שתף קטע נבחר

בקופות ובביקורות: יצירות מבוססות ספרים מצליחות יותר

ארגון ההוצאות לאור הבריטי בחן עיבודים של ספרים לקולנוע, לטלוויזיה ולבמה מהעשור האחרון ומצא שבהשוואה ליצירות מקוריות, הם מצליחים יותר מסחרית וביקורתית

בקולנוע, בטלוויזיה ועל הבמה - יצירות שמבוססות על ספרים מצליחות יותר, מסחרית וביקורתית, כך קובע דוח שפרסם אתמול (ג') ארגון ההוצאות לאור הבריטי. המחקר בחן סרטים, סדרות והצגות מהעשור האחרון בממלכה המאוחדת והראה כי לספרים יש תרומה חשובה לכל אחד מהמדיומים.

 

דריסת הרגל הנכבדת של ספרים על המסך הגדול היא לא בשורה כשלעצמה. "נסחפים", "באהבה, סיימון", "על חוף צ'סיל", "שאהבה נפשי", "מעשה פלאים" ו"בית המזימות" הם רק כמה מהסרטים שמוקרנים בימים אלה בבתי הקולנוע ומבוססים על ספרים. אולם הדוח בן 21 העמודים מכמת לנתונים את הפוטנציאל שטמון ביצירות ספרותיות - ומציג אותם כפי שהם משתקפים בשוק הבריטי.

 

 

עוד הצלחה קולנועית שהתבססה על ספר. "קרא לי בשמך"

 

על פי הדוח, יותר ממחצית מעשרים הסרטים המכניסים ביותר בקופות בבריטניה בעשור האחרון התבססו על ספרים. כל אחד מהסרטים הללו הרוויח 5.4 מיליון לירות שטרלינג בממוצע ויחד הם הרוויחו 1.5 מיליארד ליש"ט בבריטניה ו-22.5 מיליארד ליש"ט בעולם. הסרטים הללו הכניסו לקופות בבריטניה 44 אחוזים יותר מהסרטים שלא מבוססים על ספרים, ובעולם מדובר בהבדל של 53 אחוזים. 

 

היתרון הספרותי לא מסתכם בקופות. סרט המבוסס על ספר זוכה בממוצע לחצי כוכב יותר בביקורות הכוללות חמישה כוכבים בסך הכל. כשמדובר ברבי-מכר, קלאסיקות ספרותיות או יצירות לא בדיוניות (למשל היסטוריות או ביוגרפיות) הסיכויים לביקורת חיובית גבוהים יותר. 

 

כניסתם של ספרים לעולם הטלוויזיה הורגשה ביתר שאת בשנים האחרונות. יחד עם שלוש הסדרות המדוברות - "משחקי הכס", "סיפורה של שפחה" ו"שקרים קטנים גדולים", אפשר למנות כמה סנוניות ספרותיות חדשות על המסך הקטן כמו "חפצים חדים", "דיאטלנד", "פטריק מלרוז", ו"קאסל רוק".

 

ג'ון לה קארה. 82 אחוז מעותקי הספר נמכרו בזמן שידורי "מנהל לילה" (stephen cornwell) (stephen cornwell)
ג'ון לה קארה. 82 אחוז מעותקי הספר נמכרו בזמן שידורי "מנהל לילה"(stephen cornwell)

על פי הדוח, 14 מתוך 35 סדרות הדרמה ששודרו בבריטניה בין ינואר לספטמבר בשנת 2017 היו מבוססות על ספרים. שמונה מהן היו סדרות מקוריות והשאר התבססו על סיפורים אמיתיים או על יצירות טלוויזיה וקולנוע קיימות.

 

מתוך מאה הסדרות הנצפות ביותר בבריטניה בשנים 2017-2013, היצירות שהתבססו על ספרים משכו בממוצע כ-1.3 מיליון צופים נוספים לכל פרק - שהם 58 אחוזים יותר מהממוצע לסדרות הרגילות. 57 אחוזים מהסדרות זוכות האמי באותו פרק זמן היו מבוססות על ספרים.

 

גם הספרים שעליהם מבוססים העיבודים יוצאים נשכרים. "מנהל לילה" של ג'ון לה-קארה זמין לרכישה בחנויות כבר 25 שנים, אך 82 אחוזים מעותקי הספר נמכרו עם עלייתה לאוויר של הסדרה המבוססת עליו ב-2016. דבר דומה קרה בין השאר עם "סוס מלחמה" של סופר הילדים מייקל מורפורגו, שעובד לסרט ומחזה שתרמו רבות למכירותיו.

 

מתוך
(צילום: באדיבות HOT)

 (צילום: HBO) (צילום: HBO)
(צילום: HBO)

אשר לתיאטרון, 27 מההצגות שעלו בבריטניה במהלך 2016 התבססו על ספרים וגלגלו 25.8 מיליון ליש"ט. הן הרוויחו כמעט פי שלוש מהפקות עם מחזות מקוריים.

 

ההצגות שמבוססות על ספרים גם נוטות לרוץ במשך זמן ארוך יותר מהפקות מקוריות. ארבע השיאניות מבחינת זמן במה בווסט-אנד בלונדון נכון להיום מבוססות על ספרים: "מלכודת העכברים" מאת אגתה כריסטי (66 שנה), "עלובי החיים" מאת ויקטור הוגו (33 שנה), "פנטום האופרה" מאת גסטון לרו (32 שנה), ו"האישה בשחור" מאת סוזן היל (29 שנה).

 

"המחקר משקף את מערכת היחסים ההדדית שהספרות מנהלת עם התיאטרון, הקולנוע והטלוויזיה", נכתב בדוח. "יש סינרגיה בין התעשיות. ספר שמפרה גרסה קולנועית או בימתית, מוביל לצמיחה במכירות של היצירה המקורית. זו בתורה יכולה לאפשר לסופר להתפנות לכתוב עוד יצירות, שבבוא הזמן יעובדו בעצמן. זה רק חלק אחד מהתרומה הכלכלית הכוללת של שוק ההוצאה לאור, אבל היא משמעותית".

 

יושב ראש ארגון ההוצאות לאור הבריטי, סטיבן לוטינגה הוסיף כי: "בלב התעשייה היצירתית נמצאים סיפורים ובמקרים רבים, הסיפורים הטובים מתחילים בספר. מהיקום הענק של הארי פוטר לעיבודים הבימתיים הצבעוניים של סיפוריו הנצחיים של רואלד דאל, ספרים בריטיים מובילים בעולם, ומחזיקים ברלוונטיות גדולה במימדים גלובליים".

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים