שתף קטע נבחר

לא רק שמפניה: המשקה שנפתח איתו את 2018

הספירה לאחור לקראת חגיגות השנה החדשה החלה: בכל שולחן חג שיציין את תחילת השנה האזרחית ניתן יהיה למצוא יינות מבעבעים ושמפניות. מי המציא את השמפניה, ואיזה משקה כדאי לקנות לנובי גוד? סקירה

אלו הנוהגים לחגוג את תחילת השנה האזרחית כהלכתה, חייבים לחגוג זאת עם כמה גביעי שמפניה או איזה קוקטייל מרענן. הנה כמה הצעות למשקאות מהולים וכמה מסורתיים להגשה, ומה הסיפור מאחורי המשקה החגיגי בעולם?

 

חילוני ואזרחי: כך נראה חג הנובי גוד בת"א

 

מה הסיפור של המשקה המבעבע?

"הסיפור הקטן" הוא פורמט חדש של ערוץ LCI הצרפתי, במסגרתו מציג הערוץ כל פעם את מקורותיו של אירוע, המצאה, מוצר ועוד. לקראת סוף השנה האזרחית, בחר הערוץ לספר את סיפורה של השמפניה. לפי האגדה, הנזיר הבנדיקטי דום פריניון, הוא הראשון שעלה על השיטה להפוך את יין השמפניה למבעבע עוד במאה ה-18. אבל למעשה התהליך שאיפשר לשמפניה לבעבע נולד בכלל באנגליה בשנת 1660.

 

האצולה האנגלית שהוגלתה לפריז לאחר הכרזת הרפובליקה, צרכה יין מאזור שמפאן, כמו כולם באותה תקופה. על פי מספר היסטוריונים, כמה מסמכים מוכיחים כי כמות קטנה של יינות אלה נשלחו לבריטניה. אחרי מסע ארוך חוצה ים, בו היינות הוחזקו כמה שבועות בבקבוקים ונוענעו, נולד הבעבוע הנוצץ. בנוסף, באותה תקופה בצרפת ובשאר אירופה, נמזג היין לבקבוק רק בזמן הגשתו לשולחן.

 

"אבל השמפניה אינה חייבת את תהליך התסיסה לידידתה הבריטית אלא לנזירים", מספר אלכסנדר פונאבו, שף מרתף היין של יצרנית השמפניה טייטינגר (la Maison Taittinger), "הנזירים ראו שתסיסת הסוכר מאפשרת לייצר פחמן דו-חמצני. בהמשך הצלחנו גם לשלוט בתסיסה הזאת. 'המוס' כפי שהוא מכונה בז'רגון, נעשה בזמן התסיסה. יין מעורבב עם מעט סוכר ושמרים ייתן את התסיסה הזאת בזמן פתיחת הבקבוק", מסביר פונאבו. רק במאה ה-18 החל להימכר היין בבקבוקים, על פי בקשת הלקוחות שחיבבו את הטעם.

 

מאחורי אחד מבתי השמפניה הידועים בעולם, Laurent Perrier, עומד סיפור משפחתי מסועף. הסיפור מתחיל בשנת 1812, אז אלפונס פיירלו שעסק כל חייו בייצור חביות, החל לייצר שמפניה בהריסות כנסייה מהמאה ה-11. מאחר והיה מחוסר ילדים, בחר להוריש את העסק לייצור שמפניה למאסטר מרתף היישון שלו – יוג'ין לורן. בהמשך בשל קשיים כלכלים עבר בית השמפניה לניהולה של משפחת נוננקורט. תחת איומי גרמניה הנאצית המתחזקת, שימרה משפחת נוננקורט את פעילות המותג Laurent Perrier, למרות אבדות משפחתיות כואבות.

 

אופן הייצור של השמפניה איננו סודי אך הוא שמור ומוקפד על ידי השלטונות בצרפת. למעשה, שמפניה ניתן לכנות רק יינות מבעבעים שיוצרו בחבל שמפאן בצרפת, שמקורם בזנים נבחרים של ענבים שיושנו מינימום נדרש של שנים. כיום השמפניה של Laurent Perrier מיוצאת לכ-120 מדינות ברחבי העולם.

 

מוצרים: יינות מבעבעים, שמפניות ועוד

לפניכם כמה מוצרים בתחום הנמצאים בימים אלה על המדפים בישראל:

 

אקרמן משקאות מציעים מגוון שמפניות איכותיות של לורן פרייה (Laurent Perrier), ביניהם לורן פרייה רוזה (Laurent Perrier Rose) - עשויה מ-100% ענבי פינו נואר ונחשבת לשמפניה רוזה המובילה בעולם. מחיר: לורן פרייה רוזה - 490 שקל, לורן פרייה רוזה כשר - 550 שקל, ל-750 מ"ל.

 

Laurent Perrier La Cuvee Brut – שמפניה יבשה המשלבת 200 יינות בסיס מכרמים מובחרים ממחוז שמפאן בצרפת. מחיר: 230 שקל.

Laurent Perrier Demi Sec – שמפניה חצי יבשה המשלבת זני ענבים שונים. מחיר: 389 שקל ל-750 מ"ל.

 (צילום: יחצ) (צילום: יחצ)
(צילום: יחצ)
 

הסקוטית מבית ישרקו מציעה שמפניה לנסון (Champagne Lanson) - סדרת שמפניות פרימיום של חברת לנסון. 

בין השמפניות המוצעות: שמפניה לנסון ברוט רוזה לייבל  (Champagne Lanson Brut Rose Label). מחיר: בין 240-160 שקל ל-750/375 מ"ל.

לנסון ברוט בלאק לייבל (Champagne Lanson Brut Black Label) - שמפניה קלאסית, מחיר: 215 שקל ל-750 מ"ל.

לנסון תווית שנהב חצי יבשה (Lanson Ivory Label. Demi Sec), מחיר: 215 שקל ל-750 מ"ל.

שמפניה אורגנית Biologique green Label. מחיר: 285 שקל ל-750 מ"ל.

 (צילום: אסף לוי) (צילום: אסף לוי)
(צילום: אסף לוי)

חוץ משפניות, הסקוטית מציעה משקאות קוקטייל מוכנים להגשה כגון קוארפו מוחיטו, פינה קולדה, קסו קסו (תות שדה עם וודקה), מיוקוב וניל ועוד.

 (אסף לוי) (אסף לוי)
(אסף לוי)
 

 

חברת הכרם מציעה מגוון שמפניות צרפתיות, ביניהן: ספיישל קווה בולינג'ר במחיר 375 שקל; גראנד אנה רוזה במחיר 675 שקל, וברוט מאז'ר, איילה במחיר 199 שקל.

 (צילום: יחצ) (צילום: יחצ)
(צילום: יחצ)

בנוסף, ניתן למצוא קוקטיילים אלכוהוליים מוכנים להגשה כמו: סנגריה אדומה במחיר 17 שקל. פיסקו סאוור קאפל – קוקטייל פיסקו בטעם לימוני במחיר 60 שקל, ושפריצוזו אפרטיבו – קוקטייל קלאסי איטלקי במחיר 31 שקל.

 

כמו כן מוצע, סטולי במארז ייחודי - The Shaker Cap - המאפשר הכנת קוקטיילים מקצועיים. המארז כולל בקבוק וודקה סטולי 700 מ"ל, שייקר סיליקון ומתכונים להכנת קוקטיילים. מחיר: 80 שקל.


 (צילום: יחצ) (צילום: יחצ)
(צילום: יחצ)

חטיבת האלכוהול של טמפו מציעה וודקה Beluga Celebration במהדורה מיוחדת ומוגבלת לרגל חגיגות סוף השנה בבקבוק מצופה בשכבת זהב. מחיר: 169 שקל. בנוסף מציעה טמפו וודקה אבסולוט Absolut Uncover במהדורה מוגבלת לחגיגות סוף השנה. מחיר: 79 שקל ל-700 מ"ל.

 (צילום: יחצ חול) (צילום: יחצ חול)
(צילום: יחצ חול)
 

ספיריטים סחר מציעים וודקה סופר פרימיום מבית Van Gogh - בטעמים אסאי, אפרסק, קרמל וקוקוס. טעמי הוודקה מופקים מפירות וללא שימוש בתמציות או חומרי צבע. מחיר: 149 שקל ל-750 מ"ל.

 (צילום: יחצ) (צילום: יחצ)
(צילום: יחצ)
 

מותג הוודקה רוסקי סטנדרט מוצע לשנה האזרחית החדשה במהדורה מוגבלת. מחירים: בין 79-59 שקל ל-700 מ"ל.

 (צילום: יחצ) (צילום: יחצ)
(צילום: יחצ)
 

קמפרי סודה מציעים בקבוקון אישי לחג במחיר 11-9 שקלים.

 (צילום: יחצ) (צילום: יחצ)
(צילום: יחצ)

יקב תבור מציג את מוסקטו מסדרת הר - יין מתקתק ומבעבע קלות, בעל 5.5% אלכוהול בלבד, עם ארומת הדרים אפרסק ומי ורדים. מחיר: 35 שקל. ניתן להשיג גם מארז של סדרה זו במחיר 79.90 שקל.

 (צילום: יחצ) (צילום: יחצ)
(צילום: יחצ)
 

Vinichi מציעים משקה מבעבע חדש בטעמי פירות מגוונים: אפרסק, פירות יער ורימון. מחיר: 29 שקל.

 

 

 (צילום: יחצ) (צילום: יחצ)
(צילום: יחצ)

SPARKLING BUZZ מציעים מוסקטו בפחית אישית – יין קליל עם 5.5% אלכוהול. מחיר: 9.90 שקלים ל-250 מ"ל.

 (צילום: איל קרן) (צילום: איל קרן)
(צילום: איל קרן)

 

 


פורסם לראשונה 26/12/2017 18:00

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: אסף לוי
מגוון שמפניות הסקוטית
צילום: אסף לוי
מומלצים