שתף קטע נבחר

ים של דמעות: חידת מותה של נטלי ווד

הנבואה על מותה שגרמה לה לפחד ממים מילדות, מערכת היחסים הבעייתית עם בעלה והגרסאות הלא אחידות לגבי מה שהתרחש באותו לילה - 36 שנה אחרי טביעתה המסתורית של נטלי ווד, האמת צפה מעל פני המים

מקרה כזה אפילו הוליווד, שידעה ביזאר בתולדותיה, לא רגילה לראות: 36 שנה אחרי מותה המסתורי של נטלי ווד, אחת השחקניות המפורסמות כבר משנות החמישים, והשאלות סביבו ממשיכות להיערם, כשלאחרונה נראה כי יש מי שנחוש בדעתו להגיע לתשובות. לאחר שתיק החקירה נפתח מחדש ב-2011, 30 שנה מאז שנסגר, השבוע התבשרנו כי סרט תעודה חדשה של CBS, שיוקרן במהלך סוף שבוע זה, יחשוף פרטים חדשים אודות הפרשה ואף יכיל את דבריו של שוטר בכיר במשטרת לוס אנג'לס, שמעלה את האפשרות (שבזמנו נשללה על ידי החוקרים, אך במשך שנים נחשבה לתאוריה הפופולרית בקרב מי שעקב אחר הפרשה) שבעלה, רוברט וגנר היה מעורב במוות.

 

נטלי ווד ורוברט וגנר. החלום האמריקני ושברו ()
נטלי ווד ורוברט וגנר. החלום האמריקני ושברו

מאז פורסמה הפרשה עלה שמו של וגנר כחשוד ברצח, אך כעת, נדמה, יש לכך גושפנקה משטרתית. האם מדובר בעוד מקרה שבו סרט או סדרה דוקומנטרית מביאים לפתרון חקירה ארוכת שנים, בסגנון "הג'ינקס" (HBO) או "לעשות רוצח"(נטפליקס)? קשה לדעת כרגע. אבל אין ספק שבסיפור מותה של ווד יש הרבה יותר מדי שאלות שנותרו עד היום לא פתורות - אולי באופן אפילו לא אחראי מצד חוקרי הפרשה.

 

ווד נולדה כנטליה זאקרנקו והחלה את קריית המשחק שלה כבר בילדותה. את עיקר תהילתה המוקדמת הביא לה הסרט "הנס ברחוב 34" שהיה לקלאסיקה, ובהמשך שיחקה גם ב"מרד הנעורים" שיצא ב-1955 לצד ג'יימס דין. באופן מעניין, גם סביב סרט זה רוחש מסתורין רב, שנובע מהעובדה שכל שלושת כוכביו, ווד, דין וסאל מינאו, מצאו את מותם בגילאים צעירים ובנסיבות לא טבעיות. ווד כאמור טבעה, דין נהרג בתאונת דרכים ומינאו נרצח בדקירה בלבו. 

 

בגיל 19 היא כונתה על ידי מגזין "לייף": "הטינאייג'רית היפה ביותר בעולם". וגנר בגיל 27 נחשב לאחד השמות החמים בהוליווד - נער הזהב יפה התואר של התעשייה. השידוך ביניהם נראה היה משמיים, סוג של בראד פיט פוגש את אנג'לינה ג'ולי (מינוס נסיבות הבגידה בג'ניפר אניסטון ברקע, נניח). החלום האמריקני בהתהוותו הזוגית.

 

על אף פער הגילאים ביניהם (וחרף התנגדותה של אימה של ווד) הם התחתנו ב-1957, אך התגרשו עד 1962, בשל מה שנראה כהסכמה על כך שווגנר עצמו לא התנהל נכון במערכת היחסים. ווד האשימה אותו ב"אכזריות נפשית" ווגנר תלה את כישלון היחסים ב"אי כשירות" שלו. למרות זאת, מקורבים לשניים טענו כי הם נותרו מאוהבים, ועד 1972 כבר הספיקו להתגרש מבני ובנות הזוג החדשים שלהם ולהתחתן שוב זה עם זו. ב-1974 ילדו את בתם ההמשותפת היחידה, קורטני וגנר. כלפי חוץ, וכסוג של יישור קו עם תדמיתם הציבורית והסלבריטאית, הם נתנו את הרושם שמדובר בזוגיות מאושרת, שגברה על הקשיים וקמה לתחייה.

 

הטינאייג'רית היפה ביותר בעולם? ווד (צילום: AFP) (צילום: AFP)
הטינאייג'רית היפה ביותר בעולם? ווד(צילום: AFP)

ואז הגיע סוף השבוע של חג ההודיה ב-1981, אותו בילה הזוג בחברתו של השחקן הצעיר כריסטופר ווקן (דמיינו אותו עכשיו מפזז ורוקד באוויר בקליפים של פטבוי סלים), ששיחק עם ווד בסרט"סערת מוחין". ב-28 בנובמבר עלו שלושתם יחד עם קפטן היאכטה (שהייתה שייכת לזוג) לשיט בכיוון אי סנטה קתלינה, שבדרום-מערב לוס אנג'לס. בשעה שמונה בבוקר ב-29 בנובמבר נמצאה גופתה של השחקנית כקילומטר וחצי מהספינה. על גופה וידיה נתגלו חבלות, על לחיה השמאלית שריטה. הרצח היכה בתדהמה את ארצות הברית והוליווד בפרט - ילדת הפלא שכולם בעיר הסרטים הכירו מתה בגיל 43.

 

בתוך שבועיים מיום הרצח החקירה נסגרה. כמעט מקומם לחשוב על כך, בהתחשב בכל השאלות שצפו אודות הלילה ההוא, כשהמסקנה העיקרית אליה הגיעו החוקרים היא כי ווד מתה כתוצאה מתאונה מצערת, ושללו כל אפשרות של ניסיון לרצח.

 

ב-"חתיכות מלבי", ספר הזיכרונות שהוציא וגנר ב-2008, מספר השחקן סיפור מעט תלוש ומשונה אודות הנסיבות שהובילו, לדעתו, למותו של אישתו. וגנר כותב כי הוא וכריסטופר ווקן שתו והתווכחו אודות הקריירה של ווד בזמן ארוחת ערב על הסירה, ואף מודה כי שבר בזעם בקבוק יין במהלך הוויכוח. בשלב זה, הוא מספר, עזבה ווד את החדר: "או שהיא ניסתה לברוח מהוויכוח או שהיא ניסתה לקשור את הדוגית", ואז מצאה את מותה בנפילה. הוא הסביר כי אישתו חוותה קשיים בשינה כתוצאה מחבטת הסירה הקטנה בזו הגדולה, ויצאה מחדר השינה בפיג'מה במטרה להדק את הקשר, אך פספסה את אחת המדרגות שהובילו אל הסירה, נחבטה ונפלה למים.

 

לילה של סימני שאלה. היאכטה של ווד ווגנר (צילום: AP) (צילום: AP)
לילה של סימני שאלה. היאכטה של ווד ווגנר(צילום: AP)

סיפור מוזר, לטענת החוקרים, שתהו מה לווד ולסידור הדוגית (במידה וזו הייתה קשורה באופן רופף ונחבטה בסירה). למה לא קראה למשיט היאכטה, שהיה אחראי בין השאר על העניינים האלה, שיעשה זאת במקומה? יתרה מכך - מדובר בגרסה שונה מזו שסיפר וגנר במקור לשוטרים שחקרו את הפרשה, אי אז ב-1981. בגרסה המקורית תיאר האלמן הטרי סיטואציה בה הוא ואישתו שוחחו בסלון היאכטה הפרטית שלהם, ואז ווד ירדה לאיזור חדר השינה שלהם לבדה. אז הוא החל לחפש אותה בתוך הסירה, ומשלא מצא אותה שיער שהיא קפצה לדוגית ושטה בה לכיוון העיר הקרובה. וזו, יודו גם אלו שאינם חובבי קונספירציות, הנחה משונה למדי, שכן היה מדובר בליל סוער וגשום ואין כל סיבה שווד תעלה בגרביים ופיג'מה לדוגית ותחליט על דעת עצמה לשוט בה – אם בכלל ידעה איך להשתמש בכלי השיט הקטן.

 

בתוך כך, יש לציין עוד פרט מטריד בסיפור, שלא מתיישב היטב עם תאוריית קשירת הסירה. ווד, עוד מגיל צעיר, פחדה לטבוע. בעבר העידה לא אחת שיש לה בעתה ממים. "עבדתי פעם עם במאי אכזרי שזרק אותי אל מי האוקיינוס", סיפרה פעם בראיון. "הייתי מבועתת, נחרדת ממש, כי היינו באוקיינוס הפתוח". אחותה לנה אמרה דברים דומים בעבר וסיפרה שווד פחדה פחד מוות ממי ים כבר מילדות, מאז אימא שלהן הלכה למגדת עתידות ונתבשרה שאחת מבנותיה תזכה לתהילה רבה אך תמות בטביעה.

 

פחד מושרש ממים ובעתה מהמחשבה על האוקיינוס ()
פחד מושרש ממים ובעתה מהמחשבה על האוקיינוס

מגיל צעיר הכינה אמה של השחקנית את ווד לאפשרות שתמצא את מותה בטביעה. אם נשים לרגע בצד את העובדה המצמררת שווד אכן מצאה את מותה בדיוק בדרך זו – יש לתהות מדוע דווקא היא, שכל כך פחדה ממים, תצא בלילה ותרד כל כך קרוב לים במטרה לקשור את הדוגית כששלושה אנשים אחרים (שאינם מפחדים מהאוקיינוס) היו על הסיפון באותה השעה והיו יכולים לעשות זאת בעצמם. על אף שמשהו ללא ספק היה לא הגיוני בהתנהלותה של ווד כפי שסופרה על ידי בעלה, התיק נסגר בשקט יחסי ונותר מושתק במשך שנים רבות. לפחות עד 2011.

 

לפני שבע שנים דניס דברן, שהשיט את היאכטה המפורסמת, הודה במהלך ריאיון טלוויזיוני כי שיקר בחקירתו המקורית. "לקחתי כמה החלטות איומות ועשיתי טעויות בחיי", אמר. "שיקרתי בחקירה לפני מספר שנים. עשיתי טעות בכך שלא סיפרתי את האמת כפי שהתרחשה". דברן יותר מרמז אז כי לווגנר יש קשר ישיר למות אישתו, וכי במהלך ארוחת הערב שמע את השניים רבים זה עם זו, וגם את וגנר ווקן רבים, לאחר שווגנר חשד כי ווקן הביע עניין באישתו. בקבוקי יין התנפצו, חפצים התעופפו ולפתע, סיפר הקפטן, השתררה דממה פתאומית. הוא אף מספר ששמע את וגנר אומר לאישתו: "רדי מהסירה המזויינת שלי". עוד סיפר דברן כי בשלב מסוים במהלך הלילה וגנר הודיע לו שאישתו לא נמצאת, הביא לו אלכוהול במטרה לשכרו ועיכב אותו בעוד דברן ביקש להזעיק את משמר החופים.

 

מוות שזעזע את הוליווד. ווד בשנותיה המאוחרות (צילום: AP) (צילום: AP)
מוות שזעזע את הוליווד. ווד בשנותיה המאוחרות(צילום: AP)

תאמרו – איזו סיבה יש לווגנר, שחקן מוערך ונערץ כמו גם איש משפחה מסור, להיות מעורב במותה של אישתו? ובכן, דיווחים שנאספו במשך השנים מאנשים בסביבתם הטבעית של השניים, מעידים כי חרף הרצון של ווד ווגנר לשדר מצג של זוגיות מאושרת, היחסים ביניהם היו מורכבים. למשל שכן של הזוג סיפר שכשהיה בן 12 הוא זוכר את נטלי דופקת על דלת בית הוריו ומבקשת לבלות את הלילה אצלם, כשהיא נראית נסערת במיוחד. ווד, לדבריו, צעקה אז: "הוא הולך להרוג אותי". אחותה של ווד סיפרה כי כשנטלי הודיעה לה על כוונתה לשאת את וגנר בשנית, חרף כישלון סיבוב הנישואים הראשון, השפילה השחקנית את מבטה ואמרה: "לפעמים, עדיף להיות עם השטן שאת מכירה מאשר עם זה שלא".

 

במשך השנים נעשו נסיונות שונים (לא מטעם המשטרה) לחקור שוב את הפרשה, אך וגנר, שגר היום באספן עם אישתו השחקנית ג'יל סיינט ג'ון, לא משתף פעולה בטענה שאמר את כל שהיה לו להגיד בנושא, אף ששלל ההסברים שהעניק לא לחלוטין מתחברים זה לזה באופן קוהרנטי, בטח שלא יוצרים תמונה שלמה וברורה של אירועי הלילה בו מצאה ווד את מותה. גם כמעט 40 שנים אחרי המקרה, מותה של ווד נמנה עם תעלומות עיר הסרטים הגדולות ביותר. סיפור משונה ומטריד כמו בסרט מתח תוצרת הוליווד, שסופו ירגיע רבים, יפתור תעלומה ארוכת שנים ואולי גם ירגיע את רוחה של ווד, מעל המים, שכמו שפחדה תמיד, בסופו של דבר לקחו אותם אליה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ג'ק מיטשל
מוות לא פתור. נטלי ווד
צילום: ג'ק מיטשל
לאתר ההטבות
מומלצים