שתף קטע נבחר

תשלומים תמוהים והיעדר פיקוח: ברוכים הבאים לג'ונגל החיובים של חברות הגז

800 שקל על חיבור מונה בדירה חדשה, מאות שקלים על פיקדון ועשרות שקלים על העברת בעלות. אמנם יש הבדלי מחירים עצומים בין החברות - אבל לכו תעבירו חשבון גז של בניין שלם לחברה אחרת. כך משלם הצרכן הישראלי 150 מיליון שקל מיותרים בשנה לחברות הגז

אורן קנה דירה בבניין חדש שמחובר לתשתית צובר גז של אמישראגז. כמה ביקשה ממנו אמישראגז רק כדי להתחבר לצובר הגז? כ-800 שקל. על דמי החיבור האלה אין שום פיקוח: בישראל פועלים כ-25 ספקי גז, כשחמישה מהם שולטים על 85% מהשוק וגובים כמה שהם רוצים על חיבור לגז.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

הצרכנים משלמים פיקדון גבוה מדי על בלוני גז

שוק הגז הביתי: עדיין נשלט על ידי ספקים גדולים והמחירים גבוהים

נחתמה עסקת סופרגז: אלקו תשלם לעזריאלי 770 מיליון שקל

 

"מה שקורה בבניינים חדשים זה משוגע", אומר אורן. "את נכנסת לבניין חדש, ורק כדי להפעיל את המונה החברה מבקשת מכל דייר מאות שקלים. התשתית כבר קיימת. הטכנאי מגיע, מפעיל את המונה וזהו. מישהו מעלה על דעתו שכשתיכנס לבניין חדש - חברת החשמל תגיד לך לשלם 800 שקל כדי לחבר אותך לחשמל? או תאגיד המים יאמר לך לשלם 800 שקל כדי לפתוח את הברז? זה הגיוני?"

 

יש לכם תלונה על חברת גז? כתבו לנו >>

   (צילום: יובל חן)
צובר גז בבניין משותף בגבעתיים(צילום: יובל חן)
 

ברוכים הבאים לג'ונגל החיובים של חברות הגז. פזגז, סופרגז, אמישראגז ודורגז מספקות כ-75% מגז הבישול בישראל, כשלפי הרשות לתחרות, שחקנים קטנים יותר נבלמים, בין היתר משום שאספקת גז הבישול הביתי באמצעות מערכת גז מרכזית מועדת יותר לשליטה של שחקנים גדולים. לפי הערכה, כ-60% מהצרכנים בישראל מחוברים לצוברים ומערכות גז, וליתר יש בלונים. לאחרונה נתבקשו אמישראגז וסופרגז לחשוף בין היתר את אופן החלוקה של לקוחות חדשים ביניהן, במסגרת תביעה ייצוגית שהוגשה נגדן בטענה לקרטל ומחירים גבוהים ולא תחרותיים.

 

השנה קבע מבקר המדינה כי הצרכן הישראלי משלם 150 מיליון שקל עודפים בשנה על גז. מעבר לדמי השימוש, יש תשלומים נלווים, למשל פיקדון: סכום שאנחנו משלמים ביום החיבור, ומוחזר לנו ביום שבו אנחנו מתנתקים. מדובר בפיקדון על שעון גז או על בלון גז, תלוי אם אתם צורכים גז בבלונים פרטיים או בצובר שמשותף לבניין או לרחוב. תשלום הפיקדון מפוקח מאז 2015, ויש מחירון של המדינה לפיקדון - אבל רוב הסיכויים שהחברות מצאו דרך לעקוף את הפיקוח.

 

המחירון של משרד האנרגיה מפרט את רכיבי הפיקדון עבור צובר גז לכל הבניין, כשמחיר המקסימום הוא 132.34 שקל: צובר - 67.19 שקל; מונה גז - 50.90 שקל; וסת גז 100 מיליבר (המשמש גם לחימום מים) - 14.25 שקל, או: וסת לחץ שימוש 30 מיליבר המשמש צרכן גז יחיד - 13.24 שקל, או: וסת לחץ שימוש 30 מיליבר המשמש שני צרכני גז או יותר - 8.14 שקל.

 

על בלוני גז מחיר המקסימום לפיקדון הוא 120.13 עבור שני בלונים קטנים (12 ק"ג גפ"מ כל אחד) או 270.82 שקל עבור שני בלונים גדולים (48 ק"ג גפ"מ).

אורן לא זכר כמה שילם כפיקדון עבור הצובר. אז בדקנו: הוא שילם 269.09 שקל ב-2018. איך זה ייתכן? הרי הפיקדון מפוקח מ-2015. נציגה באמישראגז אמרה לנו: "אין פיקדון פחות מ-100 שקל. רוב האנשים משלמים 560 שקל. זה פיקדון על ההתקנה".

   ()
 

עוקפות את הפיקוח

סיפור הפיקדון לא נגמר בזה. הוריו של עופר, לקוח של חברת סופרגז, עברו השנה לפתח תקווה, לדירה שקנה. הדיירים הקודמים בדירה שילמו 311 שקל פיקדון, לפני שנים. כשעופר התקשר לחברה, הפקידה הסבירה לו: "אתה אמור לשלם לדיירים הקודמים 311 שקל". אבל, עופר שאל, המחיר המפוקח של פיקדון עבור מונה הוא 68 שקל בלבד. אהה, רוצה לשלם מחיר מפוקח? או אז יקרה דבר כזה: החברה תחזיר לדיירים הקודמים את הפיקדון, אתה תצטרך לנתק את הגז ולחברו מחדש, ולשלם על התקנה. וזה, כאמור, עולה כמה מאות שקלים. במקרה של עופר: 540 שקל.

 

האבסורד גדול: למה צריך לנתק את המונה ולהתקינו מחדש ולשלם על כך מאות שקלים, כשבסך הכל נכנסים דיירים חדשים לדירה, שישתמשו באותה מערכת גז? נראה שמדובר במלכודת: רוצה לשלם פיקדון מופחת? תצטרך קודם כל לשלם לנו מאות שקלים על חיבור מחדש. הנציגה מצידה הסבירה: "אנחנו שולחים טכנאי, מפרקים את המונה ואתה משלם 540 שקל על ההתקנה, שמתוכם 68 שקל זה הפיקדון. זה הנוהל של החברה".

 

עופר לא מאמין: "540 שקל להתקנת מונה, למרות שהמונה כבר מותקן?" שאל. "זה התעריף של סופרגז", ענתה הנציגה, והדגישה שבאמת מפרקים את המונה ומתקינים מחדש, "וזה אומר שיהיו כמה ימים שבהם תהיה בלי גז".

 

אם כל אלו לא מספיקים, לעופר התברר שגם העברת הבעלות על שמו עולה בסופרגז כסף: 130 שקל. הוא הצליח להוריד אותם ל-80 שקל. "החלפתי בעלות על חשבון חשמל, מים, אינטרנט - אף אחד לא לקח ממני דמי העברת בעלות", התלונן (יש לציין שבחברת החשמל גובים דמי העברת בעלות - כשמונה שקלים). "אלה הנהלים", ענתה לו הנציגה.

 

עדיין לא מיואש, ביקש עופר לדבר עם נציג בכיר - שאמר לו שיעשה לו מחיר ויגבה ממנו כ-200 שקל על כל ההליך, כולל פיקדון. רק שעופר עדיין חושב שאין סיבה לגבות כסף על העברת בעלות, ובטח שאין סיבה שיפרקו את המונה וירכיבו מחדש רק כי נכנס דייר חדש לדירה.

 

לקוח נוסף, הפעם של פזגז, רועי, עבר דירה בתוך גדרה לפני כשנה. הדייר הקודם נתן לחברה פיקדון של 389.9 שקל. "במהלך מעבר הדירה נדרשתי על ידי פזגז להעביר לו את הסכום הזה", הוא מספר. מדובר כמובן בסכום גבוה מסכום הפיקדון המפוקח כיום. "פניתי לחברה בבקשה: תנו לי אישור בכתב שהסכום הזה נמצא אצלכם ושהוא רשום על שמי. אמרו לי שאם ארצה כזה אישור, יש צורך לבטל את המינוי הנוכחי של הדייר הקודם, לפרק ולחבר מונה, כולל עלות שאצטרך לשלם על חיבור מחדש, כל זה כי ביקשתי אישור שהפיקדון שלי אצלם. תמוה מאוד, מדוע ולמה לא יכולה חברת פזגז לנפק לי אישור שנמצאים בידיה 389.9 שקל כפיקדון?

 

גם אנחנו התקשרנו לפזגז, ושאלנו בפזגז מה הפיקדון שנצטרך לשלם אם נקנה דירה בהוד השרון. "תצטרכי לשלם לבעלת הבית פיקדון של 388.4 שקל על שעון גז, ולפזגז עמלת גבייה של 43.71 שקל עבור העברת זכויות". מי שרוצה לשלם פיקדון במחיר מפוקח יצטרך להתחבר מחדש ולשלם 797 שקל על חיבור לגז.

 

ומה קורה בחברות אחרות?

כשהתקשרנו לאמישראגז אמרו לנו שנשלם "רק" 71 שקל על העברת בעלות, אבל "התקנה מחדש של מונה עולה אלף פלוס שקל". מה גובה הפיקדון על התקנת בלונים? "200 שקל פיקדון על בלונים קטנים".

 

בגזגל, לעומת זאת, יצאו צדיקים ואמרו שנשלם 74 שקל בלבד, ודמי העברת בעלות - 55 שקל. לקוח שרוצה שהחברה תחבר לו את הכיריים (בדרך כלל נעשה על ידי טכנאי של חנות החשמל בעת הקנייה) ישלם 250 שקל. גם בדורגז אמרו בפשטות שעלות הפיקדון היא 59 שקל. עוד צדיקה היא סונול גז (שנכנסה רק השנה לשוק הגז ומציעה "מחירי השקה" שוודאי ישתנו בהמשך).

 

שאלנו כמה יעלה לנו פיקדון אם נקנה דירה בבניין בגבעתיים, לו היא מספקת גז. נציגה ענתה לנו: "אנחנו חברת גז שלא לוקחת פיקדונות, זה חלק מההטבה שלנו. אם את קונה את הדירה והיה באותה דירה פיקדון שבעל הדירה שילם לחברת הגז הקודמת, נחזיר אותו לבעל הדירה הקודם". למרבה ההפתעה - גם דמי העברת בעלות לא רצו מאיתנו. "זה פשוט טופס ומעבירים את הפעילות לשם החדש. אם את מתקינה כיריים זה 250 שקל".

חשבונות גז ()
חשבונות גז
 

כמה תשלמו? תלוי ברחוב

זוכרים את רועי מגדרה? אז מלבד סיפור הפיקדון, הוא גם שם לב שכשעבר דירה קפץ חשבון הגז שלו בעשרות אחוזים: "עברתי מרחוב לרחוב, מרחק 400 מטר. דמי השימוש עלו מ-16.16 שקל בחודש ל-25.39 שקל, התייקרות של 57%. המחיר הממוצע המשוקלל לממ"ק עלה מ-18.72 שקל ל-23.61 שקל, התייקרות של 26%. שלחתי דוא"ל לשירות הלקוחות של פזגז ונעניתי בקיצור: 'זה מה שיש'".

 

מתברר עוד, שישנם הבדלים עצומים במחירי הגז בין החברות. אלא שלצרכנים קשה לנצל את ההבדלים האלה ולחסוך, כי יש קשיים במעבר מחברה לחברה, זאת משום שיש לקבל הסכמה של בניין שלם לכך. גם אם תרצו להתקין בלונים באופן פרטי בבניין שמחובר לצובר גז, תצטרכו אישור של כל הבניין.

 

"יש פרצה בחוק"

במשרד האנרגיה מודים שיש לקונה בחוק ומתכוונים לתקנה בעתיד. חן בר יוסף, מנהל מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה, אמר ל"ידיעות אחרונות" כי נקבע מחיר מרבי לפיקדון, ו"כל דרישה למחיר גבוה יותר היא עבירה על החוק וניתן להגיש תלונה על כך למשרד האנרגיה".

 

לדבריו, המינהל בוחן דרכים נוספות לשיקוף מחירים מלא, בהם דמי חיבור וניתוק, הזזת נקודת גז וכדומה. "באתר משרד האנרגיה קיים מחשבון מחירי גפ"מ שמאפשר השוואת מחירים בכל רשות מקומית לפי החברות שפועלות בה", ציין.

 

לפי גורם בחברות הגז, לא מדובר בלקונה בחוק כי אם בעובדה שידועה למחוקק, ואף נידונה בוועדת הכלכלה בכנסת ב-2016. "ידוע למחוקק שהפיקדון ששולם לפני תחילת הפיקוח נשאר אצל החברה או מוחזר לצרכן ששילם אותו. אם הלקוח רוצה חוזה חדש עם חיבור חדש ופיקדון מפוקח, זה אכן עולה מאות שקלים", אומר הגורם. במשרד האנרגיה טוענים מצידם כי "צו הפיקוח על פי חוק נקבע בוועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והאנרגיה. לא מתקיימים לגביו דיונים בוועדת הכלכלה".

 

על השפעת חברות הגז על המחוקק אפשר ללמוד גם מידיעה שפורסמה ב-ynet ב-2013 על הכוונה להטיל פיקוח על הפיקדון. לפי הידיעה, הכוונה לחזור ולפקח על מחיר הפיקדון (משרד הכלכלה פיקח בעבר אך חדל) התייחסה תחילה לבלונים בלבד, שכן במשרד טענו שאין סיבה שצרכן ישלם פיקדון על צובר גז. אז טענו. בסופו של דבר צרכנים בהחלט משלמים פיקדונות על אלמנטים הכרוכים בצריכה מצובר גז, וכאמור, הם לא תמיד מצליחים להשיג מחיר מפוקח.

 

תגובות

מאמישראגז נמסר בתגובה: "אמישראגז גובה את הפיקדונות בהתאם לצווי פיקוח. הלקוחות יכולים לשלם דמי העברת בעלות ולהתחשבן עם בעל הדירה. אופציה נוספת היא הקמת צרכן מחדש במערכת, שמצריכה ביקורי טכנאים, בדיקת המערכת ועבודות נוספות. אם נדרשת התקנת מונה, המחיר נקבע בהתאם למצב ותוואי צנרת הגז, תיקונים נדרשים, ציוד ועוד. לעניין מחירי הגז, המחיר משתנה בהתאם למצב מערכת הגז, עלויות תחזוקה, שירות, אספקה וצריכת הגז. במקרה המוזכר בכתבה, הצרכן שילם 68.12 שקל פיקדון על הציוד המושאל, ו־200 שקל עבור מקדמת הגז. הסכום שנמסר טלפונית, 269.09 שקל, מכיל בתוכו את הפיקדון, מקדמת הגז וכן הצמדה כולל מע"מ, וברור כי תעריפי הפיקדון הינם על פי צו הפיקוח".

 

הערה לתגובה: בשיחה שערכנו עם החברה כלקוח שמתעניין לקנות את הדירה, לא נאמר לנו שמדובר בפיקדון פלוס מקדמה על הגז, אלא בפיקדון. לפי החוק, הפיקדון כולל את הרכיבים שצוינו בכתבה, ולא כולל מקדמה עבור הגז.

 

מפזגז נמסר בתגובה: "עם החלת תיקוני החקיקה בנושא ציוד בפיקדון, דמי הפיקדון המפוקחים נגבים מלקוחות חדשים בלבד. במקרה של העברת זכויות בין לקוחות, הלקוח ממשיך את החוזה הקיים. לעניין תלונת הלקוח, אשר טופלה זה מכבר לפני שנה, אין בעיה לנפק אישור אדמיניסטרטיבי, זאת מאחר ואין אישור ייעודי להעברת הפיקדון".

 

מסופר גז נמסר בתגובה: "מחירי הפקדונות מוסדרים בחוק ונמצאים תחת פיקוח. התנהלות חברת הגז מונעת משיקולי בטיחות הציבור במצבים בהם אין נוכחות בדירות בהן חל שינוי בבעלות הנכס. מדובר בפניית לקוח מאוקטובר 2018, מאז חל שינוי בתעריפים. במקרה הנידון, לצערנו בשיחה לא הוצעה ללקוח האפשרות להחזיר את הפיקדון מהחברה אל הבעלים. ניתן לבצע החלפת בעלות ולתת את הפיקדון בסך הקבוע בחוק כיום - 68 שקל".

 

מסונול גז נמסר בתגובה: "סונול גז לא גובה פיקדון, דמי בעלות או דמי חיבור. החברה עושה את צעדיה הראשונים בשוק והתשובות נכונות לשלב ההשקה בו היא נמצאת כעת. החברה בוחנת את הדינמיקה בשוק ותתאים עצמה לתנאי השוק המשתנים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים