שתף קטע נבחר

בקרוב: טכנאי מזגנים יחויבו ברישיון

לפי הצעת החוק החדשה, התקנת מזגנים ללא רישיון ממשלתי תיחשב לעבירה פלילית. הסיבה להסדרת הענף: הצטרפות ישראל לאמנה בינלאומית בתחום איכות הסביבה. התקווה: הקטנת כמות השריפות הנגרמות מהתקנה רשלנית של מזגנים בארץ. האם זהו סוף טכנאי המזגנים החאפרים?

הצעת חוק חדשה תחייב את טכנאי המזגנים בישראל לעבור הכשרה ומבחנים על מנת לקבל רישיון מטעם המדינה, כדי שיוכלו להמשיך ולעסוק בתחום.

 

הסדרת הענף, שעד כה לא חייב שום רישיון, היא בעקבות הצטרפות ישראל לאמנה לצמצום השימוש בגזי חממה ולשמירה על איכות הסביבה. בכך, טכנאי מיזוג אוויר יהיו כמו טכנאי גז, חשמלאים, מדבירים ובעלי מקצוע נוספים אשר העיסוק שלהם מחייב רישיון ממשלתי, ונמצאים תחת פיקוח ובקרה.

 

    (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

תזכיר החוק, הוגש לפני כחודש על-ידי משרד העבודה והרווחה, בעקבות התחממות כדור-הארץ ולאור האמנה שעליה חתמה מדינת ישראל, בחודש ינואר האחרון.

 

ההחלטה נובעת מתוך הבנה שיש צורך להסדיר את ענף טכנאי המזגנים, אשר פועלים בסביבה ביתית שעלולה לסכן את בטיחות הדיירים, את טכנאי המיזוג וכן להזיק לסביבה. זאת, בעקבות כניסתם של הדור החדש של המזגנים הכולל שילוב של מערכות גזים דליקים.

 

הבעיה העיקרית היא שיבוא והתקנה של המזגנים החדשים עומדים בניגוד לתקן הישראלי למזגנים ביתיים, שכיום לא מאפשר שימוש בגזים דליקים, ללא הכשרה מתאימה. הטיפול בהם מצריך ידע בתהליכי התקנה ואחזקה, על מנת להבטיח את בטיחות הציבור ושמירה על איכות הסביבה.

 

"טכנאי מזגנים ללא רישיון צפוי לעונש פלילי"

בתזכיר החוק, צוין במפורש כי טכנאי ללא רישיון לא יוכל לעסוק בתחום ואם יעשה זאת הוא צפוי לעונשים פליליים. הרישיון יהיה תקף לחמש שנים וניתן יהיה לחדשו שוב לאחר עמידה בתנאי הרישיון.

 

בתזכיר צוין כי משרד הרווחה מסווג את הרישיונות לשלושה סוגים בהתאם לגודל ספק המזגן. זאת, בדומה לדירוגים שונים שניתנים לחשמלאים, שיכולים לעסוק בעבודות חשמל מסוגים שונים, בהתאם לסוג הרישיון שניתן להם.

 

מי שיקבע את משך זמן ההכשרה הם שר הרווחה בהתייעצות עם השר להגנת הסביבה, שיקבעו גם את מהות הבחינות לקבלת תעודת הכשרה. ככל שדרג הרישיון יהיה גבוה יותר, כך היקף ההכשרה יהיה גדול יותר.

 

האם זהו סוף עידן החאפרים בתחום המיזוג?  

"בישראל יש כ-5,000 טכנאי מיזוג אוויר בשוק המזגנים הביתיים, אשר אין להם שום הכשרה במקצועות החשמל, הגז והקונסטרוקציה", אומר אלי מתתיהו, יו"ר התאחדות קבלני מיזוג האוויר והחימום בישראל. ההתאחדות, שהוקמה לפני כ-5 שנים, היוותה למעשה את התחלת הסדרת הענף, והיא לקחה חלק פעיל בקידום הצעת החוק הזו.

 

"התקנת מזגנים רשלנית, היא בין שלושת הגורמים העיקריים לשריפות בבתים בישראל", אומר זיו ורהפטינג, מנכ"ל מכללת אינטק למקצועות הבנייה והאנרגיה. "בעידן שבו המזגנים מתקדמים מאוד, ומותקנים במגדלים שבהם מתגוררים מאות דיירים, הסכנה לבטיחות הדיירים היא ממשית. יש חובה בהכשרה, בפיקוח ממשלתי ובהשתלמויות תקופתיות, כדי לטפל בפליטת גזי חממה מסוכנים. שמנו לנו למטרה לעורר מודעות ציבורית לסכנה הכרוכה בכך, לדאוג לשמירה על חיי אדם ולהפיכת הענף שעד היום נחשב ללואו-טק – להיי-טק".

 

עוד כתבות בנושא:

מאריכים ומפצלי חשמל

עובש במקלחת? התקינו ונטה

שקע ותקע: התנהלות בטוחה עם שקעים ותקעים

 

    (צילום: יח
התקנה רשלנית של מזגן, היא בין הגורמים העיקריים לשריפות. בתמונה: זיו ורהפטינג מאיטנק(צילום: יח"צ)

קצר חשמלי כתוצאה מהפעלת המזגן? בדקו את מקור התקלה

ומה עושים עד שיתקבל החוק? נזהרים. "ראשית, בכל הקשור לתשתיות חשמל, חשוב מאוד להזמין חשמלאי מוסמך, לבקש לראות שהרישיון שלו בתוקף ולא להתפשר בעניין זה", ממליצים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "שנית, לצורך התקנת מזגן מומלץ להזמין בעל מקצוע בפיקוח, הנמצא במאגר בעלי מקצוע מוכר או שהוא חלק מההתאחדות. שלישית, ובייחוד בבתים שבהם כבר מזגן ישן במיוחד ותשתית חשמל ישנה, יש לבצע בדיקת תקינות תקופתית של תקינות מערכת ההארקה, בייחוד בעונת החורף הגשומה. במקרה של קצר חשמלי שנגרם כתוצאה מהפעלת המזגן, אין להקל ראש ויש להזמין חשמלאי מוסמך, לבדוק היטב את שקע החשמל של המזגן ובמקרה של ריח שרוף מהשקע או התקע, או חשד לכל תקלה אחרת, לנתק את המזגן מהחשמל ולהזמין טכנאי מוסמך".

 

צריכים טכנאי מיזוג? לחצו כאן

 

ynet הוא שותף באתר "המקצוענים" 


פורסם לראשונה 08/12/2019 07:21

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים