בשיתוף בנק הפועלים

תארו לעצמכם מצב שבו הלקוחות שלכם מעריכים אתכם, רוצים לקרוא בכל יום את התובנות החדשות שלכם, רואים בכם כאוטוריטות של תחום העיסוק שלכם ושכל זה קורה במרחב דיגיטלי שאתם יצרתם. בעלי עסקים שפתחו קהילות דיגיטליות לפני תקופת הקורונה מצאו את עצמם חסינים הרבה יותר לסגרים ובידודים: לקוחות המשיכו להגיע, הקשר איתם נשמר, אפיקי ההכנסה המקוונים נשמרו ורבים אפילו הרוויחו מהמצב. אם עדיין לא פתחתם קהילה, זה לא מאוחר מדי.
כדי להבין איך עושים את זה, הגיע נאור נרקיס, מנהל קהילות ומרצה במרכז לצמיחה פיננסית מבית בנק הפועלים, לוובינר שיעשה סדר ויסייע לבעלי עסקים לבנות קהילה דיגיטלית. הוובינר מתקיים כחלק מסדרת הרצאות מומחי האונליין של פרויקט "מקפצה לדיגיטל" של ידיעות אחרונות, ynet בשיתוף בנק הפועלים, לטובת עסקים קטנים, עם טיפים, המלצות, ובעיקר כלים יישומיים במעבר לעולם הדיגיטל. במהלך הוובינר שוחח נרקיס עם אורן פלג גולדי, בעל עסק לסדנאות אפייה שפתח קבוצת פייסבוק "מתחילים לאכול" – קהילה שמיועדת לאנשים רוצים להתחיל לאפות וחוששים, או התחילו ורוצים להשתפר.
אז למי קהילה דיגיטלית יכולה להתאים, ממה מנהלי קהילה יכולים להרוויח ואיך מתחילים בתהליך שיכול להקפיץ את העסק שלכם קדימה? צפו בוובינר בראש הכתבה עם כל מה שאתם צריכים לדעת.

2 צפייה בגלריה
מקפצה לדיגיטל ניהול קהילות
מקפצה לדיגיטל ניהול קהילות
לנהל קהילה מרוויחה? גם אתם יכולים
(אולפן ynet)

1. מהי קהילה? קהילה היא קבוצה של אנשים שיש להם תחום עיסוק משותף, זהות משותפת ואכפתיות הדדית. בעולם הדיגיטלי, צמחו בישראל אלפי קהילות סביב תחומי עיסוק שונים. חלקן קשוריות לתחביבים כמו רכיבת אופניים ושופינג אונליין, אחרות להורות (כמו אבא פגום) וחלקן לתחומים מקצועיים.
2. למי זה מתאים? מנהלי ומנהלות הקהילות המקצועיות הכי טובים הם בדרך כלל בעלי מקצוע שיש להם תשוקה אמיתית לתחום העיסוק שלהם. למשל, מאפרת שפותחת קהילה על סגנון איפור שאהוב עליה, וטרינרית שפותחת קהילה לאנשים שאוהבים חתולים, בעל יקב שפותח קהילה לאניני טעם, ספר שפותח קהילה למתולתלות בלבד, מטפל שפותח קהילה על שיטת טיפול חדשנית, או חקלאי שפותח קהילה לאוהבי פלפלים. כן, יש אחת כזו באמת. אם אתם בעלי עסקים עם תשוקה אמיתית לתחום העיסוק שלכם, יש לכם הזדמנות להפוך לאוטוריטות של התחום וגם להרוויח מזה.
3. יש דוגמאות לקהילות שכבר עושות את זה? איילת ונציה למשל, פתחה את קהילת ״התבלינים של איילת״ המונה אלפי אוהבי ואוהבות בישול הרוכשים ממנה בצורה מקוונת תבלינים לביתם. רותם נמיר פרדס, פתחה קהילה בנושא השקעות נדל״ן והיום בקהילה יש כ-10,000 אנשים המתייעצים איתה לפני כל רכישה ושירלי ארמלנד פתחה קהילה בנושא כתיבת מצגות איכותיות והפכה למרצה מבוקשת בתחום. קהילות יכולות לפעול על תחומים מגוונים, כל עוד יש אנשים עם תשוקה לנושא. נאור נרקיס מנהל קהילה בעצמו סביב עולם התוכן והיום חברים בה מעל 20,000 איש.
2 צפייה בגלריה
קהילות מצליחות. גם אתם יכולים להקים אחת כזו
קהילות מצליחות. גם אתם יכולים להקים אחת כזו
קהילות מצליחות. גם אתם יכולים להקים אחת כזו
(צילום מסך)

4. ממה מנהל קהילה יכול להרוויח? למנהלי קהילה נפתחות אפשרויות רבות להקפיץ את העסק שלהם.
א. מכירת ייעוץ ושירותים: כאשר אתם צוברים הערכה, כמות האנשים שמגיעים לייעוץ מהקהילה גדלה. כך שאם העסק שלכם מתבסס על שעות ייעוץ והגעת לקוחות לפגישות אתכם, הקהילה היא מקור מצוין ללקוחות כאלו.
ב. יצירת סדנאות והכשרות: תוכלו ליצור מסלולים להכשרה וסדנאות העשרה עבור הלקוחות שלכם. למשל, אם יש לכם קהילה סביב נושא האפייה, תוכלו לייצר הכשרה מתאימה בתחום ולהביא לקוחות מהקהילה ישירות לעסק שלכם.
ג. קורסים דיגיטליים: מנהלי קהילות רבים פתחו קורסים דיגיטליים המלמדים את חברי הקהילה כישורים שונים. בתקופת הקורונה, החשיבות של קורס דיגיטלי עלתה מאד מאחר והוא מאפשר יצירת הכנסות ללא מגע ובצורה מקוונת.
ד. הכנסות משיתופי פעולה עסקיים: אם הקהילה שפתחתם גדלה, בקשות לשיתופי פעולה עסקיים עשויות להתחיל להגיע. לדוגמה, אם פתחתם קהילה בתחום הספורט והצטברו בה אלפי אנשים אשר עוקבים אחרי הקהילה, חברות המוכרות חטיפי חלבון לדוגמה, יוכלו לפנות אליכם ולבקש לייצר שיתופי פעולה עסקיים עם הקהילה.
ה. הכנסות ממנויים: יש לא מעט קהילות שהצליחו לייצר מנגנוני הכנסה ממנויים קבועים לתוכן שלהם. למשל, יצירת תכנים שנועדו רק למנויים בתשלום, או יצירת מפגשי זום שרק מי שמשלם עבורם יכול להיכנס אליהם.
ו. מכירת מוצרים מקוונת לקהילה: קהילה היא מקום מצוין בו תוכלו להביא לקוחות חוזרים לאתר המכר שלכם. לעיתים אני רואה גם תהליך הפוך, אנשים בונים קהילות גדולות ורק אחר כך פותחים חנות מקוונת למכירת מוצרים לקהילה.
5. מה מאפיין מנהל קהילה טוב? מנהלי קהילה טובים הם בדרך כלל אנשים בעלי תשוקה לנושא, שיודעים לתת מקום לאחרים. קהילה דיגיטלית היא לא מקום שבו רק אתם מתבטאים, אלא כל האנשים שנוגעים לתחום. גם אם הם המתחרים שלכם, כמנהלי קהילה טובים תצטרכו לתת מקום לכולם לדבר ולהתבטא. מנהלי קהילה הם בדרך כלל אנשים מכילים, אשר יודעים להקשיב ולשמור על מרחב בטוח ונעים גם בסביבה הדיגיטלית. יש להם תשוקה לכתוב תוכן, לשתף ידע, לצלם רגעים משמעותיים ולחלוק מהידע שלהם עם העולם.
6. איך מתחילים לבנות קהילה? ראשית, עליכם לבחור נושא שקרוב ללבכם ולכיסכם ולחשוב על שם לקהילה שלכם. השם צריך להיות כוללני, כלומר, השם של הקהילה לא יכול להיות השם שלכם. אם אתם וטרינר מרמת גן בשם אבי, לא כדאי שתפתחו קהילה בשם ״הקהילה של אבי הוטרינר" אלא עדיף שתפתחו קהילה בשם ״אוהבי כלבים ברמת גן״ – זהו שם הרבה יותר מזמין.
לאחר מכן עליכם להזמין את חברי הקהילה הראשונים – ואגב, יכול להיות שכבר התחלתם ואתם בכלל לא יודעים. נסו לחשוב על לקוחות העבר שלכם, אלו שהיו מרוצים. או אולי קבוצת ווצאפ שפעם פתחתם לדיון בין לקוחות. מאד יכול להיות שאלו יכולים לשמש הבסיס לקהילה דיגיטלית שרק תלך ותצמח. השלב הבא הוא להזריק תוכן לקהילה – זה יכול להיות הידע שלכם, אבל גם שאלות שאתם שואלים את חברי הקהילה, סקרים שאתם מעלים להם וסרטונים הקשורים לתחומכם. הקפידו לבקש גם מחברי קהילה בשלביה הראשונים להעלות תכנים אליה, כדי שזה לא יהיה רק מרחב בו אתם מדברים. הגדירו שאלות כניסה לקהילה וכללים להתנהגות נאותה בה, התשובות לשאלות יוכלו לשמש אתכם בהמשך כדי לייצר תכנים מדויקים יותר לקהילה.
7. באיזה פלטפורמות דיגיטליות עובדות קהילות? רוב הקהילה הדיגיטליות בישראל פועלות במרחב של פייסבוק, בתור קבוצת פייסבוק. ההבדל בין עמוד עסקי בפייסבוק לקבוצת פייסבוק הוא משמעותי מאד, שכן בקהילות פייסבוק החשיפה גבוהה יותר בצורה משמעותית והיא נתפסת פחות כמרחב שיווקי ויותר כמרחב סגור של תוכן. אך קהילות טובות מתפשטות מעבר לפייסבוק וכוללות גם עמוד אינסטגרם שוקק, ערוץ יוטיוב פעיל, אתר אינטרנט עשיר בתוכן וקבוצות ווצאפ נושאיות.
ואם יש לכם עכשיו חשק לפתוח קהילה מומלץ גם לצפות בסדרה של 21 סרטונים שעוברים צעד אחר צעד ואינם דורשים שום ידע קודם כדי לבנות את הקהילה הדיגיטלית שלכם.
בשיתוף המרכז לצמיחה פיננסית מבית בנק הפועלים