שתף קטע נבחר

מהאינסטגרם למסך: המלצות לפסטיבל הבינלאומי לסרטי הסטודנטים

צעירה שבוהה בפיד האינסטגרם שלה בלי הפסקה, סרט האופנה הישראלי שנשכח, הזדמנות להיזכר בעבודותיו של הבמאי הצרפתי ז'אק אודיאר ("נביא", "חלודה ועצם") והיצירות הקצרות של הבמאים הגדולים. המלצות לפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטים

הפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטים יפתח את מהדורתו ה-20 ביום ראשון הקרוב בסינמטק תל אביב. כמדי שנה הפסטיבל יקיים שלוש תחרויות מרכזיות נושאות פרסים: התחרות הישראלית, התחרות הבינלאומית ותחרות הסרט העצמאי הקצר. בנוסף יתארחו בו יוצרים מרחבי העולם שיעבירו סדנאות אמן ופאנלים רבים על היבטיה השונים של התעשייה הקולנועית.      

 

מדובר ביוזמה של בית הספר לקולנוע ע"ש סטיב טיש באוניברסיטת תל אביב שנועדה בראש ובראשונה לקדם קולנוע צעיר ולעודד קולות חדשים. מלבד שלוש התחרויות המרכזיות שלו, הוא מקבץ בתוכו מבחר הקרנות שונות ברחבי הסינמטק. הנה חלק מההמלצות שלנו:

 

"אינגריד הולכת מערבה"

הצצה מרעננת ולא דידקטית על תרבות התיעוד באינסטגרם. אוברי פלזה היא אינגריד, בחורה בודדה ולא לגמרי יציבה שמחליטה להתאבסס לחלוטין על טיילור סלון (אליזבת אולסן) ועל חשבון האינסטגרם המושלם שלה. טיילור היא מהבחורות האלה שעובדות בלתחזק את הרשתות החברתיות שלהן - יש לה אלפי עוקבים והיא מקבלת אינספור מוצרים בחינם לפרסום. בנוסף, כל תמונה של טיילור עוברת שיפוצים ותיקונים רבים ושום האשאטאג או תיוג לא מופיע בספונטניות.     

 

אינגריד, שמבלה שעות בגלילת הפיד על הספה שלה ובסימוני לייקים ריקים מתוכן - מוצאת את הדבר מרתק - ומצליחה להשתחל לחייה של טיילור בשלל מניפולציות. הסרט זכה בפרס התסריט בפסטיבל סאנדנס האחרון, ובצדק. יש בו מבט ביקורתי על תרבות התיעוד והדימוי בימינו ועם זאת הוא מצליח לא ליפול לקלישאות ותופס את רוח התקופה באופן מהימן. אדם מירלס, מפיק הסרט, יתארח בפסטביל ועם סיום ההקרנה יקיים שיחה.   

 

מחווה לבמאי ז'אק אודיאר

הבמאי הצרפתי ז'אק אודיאר יהיה אורח הכבוד בפסטיבל, וזו הזדמנות להכיר או להיזכר מחדש בסרטים שהביאו אותו לקדמת הבמה הקולנועית. "נביא" שיצא בשנת 2009 כבש את המבקרים וזכה לשבחים רבים עם יציאתו. הוא מגולל את סיפורו של מאליק, נער מוסלמי שמגיע לכלא אחרי שהתעמת עם שוטרים. בכלא הוא חובר למנהיג כנופיה איטלקי ששולח אותו לבצע משימות שונות. עקב כך, מעמדו של מאליק עולה, ומאסיר שלא יודע הרבה מחייו הוא הופך לאדם מתוחכם שיודע לשלוט על סביבתו ולתמרן אותה. "ליבי החסיר פעימה" משנת 2005 מספר על טום, צעיר בן 28 שהלך בדרכו של אביו ועוסק בנדל"ן. פגישה מקרית עם הסוכן של אימו הפסנתרנית גורמת לו להאמין שאולי הייעוד שלו הוא במוזיקה. "חלודה ועצם", שיצא ב-2012, מספר על סטפני (מריון קוטיאר), שעברה תאונה בפארק המים שבו עבדה (היא הייתה מאמנת לוויתנים קטלניים) שגרמה לה לאבד את רגליה. מפגש עם עלי, מאבטח במועדון לילה, יחזיר משמעות לחייה. אחרי ההקרנות של "חלודה ועצם" ו"נביא" יתקיים פאנל בהשתתפות הבמאי ובנוסף הוא יקיים כיתת אומן על יצירותיו.

 

מתוך
מתוך "נביא"

מתוך
מתוך "חלודה ועצם"

        

"איריס"

השנה יוקדש יום שלם לקשר שבין אופנה לקולנוע - ובמסגרת זו יוקרן סרטו היחיד של דוד גרינברג ,"איריס". הסרט יצא ב-1968 ואומנם לא נכנס לקאנון הקולנוע הישראלי אך רבים מחשיבים אותו כקאלט. הוא עוסק בבוהמה התל אביבית בשנות ה-60 ורווי באופנה מקומית של התקופה. גיבור הסרט הוא יואל, עיתונאי בן 40 שנפרד מאשתו, מנהל מערכת יחסים מוזרה עם אימו ומתחיל מסע הוללות במהלכו מתאהב בדוגמנית בת 16 בשם איריס. פער גילים זה לא התקבל באהדה וזכה לביקורות שליליות על כך, וזאת כנראה אחת הסיבות שהסרט נכשל. היום הוא דווקא מאפשר הצצה נדירה לימים של אז, שמעולם לא היו תמימים ואוטופיים כפי שנוהגים לציירם.     

מתוך
מתוך "איריס"
 

 

סרטים קצרים של במאים גדולים

מאחר שבבסיסו הפסטיבל מוקדש לסרטים קצרים, נפתחה רצועה מיוחדת שבה יוקרנו סרטיהם הקצרים של הבמאים הגדולים. במקבץ ניתן למצוא את יצירותיהם של קז'ישטוף קישלובסקי, רומן פולנסקי, מרטין סקורסזה ואוליבר סטון. זוהי חווית צפייה מעניינת - לא רק שהיא נותנת מקום של כבוד לקולנוע הקצר, אלא שהיא גם ממחישה את הגאונות של הבמאים שלהלן, שגם במסגרת של 15 דקות מצליחים לזקק את אומנות הקולנוע.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מתוך "אינגריד הולכת מערבה"
לאתר ההטבות
מומלצים