שתף קטע נבחר

גלי עטרי: "עדן היא כוכבת, סתם צחקתי"

רגע אחרי הסערה סביב שיר חגיגות ה-70 למדינה ושיתוף הפעולה עם עדן בן זקן, עטרי חוזרת לילדות ומחדשת את שירה של גילה אדרי - "הנשיקה הראשונה". לצד ההתרפקות על הפופ התמים של פעם, היא מפרגנת לשותפה החדשה ל"הללויה", מסבירה ש"'חלב ודבש' אף פעם לא עבד", וגם על השיר שלנו לאירוויזיון יש לה מה להגיד: "האירוע התקרקס, אבל השיר מדליק"

אחרי שהקליטה עם עדן בן זקן את "הללויה" לרגל חגיגות ה-70 וגם צילמה קליפ חגיגי, גלי עטרי, מי ששרה במקור את השיר באירוויזיון 1979 עם להקת "חלב ודבש" וגם זכתה בתחרות היוקרתית - מוציאה שיר חדש.

 

 

כשמאחוריה 40 שנות קריירה ולהיטים רבים, עטרי מוציאה היום (ו') מחווה למוזיקה הישראלית של ילדותה ומחדשת את שיר הפופ משנות השישים של גילה אדרי, "הנשיקה הראשונה". את השיר כתב בזמנו אברהם בן זאב והלחין מילן נובקוביץ. על העיבוד וההפקה המוזיקלית החדשה חתום אייל מזיג.

 

"השיר הזה יצא ב-65' כזה, הייתי ילדה מופנמת ושקטה, ונורא מצא חן בעיני השיר הזה", מספרת גלי עטרי על "הנשיקה הראשונה", הסינגל החדש שלה שרואה אור היום וזוכה כעת לחיים חדשים בידיה של זמרת שעוד זוכרת ימים בהם הפופ כאן היה תמים ומתקתק.

 

"זה היה להיט בנות", היא אומרת. "הוא מהשירים הבודדים שנשארו אצלי בלב ממש כל החיים והשתעשעתי ברעיון של להקליט אותו. כשהקלטתי את האלבום "חבק אותי לאט" עם משה לוי ודודי לוי, עשינו לו סקיצה ובסוף השיר לא נכנס לאלבום. ואז עשיתי אלבומים אחרים וגם להם הוא לא התאים. ועכשיו הגיע הרגע, סופסוף אפשר היה להוציא אותו. זו ממש מחווה לפופ של פעם. כבר אז היה פופ, לא הרבה אבל היה. וגם הקטע הוא שעכשיו זו שנת ה-70, אז הלכתי על משהו עתיק. יש כל כך הרבה בעיות פה של פוליטיקה, ביטחון וחברה. זה שיר שבא לעשות כיף, נקודה".

 

אבל עם כל הכבוד ל"נשיקה הראשונה" (והוא אכן שיר מקסים), קשה להתעלם מהפיל הגדול (והזקן) בחדר. עטרי, מהזמרות היציבות במוזיקה הישראלית, שעשתה חיל גם בקריירה המאוחרת שלה כמו בזו המוקדמת, עושה לא מעט כותרות לאחרונה. הבחירה ב"הללויה" שלה כשיר שיוביל את חגיגות ה-70 לוותה בסערה, כאשר את השיר עמו ייצגה את ישראל באירוויזיון 1979, תוכננה במקור לבצע הזמרת עדן בן זקן. סערה תקשורתית אחת מאוחר יותר (שקדם לה ניסיון איחוד שלא צלח בין עטרי לבין חברי ההרכב עמו ביצעה את השיר) ונראה שהסדר הושב על כנו. עטרי תבצע את השיר יחד עם בן זקן, לא לפני שלמדנו מהסיפור הזה שיעור חשוב על אודות הדרך שעברה ישראל ב-70 שנות קיומה, לפחות בכל הנוגע להתמודדות וכבוד לעבר שלה.

 

מה חשבת על הבחירה ב"הללויה" כשיר שיוביל את חגיגות ה-70 למדינה?

"זה כבוד גדול מאוד. קודם כל השיר 'הללויה' תמיד קיבל את הכבוד המגיע לו, ועכשיו זה סוג של שיא. הוא התקבל באהבה מהרגע הראשון. אני זוכרת שאסור היה להשמיע אותו ברדיו בהתחלה, ואז ברגע שאפשר היה פתחתי את הרדיו והתחילו להפציץ אותו בתחנות כל שעה, פעמיים בשעה. כאילו הוא יצא מהכלוב, השתחרר ונתנו לו דרור אז השמיעו אותו בטירוף, וכמובן שהוא היה הלהיט מהרגע הראשון.

עטרי עם בן זקן: "היא כוכבת גדולה, אוהבת את הקול שלה" (צילום: דנה קופל) (צילום: דנה קופל)
עטרי עם בן זקן: "היא כוכבת גדולה, אוהבת את הקול שלה"(צילום: דנה קופל)
 

"את הביצוע של 'הללויה' שרנו בירושלים, ייצגנו את ישראל באירוויזיון בירושלים והיה לזה נופך מאוד חגיגי. זה היה שילוב של דברים שעשה את זה מאוד קסום. זה היה ביצוע מאוד מרגש ובלתי נשכח וכך יש לזכור אותו".

 

קשה להתעלם מהפארסה שליוותה את בחירת השיר.

"לא ציפית שיהיה כזה בלגן, כי בסך הכול השיר נבחר. לא יצרו איתנו שום מגע או קשר, ואז נוצרו כל מיני רעיונות. הרעיון לשיר עם חלב ודבש לא הצליח ומלכתחילה זה רעיון שלא מצליח לצאת לפועל המון שנים. חלב ודבש היה הרכב לצורך שיר אחד בלבד, ואחר כך מכוח האינרציה עשינו כמה תוכניות טלוויזיה. חשבו כבר לאחד בעבר וזה לא הצליח במשך 39 שנים, זה ממילא היה משהו זמני. ובמשך כל התקופה הזו אף אחד לא הצליח לאחד את זה לצורך איזה אירוע כזה או אחר. וגם אחרי, למרות שהיה רצון טוב של הצדדים, אני מוכרחה להגיד.

 

"מי שמכיר את ההיסטוריה של הדבר הזה מבין בדיוק מה קרה. זה לא עבד אף פעם חוץ מהשיר 'הללויה' וקצת מה שבא אחריו. לא היה צריך להתפלא. אם זה לא עבד פעם ובכל הפעמים שאחרי אז אתה רוצה שיקרה נס? זה לא משהו אישי, זה היה ביצוע כזה מרגש ובלתי נשכח ואני בעד להתקדם. כל אחד הלך לדרכו, לא תמיד אפשר לאחד".

 

הפתיעה אותך ההתעסקות הציבורית והתקשורתית בזה שאת השיר לא תשיר המבצעת המקורית שלו?

"היה באמת לחץ ציבורי מאוד גדול וגם מצד התקשורת, זה ממש היה מחמם לב. זה כנראה צרם להרבה מאוד אנשים. הכול קרה נורא מהר. אני מבינה את כל ההתעסקות הזו ואת זה שכל אחד שאל מה קורה. הבנתי שיש בזה משהו מעבר למה שאני רואה. אני שרה את זה כבר 40 שנה, כל הופעה שלי מסתיימת ב'הללויה' או ב'אין לי ארץ אחרת'".

 

ובהופעה בסוף השבוע שעבר, לפני שהתחלת לשיר אותו אמרת "זה שיר של עדן בן זקן".

"זו בדיחה נו באמת. אתה יודע שאחרי שנינט ניצחה ב'כוכב נולד' אחד השירים שהיא שרה היה 'מקיץ אל חלום', שיר שלי. ואז בהופעה בהיכל התרבות אמרתי 'אני רוצה לשיר לכם שיר של נינט' והקהל ממש צחק. בן אדם צריך ללמוד לצחוק על עצמו יש הרבה הומור בהופעות שלי".

 

מה את חושבת על השותפה החדשה שלך לשיר?

"עדן היא כוכבת גדולה בזמן האחרון ואני מאוד אוהבת את הקול שלה. נתתי את ברכת הדרך כשדיברו על כך שהיא תשיר את זה לבד. אמרתי לה בהצלחה בכל הלב, יש לה את הכישרון, הקול, הצבע והגוון שהיא יכולה להביא לשיר ולהוסיף לו משהו אחר. אני שרה את 'הללויה' 40 שנה, אין לי בעיה שיהיה ביצוע אחר. גם כך עשו לו הרבה ביצועים. לשיר עם עדן היה נראה לי רעיון מדליק, זרמתי".

 

"היום זה כבר לא האירוויזיון של פעם"

הימים ימי אירוויזיון הם. ובדיוק בשבוע שבו חברה גלי לעדן, נחשף גם שירה של נטע ברזילי, "Toy", לאירוויזיון בפורטוגל. עטרי שמבינה דבר או שניים באירוויזיון (וגם בשירי העצמה נשית, ממש כמו אותו "Toy" של ברזילי), מתבקשת לחוות את דעתה על הנציגות הישראלית למהדורת 2018 של התחרות.

"האירוויזיון התקרקס, אבל השיר מדליק" (צלם: דניאל קמינסקי) (צלם: דניאל קמינסקי)
"האירוויזיון התקרקס, אבל השיר מדליק"(צלם: דניאל קמינסקי)
 

"תראה, האירוויזיון היום זה לא האירוויזיון של פעם", היא אומרת. "אז היו שירים, מנגינות, זה לא היה יותר מדי הוא-הא. הדבר הכי יוצא דופן היה התלבושת של אבבא, אפשר לחשוב. בשנים האחרונות זה נורא התקרקס, מלשון קרקס, לטוב ולרע. השיר של נטע לדעתי מדליק, יש כאלה שאוהבים ויש כאלה שלא. אני שייכת למחנה שאוהב. הוא מדליק, עדכני, יש בה משהו מאוד מיוחד. מה שחשוב שבשיר – היא ממש כמו שהיא הייתה לפני האירוויזיון.

 

"אחת הסיבות שאבבא הצליחו באירוויזיון הייתה כי הם פשוט שרו בתחרות שיר שהם היו בו עצמם, הם לא עשו משהו שונה ממה שהם היו רגילים לעשות. מה שאהבתי אצל נטע שזה שהיא פשוט הלכה על עצמה. שירים מאוד משונים עושים כבר הרבה שנים באירוויזיון, לא שאני מבינה מילה במילה שם, אבל קלטתי שהיא שרה 'אני לא צעצוע, אני לא בובה'. יש בו משהו שמתחבר עם הדיבור של החודשים האחרונים. שמתי לב שיש לזה קצב קצת ים-תיכוני. אז בסך הכול אני חושבת שיש לזה פוטנציאל להצליח. בזמנים שלנו זה היה אחרת לגמרי, העולם השתנה. אין מה להגיד. זו הדינמיקה, האנרגיות משתנות, כל דור והסימנים שלו. אז אפשר להשתולל ולעשות צחוקים".

 

עטרי תופיע במופע שקיעה באמפי שוני בבנימינה ב-1 ביוני ותבצע את שיריה מכל התקופות.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים