שתף קטע נבחר

הערכות: הנזק של הקורונה לצמיחה העולמית - 160 מיליארד דולר

לפי הערכות בבלומברג, הנזק הכלכלי מהמגפה הנוכחית יהיה כפול פי 4 מהנזק שהסבה התפרצות הסארס ב-2003 ושעמד על 40 מיליארד דולר. הסיבה: הנתח של סין בייצור העולמי, מטקסטיל, דרך מכוניות ועד טכנולוגיה. בינתיים, 21 מחוזות האחראים על 90% מהייצוא הסיני מושבתים עד ה-10 בפברואר

הנזק לכלכלה הגלובלית כתוצאה מהשלכות התפרצות נעיף הקורונה עלול להגיע ל-160 מיליארד דולר. כך על פי הערכות שמתפרסמות היום (שבת) בסוכנות הידיעות הכלכלית בלומברג.

 

בהלת נגיף הקורונה: איקאה תסגור זמנית מחצית מהסניפים בסין

הווירוס הסיני מקפיא פעילות במקדונלד'ס, סטארבקס ודיסני

הנגיף המסתורי מסין: כמה עולה מגפה קטלנית?

 

מאז התפרצות הסארס בשנת 2003, עלה חלקה של סין בתפוקה העולמית ל-17% והיא כעת השוק הגדול ביותר לכלי רכב ולמוליכים למחצה. סין היא גם המדינה שאזרחיה מוציאים הכי הרבה על תיירות בינלאומית והיצואנית הגדולה ביותר של בגדים ומוצרי טקסטיל. כמו כן, על אדמתה מיוצרים מרבית המחשבים הביתיים וכל מכשירי האייפון.

קונים מסכות הגנה בהונג קונג (צילום: AP)
תורי ענק לרכישת מסכות הגנה בהונג קונג(צילום: AP)

הנזק העולמי כתוצאה מהתפרצות הקורונה עשוי להיות גדול פי שלושה עד פי ארבעה מהנזק שהסבה התפרצות הסארס לפני 17 שנה, ושעמד על 40 מיליארד דולר. כך מעריך וורוויק מק'יבין (Warwick McKibbin), פרופסור לכלכלה באוניברסיטה הלאומית של אוסטרליה.

 

"כולם מצפים לראות כיצד זה יתפתח", אומר מיגל פטריסיו (Miguel Patricio), מנכ"ל ענקית המזון קראפט היינץ, המעסיקה אלפי עובדים בסין, כולל כמה אנשי מכירות בווהאן, העיר שבה התפרצה המחלה. "הסכנה, כמובן, היא שאם זה יימשך ואנשים ייאלצו להישאר בבתיהם, נתחיל להיתקל בבעיות של הפצה וייצור".

 

 

קראפט היינץ אינה החברה היחידה שמודאגת מהמצב. בשנים האחרונות חברות בינלאומיות רבות זרמו לסין ופתחו שם מפעלים וחנויות. בין השמות - ליווי'ס, שרק לפני ארבעה חודשים פתחה חנות של 697 מ"ר בעיר ווהאן. שמות נוספים שפועלים בסין הם אסתי לאודר ומותג מכוניות היוקרה רולס רויס, עם אולמות תצוגה בבייג'ינג ובשנגחאי. חברות בינלאומיות הרחיבו את פעילותן גם מחוץ לערים הגדולות בייגג'ינג ושנגחאי, לערים שגדלו במהרה עם צמיחתה המואצת של סין.

 

ענקיות קמעונאות ומזון סגרו סניפים

חברות עם חשיפה גדולה לשוק הסיני, כמו סטארבקס למשל או טסלה, נמנעו מלהתייחס השבוע לאופן שבו המגפה תשפיע על הביקוש, ומסרו שיעדכנו את התחזיות כשיהיה בידיהן יותר מידע. אפל ומיקרוסופט, למשל, סיפקו תחזיות עם טווחים גבוהים מהרגיל לרבעון, לנוכח אי הוודאות בנוגע להמשך התפרצות המגפה.

 

סטארבקס כבר סגרה יותר מ-2,000 סניפים ברחבי סין - יותר ממחצית - ומתקשה להשיג פרטים מסוימים בתפריט באלו שנשארו פתוחות. מקדונלד'ס סגרה מאות סניפים ובמדפי ענקית הקמעונאות וולמארט אזלו חלק מהמוצרים. פארקי השעשועים בהונג קונג ובשנגחאי חשוכים, עוד לפני שארה"ב ויפן המליצו לאזרחיהן שלא להגיע לסין וחברות התעופה הפסיקו את טיסותיהן למדינה - לא בגלל החשש מהידבקות, אלא בגלל מחסור בנוסעים. גם איקאה סגרה מחצית מחנויותיה.

סניף איקאה בסין (צילום: בלומברג)
סניף איקאה בסין נסגר בעקבות נגיף הקורונה(צילום: בלומברג)

בתוך כך, ברשת החדשות האמריקנית CNBC מדווחים כי רוב מרכזי הצמיחה בסין דחו את חזרתם לפעילות בלפחות שבוע, בעוד שהמדינה מנסה להשתלט על התפרצות המגפה, שכבר גבתה את חייהם של יותר מ-200 בני אדם. נכון להיום בצהריים, לפחות 21 מחוזות בסין הודיעו לעסקים לא לחזור לעבודה לפני ה-10 בפברואר, כך על פי הודעות ציבוריות של הממשלה.

 

בשנה שעברה, המחוזות המעורבים היו אחראים ליותר מ-80% מהתמ"ג הסיני ו-ל90% מהייצוא, כך על פי מידע של CNBC ואתר Wind Information. מכאן שלעיכוב בחזרה לעבודה סדירה במחוזות אלה עשויה להיות השפעה משמעותית על הצמיחה והסחר הבין לאומי של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

 

גם אפל תסגור חנויות

בתוך כך, אפל הודיעה היום שתסגור את חנויותיה, משרדיה ומרכזי הקשר שלה בסין עד ה-9 בפברואר. "מחשבותינו הן עם האנשים שהושפעו מהווירוס ועם אלו שעובדים סביב השעון במאמץ להילחם בו", כך אמרה אפל בהודעה שפרסמה. היא הוסיפה שהוחלט על הסגירה "מתוך זהירות יתרה ובהתבסס על עצתם של מומחי רפואה מובילים".

 

החנויות המקוונות עדיין פתוחות, והחברה אמרה שתעמוד במעקב צמוד אחר ההתפתחויות. סין מהווה את שוק הצרכנים השלישי בגודלו של החברה והיא חוליה מרכזית משרשרת האספקה שלה, וכמו כל חברה אחרת בסין, גם אפל נפגעה מהנגיף. חלק מספקיה נמצאים באזור שסביב לווהאן, העיר שבמרכז ההתפרצות.

 

מנכ"ל אפל, טים קוק, אמר בתחילת השבוע שהחברה עובדת על "תוכניות מיזעור נזקים" כדי לפצות על האטת הייצור. החברה כבר סגרה את אחת מחנויותיה בווהאן, כמו עסקים אחרים שנסגרו או קיצצו את שעות הפעילות שלהם. ענקית הטכנולוגיה הטייוואנית פוקסקון, שמייצרת מוצרים לאייפון, משאירה את מפעליה בסין סגורים עד אמצע פברואר, ומאפשרת לעובדיה המקומיים לדחות את חזרתם לעבודה עד לאחר חופשת השנה החדשה.

חנות של אפל בבייג'ינג (צילום: בלומברג)
חנות של אפל בבייג'ינג(צילום: בלומברג)

כלכלני מורגן סטנלי העריכו מוקדם יותר השבוע שאם חופשת ראש שנת הירח תידחה בשבוע ברחבי המדינה, הייצור התעשייתי של ינואר ופברואר עשוי לרדת בעד 8%. עדיין לא ברור עד כמה תשפיע המגפה על הצמיחה השנתית של סין. הממשלה הסינית הסמיכה את המחוזות הרלוונטיים להמשיך להפעיל עסקים שמהווים חלק משרשרת האספקה של מאמצי המאבק בנגיף. ברוב האזורים, עסקים שקשורים לשירותים ציבוריים, מרכולים ותעשיות חיוניות אחרות ישארו פתוחים.

 

חופשת ראש שנת הירח הייתה אמורה להתקיים מה-24 עד ה-30 בינואר, כשהחזרה לעבודה ב-31 (אתמול), אך הממשלה הסינית האריכה בכל המדינה את החופשה כך שעסקים לא ייפתחו מחדש עד יום שני ה-3 בינואר. העיר בייג'ינג מעודדת עסקים להורות לעובדיהם לעבוד מהבית עד ה-10 בפברואר לפחות. מחוז חוביי, שבו התפרצה המגפה, הורה לעסקים בתחומו להישאר סגורים לפחות עד ה-14 בפברואר. בטיאנג'ין לא ייפתחו עסקים ובתי ספר עד הודעה חדשה, ובאנהוי, פוג'יאן, הנאן, הונאן, שנגחאי, שנדונג וערים אחרות, לא תחודש העבודה עד חצות ה-9 בפברואר.

נגיף הקורונה (צילום: רויטרס)
הייצור התעשייתי עשוי לרדת. נגיף הקורונה(צילום: רויטרס)

 

בורסות העולם נפלו

התפשטות הווירוס, לצד הכרזת ארגון הבריאות העולמי על "מצב חירום עולמי", הפילו בסוף השבוע את בורסות העולם ואלו שבארה"ב בראשן, כשלצד הירידות בשערי המניות רשם הזהב, שנחשב למקלט בטוח בזמנים כאלה, התחזקות. באירופה נוספה עוד סיבה לירידות השערים בסוף השבוע - הברקזיט - הליך הפרידה של בריטניה מהאיחוד האירופי שנכנס לתוקף ביום שישי בסמוך לחצות, כאשר אזרחי הממלכה המאוחדת איבדו את השתייכותם למדינות גוש האירו.

  ()
 

מדד ה-VIX, שמכונה מדד הפחד ובוחן את התנודתיות בשווקים ולמעשה מהווה סמן להלך הרוח של המשקיעים, זינק ביום שישי ב-21.6% וסיים את חודש ינואר כולו עם עלייה של 37%, רמז לחששות של המשקיעים בבורסות בארה"ב, מהמשך התפשטות וירוס הקורונה והשלכותיו על הכלכלה העולמית כולה.

 

מדד הדאו ג'ונס רשם בשישי נפילה של 2.1% ביום החלש ביותר שלו במחצית השנה האחרונה וכתוצאה מכך סיים את ינואר בירידה של 1%. מדד נאסד"ק ירד ב־1.6% בעוד שמדד S&P 500 רשם ירידה של 1.8% וסיים את החודש הראשון של השנה עם היחלשות של 0.2%.

 

הפסקת הטיסות של חלק ניכר מחברות התעופה אל סין וממנה הביאה את מניות החברות לירידות שערים בשישי, כאשר יונייטד איירליינס איבדה 3%, אמריקן איירליינס ירדה 2.6% ודלתא נחלשה ב־1.9%. ירידות נרשמו גם ברוב מניות הטכנולוגיה, כאשר שתיים רשמו דווקא התחזקות בולטת – אמזון שזינקה ב־7.4% לשווי של מעל לטריליון דולר אחרי דוחות חזקים ו־IBM שטיפסה ב־5% אחרי החלפת המנכ"ל של החברה.

 

באירופה נרשמו כאמור ירידות שערים גם כן: מדד הדאקס בגרמניה ומדד הפוטסי באנגליה ירדו ב-1.3% ואילו מדד הקאק בפריז נחלש ב-1.1%. לעומת ההשקעה במניות, הפאניקה בשווקים האירה פנים למשקיעים בזהב, כאשר המתכת התייקרה ב-0.6% ל-1,588 דולר לאונקייה. בחודש ינואר כולו התחזק מחיר הזהב ב־3.8%. מחיר הנפט לעומתו איבד בינואר כ-16% מערכו, לאחר דעיכת המתיחות במפרץ הפרסי אחרי הריגתו של קאסם סולימאני האירני ומחיר חבית נפט מסוג טקסס ירד ל-51.56 דולר.

 

גד ליאור השתתף בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
תור לרכישת מסכות בסין
צילום: AP
מומלצים