שתף קטע נבחר

לרגל יום הצרכן הבינלאומי: כמה אתם יודעים על זכויות הצרכן

איך מתנתקים אחת ולתמיד מספקי התקשורת? מה באמת עומד מאחורי המבצעים בקופות שברשתות השיווק, ולמי לא רצוי לשלם במזומן? לרגל יום הצרכן הבינלאומי המצוין היום (15.3), קבלו את כל המידע שאתם צריכים כדי להיות צרכנים אחראים וחכמים? לגזור ולשמור

בשיתוף המועצה הישראלית לצרכנות

 

האם אתם יודעים ממי אתם קונים ברשת?

מצאתם ברשת מוצר במחיר מפתה ונמוך משמעותית מהמתחרים. האם לפני שהזנתם את פרטי כרטיס האשראי או הכנסתם את הסיסמא של הפייפאל, בדקתם מי החברה שאיתה אתם מבצעים עסקה? אחת התלונות השכיחות במועצה הישראלית לצרכנות היא על מוצרים מזויפים או אי אספקת סחורה עבורה שולם במזומן. לפעמים בדיקה פשוטה בגוגל, בפורומים מוכרים או בפייסבוק תחסוך מכם עוגמת נפש רבה.

האם אתם יודעים ממי אתם קונים ברשת? (צילום: shutterstock)
האם אתם יודעים ממי אתם קונים ברשת?(צילום: shutterstock)

לפני שאתם מבצעים עסקה, נסו לאתר מידע על הגוף שמנהל ומפעיל את האתר. האם זו חברה ישראלית או תאגיד שאינו רשום בישראל? קחו בחשבון שתביעת חברה זרה בבית המשפט היא הליך מורכב ויקר. אם המידע על הגוף המנהל ומפעיל את האתר קשה לאיתור - זה צריך להדליק אצלכם נורה אדומה. מומלץ לא לרכוש מוצרים מגופים שאינם מגלים את זהותם. שימו לב - כתובת מייל ושם האתר אינם מהווים פרטי זיהוי. המידע הנחוץ לכם הוא שם התאגיד, הארץ בו הוא רשום ומספרו.

 

באיזה אמצעי תשלום אתם משתמשים בקניות ברשת?

כמה פעמים בחודש האחרון שלפתם את כרטיס האשראי מהארנק והזנתם את הפרטים שלכם באתרים ברחבי הרשת? כרטיס האשראי הוא כל כך זמין, נוח ומובן מאליו, ולפעמים אנחנו שוכחים שתשלום באשראי באינטרנט עלול לחשוף אותנו להונאות. לכן בכל הנוגע לקניות ברשת, עדיף להשתמש בשירות של PayPal, שמאפשר לבצע עסקאות ברשת בצורה מאובטחת.

 

פייפאל לא מעבירה את מספר כרטיס האשראי שלכם לאתר בו אתם מבצעים את העסקה, וכך היא מונעת שימוש חוזר בפרטי האשראי ללא אישור, חיוב בסכום העולה על המוסכם או העברת פרטי כרטיס אשראי לאתרים אחרים. אתרים שמאפשרים תשלום מאובטח נחשבים לאמינים יותר, מכיוון שפייפאל חוסמת מוכרים שיש עליהם תלונות רבות.

הולכים עם רשימת קניות מסודרת לסופר? (צילום: shutterstock)
הולכים עם רשימת קניות מסודרת לסופר?(צילום: shutterstock)

האם אתם מבקשים תקופת ניסיון לפני שאתם נרשמים ללימודים ולקורסים?

בין אם אתם מחפשים קורס העשרה לעצמכם, ובין אם אתם רושמים את הילד לחוג או את המשוחרר הטרי לקורס הכנה לפסיכומטרי - בדקו שהקורס מתאים מבחינת מועדים, המחיר ותנאי התשלום, ושקלו לא לשלם מראש את כל הסכום, גם לא תמורת הנחה.

 

לפעמים קורס או חוג שנרשמתם אליו מתגלה כאכזבה או שהילד מחליט לפרוש אחרי שיעור או שניים. לפני הליך ההרשמה והתשלום, בקשו להשתתף בשיעור לדוגמא על מנת להתרשם. שימו לב, שבכל הנוגע ללימודי הכנה ללימודי הפסיכומטרי - אתם זכאים בחוק לשיעורי ניסיון. בשנת 2008 נחקק חוק הפיקוח על מכונים פסיכומטריים, וקבע כי לפני הרשמה לקורס פסיכומטרי כל תלמיד זכאי לשני שיעורי ניסיון ללא תשלום. רצוי לנצל את הזכות הזו ולבדוק את הקורס לפני שמתחייבים אליו.

 

האם אתם משלמים מראש כשאתם רוכשים רהיטים?

בשנתיים האחרונות תחום הריהוט נמצא במשבר, ורבות מחנויות הרהיטים המקומיות נסגרות במפתיע, ומותירות לקוחות רבים בלי הריהוט שהזמינו ובלי הכסף ששילמו עליו. לכן בעת רכישת ריהוט, חשוב לנהל משא ומתן ולדרוש מבית העסק לשלם מקדמה בלבד (דמי רצינות) בעבור הריהוט המוזמן, ואת היתרה לשלם לאחר מועד אספקת הריהוט. התלונות הרבות בנושא רכישת רהיטים שמתקבלות במועצה הישראלית לצרכנות, מלמדות כי כאשר בית עסק דורש את מלוא התשלום במזומן ברכישת רהיטים לפני אספקת המוצר, יש חשש לחדלות פירעון או לקשיים.

 

דרשו מבית העסק לנסח טופס הזמנה מסודר עם כל הדרישות וההבטחות בנוגע לריהוט המוזמן בצירוף חתימת הנציג וחותמת החברה. הקפידו שבית העסק ירשום בהזמנה את דגם הריהוט, מידות מדויקות, סוג העץ והגוון, סוג הריפוד, תקופת האחריות, והכי חשוב - דרשו שההזמנה תכלול התחייבות למועד אספקה. במקרים רבים בגב הטופס מופיעים התנאים הכלליים לעסקה, ובין היתר סעיף המאפשר לספק את המוצר באיחור ניכר, בלי שהדבר יהווה הפרה יסודית. שימו לב שגם עליכם בתור צרכנים חלות חובות על פי חוק - עליכם לבדוק את המוצר שסופק לכם, ולדווח מיד על כל פגם או אי התאמה.

 

מלכודת תשלומי הסלולר - האם גם אתם מתפתים לה?

מה יותר משתלם: מכשיר סלולרי במחיר של 50 שקלים לחודש ב-36 תשלומים או בתשלום אחד של 1600 שקלים? לכאורה, עסקת התשלומים נראית הרבה יותר משתלמת: 50 שקלים בחודש לא מכבידים על הכיס כמו 1600. אבל חישוב פשוט מגלה שעסקת התשלומים יקרה ב-200 שקלים. עסקה בתשלומים רבים היא לא תמיד משתלמת כי היא כוללת תוספת ריבית גבוהה במיוחד.

איך אתם מבצעים רכישת סמארטפון לילדים?  (צילום: shutterstock)
איך אתם מבצעים רכישת סמארטפון לילדים? (צילום: shutterstock)

באתרי סלולר רבים לא תמיד מופיע המחיר הכולל - רק סכום החיוב החודשי - הצרכן לא מודע לפער המחירים, ובאופן אינטואיטיבי מעדיף לשלם בתשלומים. שימו לב, שהחוק מחייב את בית העסק להציג את המחיר במזומן לצד המחיר באשראי ולציין את שיעור הריבית. לכן, לפני שאתם חותמים על מסמכי הרכישה, תבקשו לראות את המחיר במזומן, המחיר הכולל בתשלומים ושיעור הריבית.

 

האם אתם מקפידים לתעד את בקשת ההתנתקות שלכם מספקי התקשורת?

אין כמעט צרכן שלא חווה לפחות פעם אחת על בשרו מסכת טרטורים מתישים בניסיון להתנתק מספק תקשורת. לרוב, כשאנחנו מבקשים להתנתק משירות כלשהו, אנחנו עושים זאת בטלפון, ובמקרה זה אין לנו תיעוד לכך. גם בקשת התנתקות דרך אתר "נתק" הוא לא תמיד יעיל - הספק טוען שמעולם לא קיבל הודעת ניתוק, ו"נתק" מתנערת מכל אחריות ומזהירה שעל הצרכן לוודא שההודעה אכן התקבלה.

 

לכן מומלץ לשלוח הודעה לבקשת ניתוק אל הספק במייל או בפקס עם אישור קבלת הפקס. זו הדרך היחידה להוכיח כי ביקשתם להתנתק. הספק ממשיך לחייב אתכם? אתם רשאים להגיש תביעה לפיצוי ללא הוכחת נזק של עד 10,000 שקלים בתנאי ששלחתם מכתב התראה קודם לכן.

מה באמת עומד מאחורי המבצעים? (צילום: shutterstock)
מה באמת עומד מאחורי המבצעים?(צילום: shutterstock)

כמה פעמים גיליתם שהמחיר בקופה גבוה מהסכום שמופיע על המוצר?

אז חשוב שתדעו שהמחיר הנכון הוא המחיר שמופיע על הפריט ולא בקופה. אם הקופה מראה סכום גבוה מהסכום שמצוין על תווית הפריט, זכותכם לשלם את המחיר שהוצג על הפריט.

 

האם אתם צרכני מבצעים?

1+1, מוצר שני ב-50% הנחה, הנחה בקנייה מעל סכום של... מבצעים נועדו להגדיל את היקף הקנייה שלנו ולשכנע אותנו לרכוש דברים שאנחנו לא בהכרח זקוקים להם. מבצע הוא משתלם רק כשמדובר בפריטים שאנחנו באמת צריכים ומתכוונים להשתמש בהם.

כמה אתם יודעים על זכויות הצרכן (צילום: shutterstock)
כמה אתם יודעים על זכויות הצרכן(צילום: shutterstock)

שימו לב שברשתות השיווק הפריטים שמוצעים במבצע ליד הקופה, נמצאים שם מסיבה מסוימת. מדובר לא פעם במוצרים שתאריך התפוגה שלהם מתקרב ורשת השיווק רוצה להיפטר מהם, לכן היא מעמידה אותם במבצע. חשוב לבדוק את תוקף המוצרים שמוצעים במבצע, ולקנות אותם רק אם אנחנו באמת זקוקים להם ומתכוונים להשתמש בהם בקרוב.

 

לעוד טיפים ומידע לצרכנות נבונה כנסו

 

בשיתוף המועצה הישראלית לצרכנות

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים