בשיתוף בנק הפועלים
משבר הקורונה מטלטל את כל העולם כבר כמעט שנה, והוא פוגע לא רק בבריאות אלא גם בכלכלה. בשנה האחרונה נאלצו עסקים רבים לחשב מסלול ולהמציא את עצמם מחדש במציאות, שבה כל החיים מתנהלים במרחב הדיגיטלי.
היום, יותר מתמיד, אם בית העסק לא נמצא בדיגיטל – הוא לא קיים. למרבה הצער, עסקים רבים, בייחוד הקטנים שבהם, מוצאים את עצמם בתקופה הזו חסרי אונים, לא מצליחים להתאים את עצמם לזירת האונליין, ונאבקים כדי לשרוד.
בדיוק לשם כך נולד בקיץ האחרון פרויקט "מקפצה לדיגיטל" של ynet וידיעות אחרונות בחסות בנק הפועלים ובשיתוף Digitalent. הפרויקט נועד לעסקים קטנים, שטרם עברו לפעילות דיגיטלית או כאלו שלא הצליחו להתפתח בזירת האונליין.
במסגרת הפרויקט נרשמו מאות עסקים, שקיבלו ליווי מקצועי וקורסים ללא עלות על ידי צוות המומחים של בית הספר לשיווק דיגיטלי Digitalent - החל מהקמת אתר או חנות אונליין, שימוש בפלטפורמות ובכלי שיווק דיגיטליים לגיוס לקוחות חדשים, יצירת חומרים שיווקיים, ניהול ברשתות החברתיות ועוד.
בשבועות האחרונים ליוונו מקרוב את סיפורם של שמונה עסקים מבין המאה שנבחרו להשתתף בפרויקט. לרגל סיום הפרויקט, התארחו באולפן ynet רני אור, אהבה שמעיה ומרסלו אלטו - שלושה בעלי עסקים שהשתתפו ב"מקפצה לדיגיטל", ושני המנטורים שליוו אותם - אבי זיתן, בעלים של חברת ייעוץ אסטרטגי, וליפז פיכמן, מנהל אסטרטגיה רב ערוצית ודיגיטל בבנק הפועלים. צפו במשדר בראש הכתבה.
פרויקט "מקפצה לדיגיטל" ליווה סוגים שונים של בתי עסק, שהמעבר שלהם לזירה הדיגיטלית היה כרוך במקצה שיפורים מותאמים אישית. רני אור, מייסד ומנכ"ל עמותת "נערי האור", שבמרכזה מפעל לנרות בוטיק בעבודת יד, המופעל על ידי נוער בסיכון, מספר כי האתגר של המיזם החינוכי שלו בתקופת הקורונה, היה שינוי סוג לקוחות הקצה. "עד הקורונה עבדנו דרך הרשתות, המפגש שלנו היה רק מול קניינים. בתקופת הקורונה התחלנו לעבוד מול לקוחות, וזה זה דרש מעבר גדול גם בארגון המוצרים, וגם באופן שבו אנחנו פונים לעולם".

5 צפייה בגלריה
רני אור עם נערי האור
רני אור עם נערי האור
רני אור עם נערי האור
אהבה שמעיה, מייסד ומפתח שיטת הכפתור, המשלבת בין עולם הקואצ'ינג ללמידת מוזיקה, ומאפשרת ללמוד גיטרה בשישה מפגשים, מספר כי האתגר שלו היה להפוך את העסק, שמבוסס על קהילה מגובשת שנפגשת באירועים חברתיים, לדיגיטלי. "ההתמודדות הגדולה הייתה סוג של המתנה לאחרי החגים. במקרה הזה - "אחרי הקורונה". אבל אנחנו לא יכולים לעצור את החיים והצרכים שלנו הם כאן ועכשיו".
5 צפייה בגלריה
קהילת הגיטריסטים שנותנת בראש בדיגיטל
קהילת הגיטריסטים שנותנת בראש בדיגיטל
קהילת הגיטריסטים שנותנת בראש בדיגיטל
(צילום: ירון שרון)
5 צפייה בגלריה
 "הייתי חייב לעבור לדיגיטל כדי להגיע לקהל בתקופת הקורונה". מרסלו, גלידריית פרדו.
 "הייתי חייב לעבור לדיגיטל כדי להגיע לקהל בתקופת הקורונה". מרסלו, גלידריית פרדו.
"הייתי חייב לעבור לדיגיטל כדי להגיע לקהל בתקופת הקורונה". מרסלו, גלידריית פרדו.
מרסלו אלטו, בעלים של גלידריית פרדו, מפעיל גם הוא עסק שחי ונושם את הקצב של הרחוב. מרסלו מספר כי הגלידרייה השכונתית שקיימת מעל 30 שנים, לא הייתה מפותחת כלל מבחינה דיגיטלית. "הייתי חייב לעבור לדיגיטל כדי להגיע לקהל בתקופת הקורונה. הבנתי שזה לא יקרה בן לילה, אבל צריך להתחיל מתי שהוא. זה עולם שהוא חדש לי, ובגלל זה הייתי צריך את התמיכה הזאת. לא היה לי פייסבוק ולא אינסטגרם. היה לי רק אתר ששדרגתי אותו קצת".
איך עושים מעבר מוצלח לדיגיטל?
אבי זיתן, שליווה חלק מהעסקים בפרויקט, מונה שלושה אתגרים מרכזיים שעמדו בפני העסקים שנבחרו להשתתף בפרויקט: "האתגר הראשון הוא גמישות. מעבר מהיר לדיגיטל משמעו לתפעל את העסק בעבור הלקוחות שנמצאים בבית, ולנהל נכון את הנכסים הדיגיטליים".
האתגר השני, אומר זיתן, הוא יצירת נרטיב לעסק. "אנחנו חיים בעידן של מספרי סיפורים. להרבה מאוד עסקים לא היה סיפור ברור. בסופו של דבר, צריך סיפור אחד מאוד ברור שיצליח לעבור בדיגיטל, כי מה שלא פשוט – פשוט לא קורה. והדבר השלישי הוא מיקוד, למקד את העסק סביב מה שמביא לך את הכי הרבה הכנסות ברגע זה. לצמצם את הדברים האחרים שקצת מבלבלים את הלקוחות".
5 צפייה בגלריה
אבי זיתן מלמד את שי אדלשטיין, שותף ובעלי משתלת הרא"ה מעמק חפר איך להיחשף לקהל לקוחות חדש, שצמא לירוק בעיניים.
אבי זיתן מלמד את שי אדלשטיין, שותף ובעלי משתלת הרא"ה מעמק חפר איך להיחשף לקהל לקוחות חדש, שצמא לירוק בעיניים.
אבי זיתן מלמד את שי אדלשטיין, שותף ובעלי משתלת הרא"ה מעמק חפר איך להיחשף לקהל לקוחות חדש, שצמא לירוק בעיניים.
(צלם: ירון שרון)
היום שאחרי: איך לשרוד עסקית את הקורונה?
משבר הקורונה הביא איתו חוסר וודאות וחשש מן העתיד, ועסקים רבים מתקשים להתנהל ולשרוד בתנאים הללו. זיתן מציע לבעלי עסקים בתקופה זו לנסות להתאים את עצמם לסיטואציה, ולמצוא כל דרך להתייעל. "אם זה להתאים את ההוצאות של העסק, לבחון אם כל העובדים שלי רלוונטיים, יכול להיות שצריך לצמצם טיפה כי אין ברירה, צריך לשרוד. והכי חשוב - לסגור דברים שהם פחות רווחיים ומתאימים לעת הזאת, ולפתוח דברים חדשים, כי הכל זז, הכל השתנה".
ליפז פיכמן מציע לבחון איזה סוג של מעבר דיגיטלי מתאים לבית העסק שלי: "הכניסות לאתרים הקמעונאיים ברשת עלתה ב- 40% מאז תחילת הקורונה. כל עסק צריך לבדוק האם הוא מבסס את המכירות שלו בדיגיטל, כמו שרני עושה, או האם הוא משלב את המכירות שלו עם הדיגיטל, כמו שאהבה עושה".
5 צפייה בגלריה
ליפז פיכמן
ליפז פיכמן
ליפז פיכמן
יואב גנץ, מנהל תחום עסקים באגף לבנקאות קמעונאית בבנק הפועלים, מסכם גם הוא את פרויקט "מקפצה לדיגיטל": "אני גאה בהתמודדות של לקוחותינו העסקיים בתקופה מאתגרת זו. מרביתם ממשיכים לעמוד בהתחייבויותיהם, מתאימים את עצמם למציאות החדשה וחלקם אף צומחים וממציאים את עצמם מחדש. המעבר לדיגיטל הוא מפתח קריטי בהתאמת העסק למציאות החדשה. מדי יום אני נפגש עם בעלי עסקים, שבחרו לקחת בשתי ידיים את הכלים וההטבות שאנחנו מעמידים לרשותם. הם הקימו אתר, פתחו חנות דיגיטלית, מערך משלוחים והתאימו את המודל העסקי שלהם לרוח התקופה".
מאשה דושקוב, מייסדת ומנכ"לית בית הספר Digitalent, שליוותה ביחד עם בוגרי בית הספר את כל 100 משתתפי "מקפצה לדיגיטל", מסכמת את הפרויקט המרגש: "בשנה כל כך קשה, בחרנו לעזור לאחרים. 100 בוגרים של Digitalent בנו לעסקים אתרים, הרימו קמפיינים, פתחו קהילות ועמודים עסקיים. גם עבור בית הספר זאת הייתה חוויה מעצימה ומשמעותית. המוטו של קהילת הבוגרים שלנו היא ערבות הדדית, ואני שמחה שיכולנו לממש אותו ולתרום את חלקנו בשיפור המצב הכלכלי של עסקים קטנים".
בפרויקט "מקפצה לדיגיטל" לקחו חלק חלק גם חברות Google, Wix, Fiverr, Gett delivery, ו-Easy, עם וובינרים שעושים סדר. לכל הטיפים, הוובינרים והכתבות היכנסו למתחם >>
בשיתוף בנק הפועלים