שתף קטע נבחר

הטבעות של זיגמונד פרויד במוזיאון ישראל

מעניין מה פרויד היה אומר על זה: מוזיאון ישראל החליט להקדיש תערוכה מיוחדת לחפציו האישיים של אבי הפסיכואנליזה, שהחזיק באוסף טבעות מרשים

כמעט שמונים שנה לאחר מותו, מוזיאון ישראל קיבל אתמול שורה של חפצים אישיים של אבי הפסיכואנליזה זיגמונד פרויד.

 

בין הפריטים, שהגיעו ממוזיאון פרויד בלונדון - העיר שבה הלך לעולמו ב-1939 - נמצאת גם טבעת שפרויד עצמו ענד. הטבעת, מהמאה הראשונה לספירה, עשויה מאבן קרניאול שעליה חרוט איור של הכתרת האל יופיטר (זאוס). לפרויד, מסתבר, היה עניין מיוחד בטבעות, ומוזיאון ישראל החליט להקדיש להן תערוכה מיוחדת, "פרויד שר הטבעות".

 

 
תערוכה מחפציו האישיים של זיגמונד פרויד ()

 

התערוכה שתפתח ב-19 ביולי היא הראשונה מסוגה בעולם. מדובר ביוזמה של מורג וילהלם, אוצרת צעירה במוזיאון ישראל, שעסקה בקיטלוג שגרתי של אוסף טבעות עתיקות במוזיאון. את תשומת ליבה משכה טבעת אחת, משובצת חותם עתיק, שפרויד העניק לאווה רוזנפלד, פסיכואנליטיקאית מחוג תלמידיו. רוזנפלד תרמה אותה למוזיאון ישראל בשנת 1977.

 

הטבעת המסתורית הציתה את דמיונה של האוצרת, והיא יצאה למסע מחקר בין מוזיאונים ומוסדות שונים, ונברה בספרים ובמכתבים. המחקר שלה העלה, כי במהלך חייו העניק פרויד למקורביו ולתלמידיו מעל 20 טבעות משובצות אבני חן, שעליהן חרוטים דימויים מהמיתולוגיה הרומית. פרויד עצמו ענד טבעות דומות והוא נהג להתאים את הדימוי שהופיע עליהן - למשל סצנה עם אלת הניצחון - עבור מי שקיבל את הטבעת במתנה. האוצרת הצליחה לאתר עוד חמש טבעות כאלה, וכעת יוצגו יחדיו לראשונה שש הטבעות - ובהן גם זו שהגיעה במיוחד מלונדון - בתערוכה במוזיאון.

 

 

הידיעה פורסמה בידיעות אחרונות.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים