זיו.

 

שכונת הפארק, אופקים

השכונה תוקם על גדות נחל פטיש, צופה אל פארק אופקים, מוקפת בטיילת נוף מרהיבה. היא תוקם בבנייה חכמה וירוקה, תחובר לצינור הגז הטבעי ותהיה שכונה ירוקה, אחת השכונות עם התשתיות המתקדמות ביותר בארץ.

"אופקים, בשיתוף עם תנועת אור, מייצרת שכונות קהילתיות", מסביר ראש העירייה, איציק דנינו. "התחלנו בשכונת הפארק ואנו כרגע בתהליך להפוק אותה לאחת השכונות המיוחדות בישראל, בחשיבה על רובע חדשנות, מסלולי הליכה, תשתית לתחבורה

אוטונמית ומרחבי חיים מיוחדים, בקרבה לתחנת רכבת ולמקומות עבודה".

שכונת בנה ביתך באופקים. חיבור ישיר לצינורות הגז הטבעי.  (צילום: יח
שכונת בנה ביתך באופקים. חיבור ישיר לצינורות הגז הטבעי. (צילום: יח"צ)

שכונת קרני רמון, מצפה רמון

 מתחם ייחודי הממוקם בלב מצפה רמון המאפשר למשפחות וצעירים לנחות בישוב, להכיר אותו, לקיים בו חיי קהילה ולהתאהב. המתחם מציע 24 יחידות דיור בשכירות, במחיר מסובסד, למשך כשלוש שנים. את הקהילה שחיה במקום מלוות הרשות המקומית ותנועת אור בהיבטים של בניית הקהילה והמעבר למצפה רמון.

 

דן לוי הוא רווק בן 31 שעבר מירושלים למצפה רמון לפני כמעט שלוש שנים: “חיפשתי מקום להתחיל את החיים, מקום שיעטוף אותי תוך כדי שאני משקיע את עצמי בהקמה של מיזם גדול שנקרא 'מעבר', מתחם גדול ושוקק חיים של אמנות ויצירה. עברתי לגור בשכונת קרני רמון ומצאתי קהילה ואנשים שמדברים את השפה שלי, לצד פינה שקטה ונעימה שהיתה לי בית. אנחנו גרים פה קבוצת צעירים במתחם מיוחד שגרם לנו לעשות את הצעד ולבוא לגור ובשאיפה גם להישאר במצפה רמון, להקים פה את המיזם שלנו, ובשאיפה גם לראות פה את חיינו לשנים קדימה”.

 

אם יש לכם יוזמה או רצון להוביל קהילה עירונית מוזמנים ליריד מיוחד, ראשון מסוגו שתנועת אור, המשרד לשיויון חברתי, משרד השיכון ועשרות ארגונים חברתיים יקיימו מחר (יום רביעי) בתל אביב. בואו לקחת חלק בכתיבת הפרק הבא של המדינה.

יריד המרכזים החדשים של ישראל  ()

בשיתוף "ישראל 2048 - עתיד משותף"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים