שתף קטע נבחר

אמדוקס תקזז מס על הוצאות בגין חדרי האוכל

מנהל מע"מ חייב את החברה במס תשומות על ההוצאות בנימוק שהן חלק מאספקת ארוחות לעובדים שלא מותרות בניכוי. בית המשפט חשב אחרת

בית המשפט המחוזי בלוד קיבל לאחרונה ערעור שהגישה "אמדוקס ישראל" על חיוב במס תשומות של יותר מחמישה מיליון שקל עבור החלק היחסי בהוצאות השכירות, החשמל, הארנונה והמים עבור חדרי האוכל, המטבחים, חדרי האחסון והקירור במתחמי העבודה שלה ברעננה ובשדרות. השופט שמואל בורנשטין דחה את עמדת מנהל מע"מ נתניה, שלפיה הוצאות אלה הן חלק בלתי נפרד מהארוחות לעובדים ולכן לא מותרות בניכוי.

 

חברת ההייטק מעסיקה כ-5,000 עובדים בשני מתחמי העבודה, שחלקם הוקצה לטובת הסעדת העובדים באמצעות חברות קייטרינג. לפני כארבע שנים סירב מנהל מע"מ נתניה לאשר לאמדוקס ניכוי מס תשומות עבור החלק היחסי בהוצאות דמי השכירות, החשמל, הארנונה, המים ודמי הניהול על השטחים הללו, שכוללים את חדרי האוכל, המטבחים, חדרי האחסון והקירור, והוציא לה שומת תשומות של 5,150,961 שקל.

 

עמדתו התבססה על תקנות המע"מ שאוסרות על ניכוי מס תשומות על הוצאות שנחשבות כהטבות לעובד, בהן ארוחות, כשלשיטתו מתחמי האוכל הם חלק בלתי נפרד מארוחה.

פיטורים בחברת אמדוקס (צילום: נדב אבס)
(צילום: נדב אבס)

ואולם, בפסק דין שניתן לאחרונה בערעור שהגישה אמדוקס על השומה קבע השופט שמואל בורנשטין כי המקום שמקצה מעסיק להסעדת עובדים לא נכלל בהגדרה של "ארוחה" בתקנות המע"מ. במילים אחרות, המונח "ארוחה" לא כולל בתוכו את דמי השכירות וההוצאות הנוספות שמוציא המעסיק על מתחמי הסעדה במשרדיו.

 

המונח, נקבע, כולל רק את מה שמשמש לצורך הארוחה - כמו חומרי הגלם, הציוד במטבח, עבודת הבישול, השולחנות, הכיסאות, כלי האוכל וכן הלאה. היא לא כוללת את דמי השכירות וההוצאות האחרות עבור המקום עצמו.

 

המקום שהמעסיק מספק לעובד, צוין, הוא לא הטבה לעובד במובן של התקנה, בדיוק כמו שטחים אחרים שמוקצים למען העובד ולא נחשבים כהטבה שמצדיקה לשלול ניכוי מס תשומות דוגמת חדרי כושר, פינות מנוחה, מטבחונים וכיוצא בזה.

 

השופט הוסיף כי למעשה אין הבדל בין עובד שרוכש ארוחה בטייק אווי או מביא ארוחה מביתו ואוכל אותה במשרדי המעסיק לבין עובד שהמעסיק מספק לו שירותי הסעדה במקום. בשני המקרים המקום הוא לא חלק מהארוחה.

 

בפסק הדין צוין כי מנהל המע"מ ניסה לעשות הקבלה למעסיקים שמשלמים לעובד עבור ארוחת במסעדה, וטען כי גם שם לא ניתן לנכות מס תשומות על ההוצאות הגלומות בעלות המזון כמו דמי השכירות של המסעדה. אלא שהשופט לא מצא בכך טעם משום שהשאלה היא לא מה כוללת ארוחה במסעדה אלא האם האיסור על ניכוי מס תשומות עבור ארוחה חל גם על הוצאות שמוציא המעסיק על המקום שבו הארוחה נצרכת.

 

"אין דינה של ארוחה במסעדה כדין ארוחה במקום העסק. צא וראה כי אף המשיב סבור כי מקום שבו מספק המעביד לעובדיו תלושים לרכישת אוכל במסעדות ובתי קפה בשירות 'טייק אוויי', ואלה חוזרים לאחר רכישת האוכל למקום העבודה וצורכים אותו שם, כי יש להוסיף לתשומות שאינן מותרות בניכוי גם חלק יחסי מדמי השכירות, החשמל, המים והארנונה, של מקום העבודה", כתב.

 

לאור זאת, הערעור של אמדוקס התקבל ומנהל המע"מ חויב לשלם לה הוצאות של 35 אלף שקל.

 

  • לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן
  • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין
  • ב"כ המערערת: עוה"ד שלומי ואקנין וראקל שיינוולד
  • ב"כ המשיב: עו"ד יעל הרשמן
  • עו"ד ד"ר דבבורה אביטבול עוסקת במיסים
  • הכותבת לא ייצגה בתיק
  • ynet הוא שותף באתר פסקדין

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: נדב אבס
אילוסטרציה
צילום: נדב אבס
צילום: אוליבר פיטוסי
עו"ד דבבורה אביטבול
צילום: אוליבר פיטוסי
מומלצים