בשיתוף בנק הפועלים
האם יהיה סגר בתשרי? האם יוחזרו ההגבלות על הציבור ועל העסקים? האם שנת הלימודים תתחיל כסידרה וכיצד ניתן לבלום את העלייה במספרם של חולי הקורונה הקשים? אם יש משהו שמאפיין יותר מכל את התקופה הנוכחית הרי שזוהי חוסר הוודאות השוררת בקרב הציבור כמו גם במשק הכלכלי. הנפגעים העיקריים מכך הם כמובן העסקים הקטנים שרבים מהם נקלעו למשבר תזרימי חמור במהלך המשבר ומנסים כעת לשרוד יום ועוד יום עד לשינוי המגמה.
מן הצד השני של המתרס היו גם עסקים שהשכילו והצליחו לנתב את משבר הקורונה להקמת זרוע און ליין לעסק, זרוע שסייעה להם לצלוח את המשבר שהתאפיין בפעילות צרכנית שעברה להתנהל באופן כמעט מוחלט מול מסך המחשב או הטלפון. בקרב רבים מהם זרוע האון ליין ממשיכה עד היום להוות זרוע רווחית במיוחד עבור העסק.
לרגל יציאתו לדרך של קמפיין "מקפצה לדיגיטל: עסקים עוברים לאונליין", הכירו 4 עסקים שהפנימו את השינוי ויצאו מהמשבר כמנצחים:

זואק אמנות מרוקאית

הדסה יצחק שרת, מייסדת ומנהלת
על העסק: "זואק הוא מרכז תרבות ותיירות הממוקם בירוחם ומתמחה באמנות מרוקאית ייחודית. הקמתי את הסטודיו בשנת 2014 לאחר שהגשמתי חלום אישי ועברתי יחד עם בעלי ובתי הקטנה למרוקו במטרה ללמוד אומנות מרוקאית מסורתית. בסמטאות מרקש פגשתי את האומן איברהים זואק שיוצר את האומנות המרהיבה אשר עברה במשך דורות במשפחתו והתאהבתי בה. במשך מאות שעות למדתי את האמנות הייחודית כשוליה של איברהים ועם חזרתנו ארצה הקמתי את הסטודיו, תוך שאני מפתחת טכניקה ייחודית, המאפשרת לקהל הרחב לעצב, בתהליך חוויתי ומהנה, אריחים ורהיטים צבעוניים ומיוחדים, בשילוב האומנות המרוקאית. לסטודיו בחרתי להעניק את השם "זואק", שם משפחתו של איברהים שמשמעותו במרוקאית-עיטור ואני מארחת בו אנשים בכל הגילאים והמגזרים לסדנאות אמנות ומלמדת אותם את השיטה שפיתחתי".

6 צפייה בגלריה
סטודיו זואק. הנגשת האומנות לקהל הרחב.
סטודיו זואק. הנגשת האומנות לקהל הרחב.
סטודיו זואק. הנגשת האומנות לקהל הרחב.
(צילום: אלבום פרטי)
על משבר הקורונה: "רצה הגורל ובערב משבר הקורונה חנכנו את הסטודיו החדש מתוך מטרה להרחיב את העסק. הספקנו לעשות אירוע הרצה ב-5 למרץ וממש למחרת היום החלו ההגבלות והפעילות בסטודיו נסגרה למבקרים. לזמן קצר הייתי בהלם אבל מהר מאוד התעשתתי והחלטתי שאני מעדיפה להיות חלק מהפתרון ולא חלק מהבעיה. זה נבע מההבנה שלי שהמוצר שלי וחוויית היצירה שהוא כרוך בה, מתאימים לקהל הרחב - ילדים ומבוגרים כאחד, מה שהתכתב בצורה טובה מאוד עם ימי הסגר וההתכנסות פנימה".
6 צפייה בגלריה
ערכות היצירה לשנה החדשה של סטודיו זואק
ערכות היצירה לשנה החדשה של סטודיו זואק
ערכות היצירה לשנה החדשה של סטודיו זואק
(צילום: מירי משה)
על המעבר לדיגיטל: "עוד לפני פרוץ המשבר רציתי להרחיב את הפעילות לדיגיטל אבל התעסקתי עדיין בהקמת הסטודיו החדש. הקורונה טרפה את הקלפים והחלטנו להתמקד בבניית אתר אינטרנט דרכו נוכל למכור את מוצרי הסטודיו. התחלנו בתהליך של המרת החוויה מהסטודיו לערכות יצירה שמגיעות לאנשים הביתה. דרך הערכות אנשים יכולים ליצור בעצמם אריחים מרוקאים מרהיבים והתהליך, כמו התוצר, מאוד מהנה ומספק".
6 צפייה בגלריה
הדסה יצחק-שרת. סטודיו זואק
הדסה יצחק-שרת. סטודיו זואק
הדסה יצחק-שרת. סטודיו זואק
(צילום: אדווה אופיר)
הדסה מספרת שהערכות שקידמה בתקופת הקורונה כללו גם סרטונים ומוזיקה שמכניסים לאווירה האותנטית של מרוקו והיה להן ביקוש גדול בימי הקורונה. "נכון להיום חזרנו לפעילות הרגילה של הסטודיו עם אירוח של קבוצות מהארץ ומהעולם לסדנאות היצירה שלנו, והדיגיטל הפך לזרוע שיווק ומכירה נוספת עבורנו. למשל עכשיו אנחנו משווקים ערכות יצירת אריחים עם איחולי ברכה לראש השנה".

קונדיטורית ״מתילדה"

יעקב ורונית אונר, מייסדים ומנהלים
על העסק: "מתילדה היא עסק משפחתי אשר הוקם בשנת 2009 על ידי יעקב ורונית אונר, ונקרא על שם סבתו של יעקב. קונדיטורית מתילדה הממוקמת בעיר יהוד מציעה כבר משעות הבוקר המוקדמות, כריכים טריים, לחמים שנאפים במקום, מאפים טריים וקפה איכותי. בקונדיטורית מתילדה ניתן להשיג מדי יום עוגות ויטרינה במגוון רחב, עוגיות, קישים, ועוגות שמרים משובחות (קראנצ'ים) לצד לחמי מחמצת טבעיים הנאפים במקום, ובנוסף מגוון מוצרים טבעוניים וללא גלוטן, ללא סוכר".

6 צפייה בגלריה
קונדיטורית "מתילדה"
קונדיטורית "מתילדה"
קונדיטורית "מתילדה"
(צילום: אלבום פרטי)

על משבר הקורונה: "בעקבות הקורונה החלה האטה בהגעת לקוחות לקונדיטוריה וקנייה פיזית בחנות הפכה להיות מסובכת. צריך להבין שרק כך התנהלנו עד אז, לא היו לנו משלוחים בכלל, ובזמן הקורונה והתקופה הקשה שחווינו, בה ראינו שאנשים לא רוצים לצאת מהבית, לא מגיעים לשתות קפה או לאכול מאפה, הבנו שמשהו חייב להשתנות והתחלנו להוציא משלוחים מקומיים סביב המעדנייה, אבל זה לא היה מספיק כדי להחזיק אותנו מעל למים. אז הבנו שחייב להתקיים שינוי נוסף".
על המעבר לדיגיטל: "בדיוק אז יצרו איתנו קשר מ-beezee והציעו לנו לפתוח חנות אינטרנטית אצלם באפליקציה כאשר הם יעשו עבורנו משלוחים בכל הארץ. ״זה עזר לנו להרים את הראש ולנשום. החלטנו בעקבות השינוי והמעבר לעולם הדיגיטלי להרחיב את סל המוצרים שלנו ולהשיק סלסלות של ארוחות מפנקות עד בית הלקוח, כך שההזמנות והרווחים עלו והתחלנו שוב לחייך ולחשוב חיובי".

מרכז שרי גלזר לייעוץ שינה

שרי גלזר, יועצת שינה ומנחת הורים לגיל הרך, בעלת המרכז להכשרת יועצות שינה בשיטת שרי גלזר
על העסק: "במרכז שרי גלזר ניתנים ייעוץ שינה, הדרכת הורים וגמילה מחיתולים. למעלה מאלף משפחות למדו אצלנו לישון טוב".

6 צפייה בגלריה
שרי גלזר, יועצת שינה ומנחת הורים לגיל הרך, בעלת המרכז להכשרת יועצות שינה בשיטת שרי גלזר
שרי גלזר, יועצת שינה ומנחת הורים לגיל הרך, בעלת המרכז להכשרת יועצות שינה בשיטת שרי גלזר
שרי גלזר, יועצת שינה ומנחת הורים לגיל הרך, בעלת המרכז להכשרת יועצות שינה בשיטת שרי גלזר
(צילום: אייל מרילוס)

על משבר הקורונה: "באמצע חודש מרץ היו אמורים להיפתח במקביל שלושה מחזורים חדשים של הקורס להכשרת יועצות שינה בשיטת שרי גלזר: מחזור ערב בת"א, מחזור בוקר בשיתוף המכללה העירונית ברחובות, ובנוסף היו רשומות כמה סטודנטיות לגרסה מתוקשבת של הקורס שנפתחה לראשונה עבור קומץ סטודנטיות: היא הייתה מיועדת רק למי שהיה לה קושי משמעותי ואמיתי להגיע פיזית לקורס (למשל: מישהי שמתגוררת רחוק מאוד או אם יחידנית) וכללה חובת הגעה לשלושה שיעורי תרגול. לאור הסגר שנכנסנו אליו, על פי ההנחיות באותה התקופה אי אפשר היה לפתוח את המחזורים החדשים הפיזיים. גם השיעור האחרון שהיה אמור להיות מסיבת פרידה של המחזורים שבדיוק הסתיימו – לא התקיים, ובמקומו ניהלנו מפגש אחרון אונליין באמצעות גוגל מיט. בנוסף, לא היה ניתן לקיים פגישות ייעוץ שינה פיזיות עם לקוחות ייעוץ שינה (הורים עייפים)".
על המעבר לדיגיטל: "דבר ראשון הסבנו את כל הפגישות של ייעוץ השינה לפגישות אונליין באמצעות גוגל מיט. שאר התהליך מתקיים בכל מקרה באמצעות המייל והטלפון. פגישות כאלה (אונליין ולא פיזיות בקליניקה/בבית הלקוח) אנחנו מקיימות כבר כשלוש שנים, הן תפסו כ-30% מהעסק ולרוב התקיימו עם תושבי קצוות הארץ או ישראלים המתגוררים בחו"ל. היום, בעקבות הקורונה, כל הפגישות עם לקוחות הורים עייפים מתקיימות בווידיאו אונליין בלבד".
"קורס הכשרת יועצות השינה עבר הסבה ונפתח כקורס מתוקשב מלא לכל המעוניינות (ולא רק לקוחות שאין באפשרותן להגיע לקורס פיזית בימים כתיקונם): כיתה וירטואלית שבה עולה פעם בשבוע שיעור מוקלט שניתן לצפות בו בזמנן הפנוי בטווח של שבוע, לאחר מכן מענה על בוחן קצר בנוגע לשיעור, שני סטאז'ים ושלושה מפגשי אונליין באמצעות גוגל מיט שבהם מתרגלים ועוברים על הסטאז'ים. הקורס המתוקשב פונה לסטודנטיות שמתגוררות במרכז אך גם בצפון או בדרום וכמובן נפתח גם לישראליות המתגוררות בחו"ל. בנוסף, הוא מספק מענה לאימהות יחידניות אשר אין להן אפשרות פיזית להגיע לקורס, אימהות שמגדלות את ילדיהן ולא פנויות בשעות הערב לצאת לקורס של חמש שעות או פשוט נשים שכירות שלא יכולות לפנות בוקר אחד בשבוע לקורס מקצועי להרחבת האופקים.
"חשוב להבין שאנשים רבים נמצאים בבית בימים אלה ומחפשים במה להעסיק ולהעביר את זמנם וגם מחפשים עוד מקור הכנסה בעקבות התקופה המאתגרת כלכלית. ייעוץ שינה הוא מקצוע שניתן לעבוד בו מהבית כאמור (הפגישות אונליין וידיאו והתהליך במייל ובטלפון) ולכן אימהות רבות שיצאו לחל"ת או שפוטרו מחפשות אפיק מקצועי אחר שמתחבר לעולמן ושיש בו שליחות. הקורס לייעוץ שינה מספק הכשרה לעבודה עם משמעות שמשנה חיים של משפחות, ניתן ללמוד אותו מהבית ברמה מקצועית גבוהה וגם לאחר סיומו הסטודנטית יוצאת עם מקצוע שניתן לעבוד בו מהבית".

מיני אלנבי

יואל רם, מנהל רשת
על העסק: "מיני אלנבי" הינה חנות אופנה לנשים בראש צנוע וצעיר. לחנות סניפים בירושלים ובת"א והיא הוקמה לפני 12 שנים.
השפעת משבר הקורונה: "משבר הקורונה תפס את כולנו בהפתעה. יום אחד הכללים פשוט השתנו והחנות נסגרה בהנחיית משרד הבריאות. כדי לעבור את התקופה, היינו צריכים לחשוב אחרת – כיצד מביאים את החנות אל הלקוחות?".

6 צפייה בגלריה
יואל רם
יואל רם
יואל רם
(התמונה באדיבות המצולם)
המעבר לדיגיטל: "במסגרת השינוי קיבלנו סיוע מעירית ירושלים בהקמת חנות וירטואלית לעסק וכמו כן קידמנו את העסק ברשתות החברתיות. כך הצלחנו להביא את המוצרים שלנו ישירות לקהל היעד וללקוחות שלנו. באופן פרדוקסלי, המעבר לדיגיטל חיזק את המכירות שלנו אוף ליין. כיום, כשהחנות פתוחה, החנות הדיגיטלית משמשת כמקום שדרכו הלקוחות שלנו נחשפות לבגדים שאנחנו מוכרים והן מגיעות לחנות כשהן יודעות מה הן רוצות. מבחינתנו, בתקופת הקורונה שתלנו את הזרעים ואנחנו כעת עובדים ומטפחים את האפיק הזה, במטרה שיניב תשואה בעתיד".

מקפצה לדיגיטל: עסקים עוברים לאונליין

פרויקט חדש של ynet וידיעות אחרונות בחסות בנק הפועלים ובשיתוף Digitalent, קרא לעסקים קטנים, שטרם עברו לפעילות דיגיטלית או כאלו שלא מצליחים להתפתח בזירת האונליין, להירשם לפעילות. מתוך אלפי הנרשמים, 100 העסקים שנבחרו לפרויקט ייהנו מ-10 שעות ליווי מקצועי ללא עלות על ידי צוות המומחים של בית הספר לשיווק דיגיטלי Digitalent.
הליווי וההדרכה המקצועיים של מומחי Digitalent יכללו בנייה והטמעה של תשתית שיווקית לבית העסק - החל מהקמת אתר או חנות אונליין, שימוש בפלטפורמות ובכלי שיווק דיגיטליים לגיוס לקוחות חדשים, יצירת חומרים שיווקיים, ניהול ברשתות החברתיות ועוד. בפרויקט לוקחים חלק גם חברות Google, Wix, Fiverr, Get delivery, ו-Eazy, שיסייעו לעסקים להיכנס לעולם הדיגיטל באופן מקצועי.
בשיתוף בנק הפועלים