שתף קטע נבחר

אלופי ההישרדות: הצמחים שיגדלו את עצמם

סוקולנטים - לא סתם אחד הצמחים האהובים על הישראלים בשנים האחרונות. הם כמעט ולא מצריכים תשומת לב, יש להם מראה אסתטי ומוקפד ומחירם נמוך יחסית. אתר "המקצוענים" עם טיפים לגידול סוקולנטים, אלופי ההישרדות

בארבע השנים האחרונות, הסוקולנטים הצליחו למצוא את דרכם אל תוך בתים רבים בישראל. נכון שאנחנו מדינת הקקטוסים, שהסמל של הישראליות שלה הוא צבר, אבל אם עד לפני כמה שנים, הקקטוסים היו מין צמח שמגדלים על אדן החלון, במקרה הטוב, הסוקולנט כבר מתמקם על שולחן הקפה בסלון, במקום של כבוד, ולא ביציע.

 

     (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

גם מי שקוצי הקקטוס הרתיעו אותו, יכול לגדל סוקולנט, שמצריך כמעט את אותה תשומת לב מועטה, הוא ללא קוצים, ומגיע בגרסה מוקפדת יותר.

 

"אחת הסיבות העיקריות להצלחה שלהן לדעתי, היא שיש להן איכות אסתטית שאין בצמחים אחרים", מסביר אייל בנימיני, בעלי משתלת פינת תמר בירושלים.

 

"למעשה, קקטוס הוא סוג של סוקולנט, ולהיפך. הסוקולנטיים הם כל הצמחים הבשרניים למיניהם", מסביר גלעד קליין, המתמחה בגידול קקטוסים. "יש קהילה שלמה של משוגעים לדבר, שקיימת המון שנים, אבל רק ב-5 השנים האחרונות אנחנו מרגישים התעוררות של הסוקולנטים בבתים, וב-3 השנים האחרונות זהו טרנד של ממש".

 

מה הסיבה לדעתך שהסוקולונטים נמצאים בכל פינה? לא רק במשתלות, אלא גם בתור לקופות ברשתות שיווק מזון?

קליין: "הישראלים נהיו עצלנים, אין להם כוח יותר להשקיע בגידול צמחים. הם משקים פעם בשבועיים וזהו, ועם קצב החיים המהיר כאן, לא מצליחים לתחזק לעתים צמחים שמצריכים השקעה גדולה יותר בגידול שלהם".

 

    (צילום: מורן רגב)
(צילום: מורן רגב)

שמש או צל: איפה מומלץ למקם אותם? 

"הסוקולנטים, באופן כללי, הם צמחים חורפיים ולכן יסתדרו גם בלי שמש, למרות שהם מאוד אוהבים אור", מסבירה אביבה אביטל, מסטודיו ג'מה טר. "הם יסתדרו בצל בתוך הבית, על אדן החלון וגם בגינה. ואולם, אם יש לכם אפשרות, העדיפו להניח אותם במקום בו הם חשופים לשמש, ולו שמש חלקית. הם אוהבים המון אור, ויתפתחו טוב יותר בסביבה מוארת".

 

"כלל האצבע שנכון לגבי מרבית הסוקולנטים הוא שהם אוהבים שמש עדינה, אך לא שמש ישירה של צוהרי היום. ההמלצה שלי היא להניח אותם על אדן חלון שאינו חשוף לשמש ישירה רוב שעות היום. אם שמים אותם רק בצל, הם מתחילים לחפש את האור, וצומחים בצורה עקומה, ומתחילים להתארך. רוצים לשים אותם כפריט עיצובי בסלון? רק כשמגיעים אורחים".

 

אם בכל זאת אתם מעוניינים למקם אותם בצל, כדאי שתבחרו בזן הסנסיווריה. "זהו זן שמתאים למקומות מוצלים ואף חשוכים בבית. יש לו גם יתרון של טיהור האוויר. נהוג לשים אותו בחדרי שינה או בחדרי שירותים, שכן הם יכולים להסתדר עם מנות זעומות של אור. לעניין זה, חשוב לדעת שככל שיש פחות אור, נדרשת גם פחות השקיה, כי כל התהליכים בצמח יותר איטיים".

 

    (צילום: באדיבות משתלת גינת תמר בירושלים)
(צילום: באדיבות משתלת גינת תמר בירושלים)

באיזה עציץ כדאי לשתול אותם?

"הסוקולנטים זקוקים לכלי עם פתח ניקוז, לעודפי מי ההשקיה", מסבירה אביטל. "ניתן לשלב חול ים, טוף גרוס ופיסות ספוג על מנת לייצר מצע שתילה מיוחד אבל אין בכך צורך אמיתי. העציצים המומלצים לחורף ולתוך הבית עם עציצים מבטון, מכיוון שהבטון הוא עמיד, סופג עודפי נוזלים ומונע ריקבון. לא משנה איזה כלי תבחרו, חשוב שתבדקו את חור הניקוז באופן קבוע".

 

ישנו טרנד של גידול סוקולנטים בכלי זכוכית, אשר להם אין פתח ניקוז. האם זה מומלץ?

קליין: "בעיקרון, אם אין פתח ניקוז בכלי הקיבול, זה מאוד בעייתי. זה אולי דקורטיבי, אבל זה מצריך השקיה בכמויות מדוייקות יותר. זאת, משום שעודף השקיה, והיעדר ניקוז, יגרמו לצמח שבתוך כלי הזכוכית להירקב".

 

    (צילום: באדיבות משתלת גינת תמר בירושלים)
למתקדמים: הכלאה בין זנים(צילום: באדיבות משתלת גינת תמר בירושלים)

    (צילום: באדיבות משתלת גינת תמר בירושלים)
(צילום: באדיבות משתלת גינת תמר בירושלים)

    (צילום: באדיבות משתלת גינת תמר בירושלים)
גם קקטוס הוא ממשפחת הסוקולנטים (צילום: באדיבות משתלת גינת תמר בירושלים)

מהו כלי הקיבול המועדף ומהו מצע השתילה המומלץ?

"כלי חרס עם פתח ניקוז מלמטה. סדר ההנחה המומלץ הוא חלוקי נחל, טוף או חתיכות חרס בתחתית, ממש מעל פתח הניקוז", מסביר קליין. "מעל, הנחה של תערובת של מצע שתילה מאוורר. בתור שכבה דקורטיבית מעל מצע השתילה, ניתן לפזר כמה חלוקי נחל לעיצוב, אך זה לא חובה".

 

איך מומלץ לשתול את הסוקולנטים?

"את הסוקולנטים אפשר לשתול בכל עציץ שתבחרו באדמה רגילה ולקשט בחלוקי אבן, חצץ צבעוני ועוד להשלמת המראה המיוחד", ממליצה אביטל. "את הסוקולנטים אין צורך לדשן כלל, אך אם בכל זאת החלטתם לדשן, השתמשו בסוגי הדשן הנמכרים במשתלות ובחנויות הייעודיות, אך זכרו להפחית את הכמות לחצי מהכמות הנדרשת ודשנו את העציצים אך ורק בסתיו ובאביב".

 

    (צילום: באדיבות משתלת גינת תמר בירושלים)
(צילום: באדיבות משתלת גינת תמר בירושלים)

    (צילום: באדיבות אביבה אביטל)
(צילום: באדיבות אביבה אביטל)

כיצד להשקות אותם?

"הסוקולנטים אינם דורשים השקיה מרובה ומספיק להשקות אותם פעם אחת בשבוע בקיץ, ולעתים רחוקות יותר בחורף", ממליצה אביטל. "הם אוגרים את המים בעלים שלהם כך שגם אם תשכחו מספר ימים הם עדיין יסתדרו".

 

בנימיני: "אני ממליץ בתנאי חורף להשקות אותם אפילו רק אחת ל-3 שבועות או אפילו חודש, השקיה טובה, כדי שהאדמה תישטף מעודפי מלחים שגורמים לצריבת השורשים. לאחר ההשקייה היסודית, כשהמים ניגרים מהעציץ דרך פתחי הניקוז, יש להניח לצמח לתקופה, ולבדוק שוב רק כשהאדמה יבשה לגמרי".

 

זהירות, ריקבון כתוצאה מהשקיית יתר: "חשוב לדעת שאמנם הסוקולנט לא ימות מחוסר מים אך עודף מים עלול לגרום לו להירקב ולכן הקפידו להשקות במידה. כמו כן, אל תשאירו במקום החשוף לגשמים רבים ועזים העלולים לגרום גם הם לריקבון או במקום החשוף לברד (במידה ויורד באזורכם) שכן הברד עלול להרוס לגמרי את הצמח".

 

חלקו לחברים: הם מתרבים במהירות ובקלות

נשר עלה? קחו אותו, שתלו אותו בעציץ אחר וממנו יצמח סוקולנט חדש. אביטל: "שימו לב, שיש זנים שצומחים לאט יחסית, אז התאזרו בסבלנות".

 

"אחד הזנים שהכי קל להרבות הוא כפנית. כל שצריך לעשות הוא לקחת עלה ולהניח אותו אדמה לחה, ומתוך העלה יצא נבט קטן שישריש לתוך האדמה", מסביר בנימיני. "שימו לב, שכשמרבים סוקולנטים, אז אחרי שחתוכים אותם, כדאי לתת ל'חתך' להתייבש בצל למשך יום-יומיים, לפני ששמים אותו על אדמה לחה. אדמה רטובה מדי, יכולה לגרום לו להירקב מהשקית יתר".

 

    (צילום: באדיבות משתלת גינת תמר בירושלים)
(צילום: באדיבות משתלת גינת תמר בירושלים)

    (צילום: באדיבות משתלת גינת תמר בירושלים)
(צילום: באדיבות משתלת גינת תמר בירושלים)

מהם סוגי הסוקולנטים שמומלצים לגידול בתוך הבית בעונת החורף? 

"למעשה, יש זנים רבים של סוקולנטים: בגדלים, צבעים וצורות שונים. הדבר שחשוב לבדוק לפני שרוכשים סוקולנט הוא אם הוא עונתי או רב-שנתי. שני הסוגים המומלצים ביותר לגידול בעונת החורף הם הוורתיה והגסטריה. הנה כמה גחמות ודרישות מיוחדות שיש לכל אחד מהזנים האלה.

 

וורתיה: גם לסוג זה יש מגוון מינים: חלקם מעוצבים כשושנת עלים, חלקם דקים וארוכים עם עלעלים צפופים, אך לכולם מכנה משותף. אביטל: "הוורתיה מתאימה לעונה החורפית. היא מעדיפה את הצל, ולמעשה כשהיא חשופה לשמש, עליה הופכים את צבעם לאדום, ובכך כמו מסמנת לנו להחזירה לצל".

 

היא אינה דורשת יותר מדי התעסקות והשקיה, ולכן היא נחשבת לקלה מאוד לגידול. "בתחתית העלים ישנם שורשים קטנים, המאפשרים להרבות בעזרתם את הצמח", מוסיפה אביטל. "אם היא נרקבת, ניתן להיפטר מהחלק הרקוב, ולשתול את שורשיה מחדש".

 

עוד כתבות בנושא:

הכנת הגינה לחורף: מה חשוב לעשות  

אל תזרקו את הכסף שלכם מהגג 

4 טיפים להקמת או חידוש גינה בבניין משותף

 

     (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

גסטריה: הגסטריה קיבלה את שמה מכיוון שצורתה מזכירת את צורת הקיבה. כשהיא פורחת, מראה הפרחים שלה מרשים מאוד וצבעוני. היא אוהבת צל, אך זקוקה לכמה שיותר אור. שמש ישירה, אינה טובה לה. צבעי העלים לרוב יהיו בגווני לבן, ירוק בהיר או ירוק כהה. בשמש הם מאדימים, וגם במקרה זה, זהו סימן להחזירם לצל. גם את הצמח הזה קל להרבות, והוא אף קל להכלאה עם זנים אחרים של סוקולנטים".

 

צריכים גנן? לחצו כאן

 

ynet הוא שותף באתר "המקצוענים" 


פורסם לראשונה 15/12/2019 09:12

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים