שתף קטע נבחר

מאסר על תנאי ושל"צ לנהג שפגע בעובד כביש

הנאשם, שהתעלם משילוט בכביש 6 ופצע קשה את אחד העובדים, לקח אחריות והביע חרטה עמוקה. השופט בחר לא לגזור עליו מאסר

בית המשפט לתעבורה בבאר שבע החליט לאחרונה לא להטיל עונש מאסר בפועל על נהג שנסע במהירות בכביש 6 מבלי שהבחין בשילוט על עבודות בכביש, ופגע באחד העובדים שנפצע באורח קשה. השופט אלון אופיר התחשב בכך שהנהג לקח אחריות מלאה והביע חרטה וצער, והטיל עליו מאסר על תנאי, 350 שעות שירות לתועלת הציבור (של"צ), פיצויים של 15 אלף שקל לנפגע ושלילה למשך שלוש שנים.

 

בכתב האישום שהוגש ב-2017 נטען כי הוא נהג בכביש 6 לכיוון דרום במהירות גבוהה בסמוך לשעה 22:25 מבלי לשים לב לתמרורים על עבודות בכביש והורדת מהירות ל-70 קמ"ש. הנהג סטה ימינה, איבד שליטה על הרכב ופגע באחד העובדים שסבל מפגיעה רב-מערכתית קשה.

 

הנהג לקח אחריות מלאה על מעשיו, הודה בעובדות כתב האישום והורשע בעבירה של גרימת תאונה שנגרמו בה חבלות של ממש כתוצאה מנהיגה בקלות ראש.

אילוסטרציה  (צילום: shutterstock)
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

לאחר מכן הוא נשלח לתסקיר מבחן לצורך המלצה לעונש. התסקיר שהוגש בעניינו היה חיובי מאוד וצוין בו כי הנאשם חווה פוסט טראומה ודיכאון עמוק עקב הסבל שגרם לנפגע, הביע חרטה עמוקה וביקש לעבור תהליך של צדק מאחה מול הנפגע ומשפחתו (מעין גישור).

 

השירות ציין כי במקרה הנוכחי ענישה בעלת אופי שיקומי שכוללת צו מבחן, של"צ ושילוב בקבוצת עברייני תעבורה לצד תהליך צדק מאחה, תהיה נכונה יותר עבור הנאשם והחברה בכללותה.

 

אבל המדינה ביקשה ענישה מחמירה שכוללת מאסר נוכח רף רשלנות גבוה ופציעה קשה של הנפגע. מנגד טען סניגורו של הנאשם כי רף הרשלנות היה נמוך בהתחשב בכך שהיה קשה להבחין בשילוט. הוא הוסיף כי מדובר באדם נורמטיבי שאין לו עבר תעבורתי רלוונטי והפנה לתסקיר שבמסגרתו צוין כי לא נשקפת ממנו סכנה עתידית.

 

השופט אלון אופיר קבע שלא הוכח שהייתה בעיה בשילוט. עם זאת, אין ספק שתנאי הכביש השתנו בפתאומיות והדבר דרש תגובה מהירה בחשכה: "כאשר בשעת לילה עסקינן, ובכביש מהיר, כל טעות קלה בהבנה את הסימנים או בתגובה להם עלולה להוביל לתוצאה קיצונית של אבדן שליטה ברכב, ולכן המדובר ברשלנות שמשכה אינו ארוך, ולכן היא תוגדר על ידי כבינונית בנסיבות הספציפיות של פרשה זו".

 

השופט קבע כי מתחם הענישה בהתחשב ברשלנות הבינונית ובאופי החבלות שנגרמו לנפגע נע בין מאסר על תנאי לשישה חודשי מאסר בפועל לצד פסילת רישיון לתקופה של 4-1 שנים.

 

ואולם, השופט שוכנע כי בנסיבות שתוארו בתסקיר המבחן ולנוכח העובדה שהנאשם אדם נורמטיבי ללא עבר פלילי או תעבורתי אין הצדקה להטיל עליו עונש מאסר והדרך הנכונה היא לשלב בין ענישה שיקומית לבין הרחקתו לזמן רב מהכביש וענישה נלווית.

 

לפיכך הוא קבע כי עונשו של הנאשם יכלול 350 של"צ, צו מבחן לשנה כולל השתלבות בפעילות שיקומית בתחום התעבורה, פיצוי של 15 אלף שקל לנפגע ופסילת רישיון למשך שלוש שנים. בנוסף הוטלו עליו 10 חודשי פסילה על תנאי למשך שלוש שנים וארבעה חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים.

 

  • לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן
  • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין
  • בשם המדינה: תביעות תנועה נגב
  • ב"כ הנאשם: עו"ד קישאווי, עו"ד גיל אביטל
  • עו"ד אתאר עיסא עוסקת בתעבורה
  • הכותבת לא ייצגה בתיק
  • ynet הוא שותף באתר פסקדין

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים