שתף קטע נבחר

"אווירה חופשית", הטרדות מיניות: מה קרה ברשות השידור?

יד על החזה, הערות סקסיסטיות בוטות, צביטות והתנכלות לעובדות שביקשו להתלונן. פרשת חיים יבין פתחה מחדש את קופת השרצים של רשות השידור - וכעת עובדות לשעבר משחזרות את הנורמות המטרידות ששררו שם: "הם הרשו לעצמם הכול וחשבו שלא יקרה שום דבר - כי הם אלוהים"

"זה היה דפוס ההתנהגות. זו הייתה תקופה של שוביניזם. הם הרשו לעצמם הכול, וחשבו שלא יקרה שום דבר - כי הם אלוהים". במילים קשות אלה מתארת מ', עובדת ברשות השידור, את הקרקע שהצמיחה את פרשת חיים יבין - ולדבריה, זהו רק קצה הקרחון.

 

ביומיים האחרונים, מאז הראיון שפורסם במוסף "7 לילות" של "ידיעות אחרונות", החלו לצוף עדויות על הטרדות לכאורה והתנהגות בלתי הולמת מצד מגיש הטלוויזיה. יבין עצמו הכחיש את הטענות מכל וכל - וסיפר רק על "אווירה חופשית" שהתקיימה ברשות השידור דאז. בעיני הנשים שעבדו שם באותה תקופה, האווירה הזו נראתה פחות חופשית - ויותר תוקפנית ומטרידה.

 

רבות מהעדויות שהמשיכו לזרום גם בשעות האחרונות עסקו ביבין עצמו - אך היו גם עובדות לשעבר שדיברו על תופעה רחבה הרבה יותר. "הייתה אווירה של נגיעות", אומרת ל' (השמות שמורים במערכת). "היו מעבירים יד על החזה, אף אחד לא עשה מזה עניין. היינו אומרים 'חרמן מטומטם'". ל' מספרת גם על מקרה שבו הגיעה עם צוות שידור לבית מלון, והמנהל הטכני הציע לה להתחבק בחדר: "נתתי לו סטירה. כמו שחיים אמר בראיון - אז היו נותנים סטירות ובורחים".

 

"נכנס למעלית, הסתכל לי על החזה ושאל 'מה שלומכם?'" (צילום: יונתן בלום) (צילום: יונתן בלום)
"נכנס למעלית, הסתכל לי על החזה ושאל 'מה שלומכם?'"(צילום: יונתן בלום)

י', עובדת נוספת, סיפרה כי "מלא ניסו להתחיל איתי ולהטריד אותי, הציעו הצעות. היו אמירות על החזה ועל מבנה הגוף. יום אחד הייתי במעלית, ומישהו אמר לי, 'אם היינו לבד, לא יודע מה הייתי עושה לך'. לא עניתי לו. התלוננתי, וזה נגמר ב'הוא ניסה ולא הצליח'. היו עניינים של מנהלים שניצלו את המעמד שלהם. פעם מישהי באה אליי וסיפרה שמישהו הטריד אותה. הלכתי איתה וניסיתי לשכנע אותה להתלונן - ואותו בן אדם שהטריד אותה ניסה להעיף אותי מהתפקיד".

 

אותה עובדת דווקא ביקשה להגן על שמו של יבין: "בזמן שמישהו בכיר ניסה להטריד אותי, הוא היה זה שעזר לי. הסיפורים שיש עליו זה כלום לעומת מה שאנשים הרשו לעצמם ברשות השידור". אבל אחרות מספרות שיבין בהחלט היה חלק מהתופעה. "הוא אהב מה שכולם אהבו - לגעת, לצבוט", מספרת ד', שעבדה ברשות השידור יותר מ-30 שנה. "היו הערות סקסיסטיות שלא תמיד אהבתי אותן. זה לא היה טראגי מבחינתי, אבל היום אולי הייתי מתייחסת לזה אחרת. אז זה היה חלק מהעניין".

 

מ' מספרת על מקרה אחד שבו הייתה במעלית עם יבין: "הוא נכנס ומסתכל לי על החזה ואומר 'בוקר טוב'. בהתחלה לא קלטתי. ואז הוא המשיך: 'מה שלומכם?'. קלטתי שהוא מסתכל על החזה. אמרתי לו, 'חיים, הפנים שלי למעלה, לא שם' - ואז הוא אמר, 'שלום גם לך'. המאפרות אף פעם לא רצו להישאר איתו לבד, אמרו שהוא מסוכן. תמיד רצו שיהיה איתן עוד מישהו".

 

יבין ממשיך להכחיש: "לא היה ולא נברא"

את הסערה התקשורתית סביב יבין הציתו דברים שאמר בראיון למוסף "7 לילות" של "ידיעות אחרונות" בסוף השבוע האחרון, ובהם התייחס לסוגיית ההטרדות המיניות. "פעם אם היית אומר משהו, או טופח או מחבק או אפילו מנשק - זה היה דבר חצי לגיטימי. היום כולנו היינו מואשמים בהטרדה. אבל אהבתי יותר את התגובות של הנשים אז. אם היית צובט מישהי בתחת היא הייתה מורידה לך סטירה. היום רצים לעורך דין. אני בעד שתיתני סטירה ונגמור את העניין".

 

הדברים עוררו תגובות זועמות ברשת. "דבריו מקוממים, ופוגעים קודם כל בדימוי שלו עצמו", נכתב באחת מהן. "בוא נסגור את הדיל הבא: אתה לא תצבוט בתחת ואנחנו לא נלך לעורך דין", כתבה מגיבה אחרת. ואחרי התגובות הזועמות - החלו להיחשף התלונות מצד נשים שעבדו עם יבין, וטענו כי הטריד אותן.

 

"הוא היה מטריד בצורה מאוד מתוחכמת - ידע לזהות איפה החולשות של אותה בחורה ולתקוף אותן", סיפרה אתמול ל-ynet עובדת לשעבר שביקשה להישאר בעילום שם. לדבריה היא חששה להתלונן עליו: "מי היה מעז לדבר נגד בן אדם כזה? מתּי מפחד. הייתי צריכה את הכסף, את העבודה. הייתי אומרת לו 'תרד ממני', והוא היה צועק עליי, פוגע ברמות שאי אפשר לתאר. הוא עקב אחריי, והיו גם ידיים". בסופו של דבר, היא סיפרה כי עזבה את רשות השידור בעקבות הפרשה.

 

יבין מצדו ממשיך להכחיש את כל הטענות הללו. "אני לא עברתי את הגבול". אמר אתמול בשיחה עם ynet. "אני לא יודע מה מזין את ההתקפות האלה, לא מבין מה דוחף את המתלוננות. אני רק חוזר ומכחיש ואומר - לא היה ולא נברא. הדברים האלה, אני לא יודע מאיפה לקחו אותם ומה המוטיבציה של אלה שמתלוננות". היום הוסיף: "הכול עלילות שקר".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורלי זיילר
חיים יבין. רק קצה הקרחון?
צילום: אורלי זיילר
לאתר ההטבות
מומלצים