שתף קטע נבחר

הטרדות מיניות, חופש הביטוי, אהבה וכסף: זוכי פרס קיפוד הזהב

"רדיו פליי", המבוססת על תסכיתי רדיו, זכתה בפרס הצגת השנה בטקס פרסי הפרינג'. בפרס במאית השנה זכו שתיים - דפנה זילברג על ההצגה "תדגימי" ואגם מזרחי על "חדר 414", אבי גולומב זכה בפרס שחקן השנה על "אני סיזיפוס" ויש גם תואר חדש - ההצגה שמעזה, בו זכתה "ההודאה"

בסוף השבוע האחרון נערך טקס פרסי הפרינג' לשנת 2018, קיפוד הזהב, בתיאטרון קרוב בתחנה המרכזית בתל אביב. בפרס הצגת השנה זכתה "רדיו פליי", העוסקת בשיחזור של ז'אנר תסכיתי הרדיו. ההצגה היא רדיו-דרמה על הבמה, המגוללת סיפור מרגלים בעת המלחמה הקרה, בהשראת ספרי פטריק קים משנות ה-60. מאותה הצגה זכתה נדיה קוצ'ר בתואר שחקנית השנה ונועה בקר בפרס מחזאית השנה. 

 

בתואר במאית השנה זכתה אגם מזרחי על ההצגה "חדר 414", שבה כל הסצנות מתרחשות בחדר אמבטיה במלון. מנימוקי השופטים: "הצגה גאה, מקורית ועכשווית, להצגה כזאת תפקיד חשוב מאין כמוהו בחברה הישראלית ובנוף עולם התיאטרון". 

 

קיפוד הזהב (צילום: איציק בירן)
שלושה פרסים מרכזיים. "רדיו פליי"(צילום: איציק בירן)

בפרס במאית השנה זכתה דפנה זילברג על ההצגה "תדגימי". מנימוקי השופטים: "ההצגה נוגעת בחריפות חשופה בסוגייה הבוערת של מעשי האונס, ההטרדות המיניות ושינוי האקלים בישראל לגבי יחסי מין בהסכמה או בכפייה. ההצגה מיטיבה להסביר 'מדוע לא התלוננתי', הטקסט בה הוא פרוטוקול אמיתי של משפט אונס שבו הנאנסת הושפלה על ידי בית המשפט בשאלות לא מאמינות וחודרניות עד כדי דרמה אמיתית שהועלתה כמות שהיא על הבמה".

 

בפרס שחקן השנה זכה אבי גולומב על ההצגה "אני סיזיפוס". מנימוקי השופטים: "מדובר בתפקיד שאינו בנוי באופן הקלאסי שבו שחקן בונה "דמות". משחק מדויק וחריף במחזה שהוא שילוב של שלושה מחזאים - הרולד פינטר, סלאבומיר מרוז'ק ודניאל בוצר, שמתאר את מאבק האדם הקטן בעולם ובממסד הגדול".

 

בפרס שחקני המשנה זכו שלום שמואלוב ואדר בק מההצגה "אהבה וכסף". מנימוקי השופטים: "שמואלוב היטיב להציג פן אנושי נסתר בתפקידו כאב שכול. בעוד שאהבת הורים נחשבת כמוחלטת ובלתי תלויה, הציג שמואלוב ברצינות ועם אמפתיה רבה פן אנושי נוסף ולא כל כך מקובל של אהבה זו. בתפקידו השני בהצגה הוא עיצב דמות מורכבת של סרסור המפתה בחורה לזנות ובתוכו מסתתר אדם המחפש קירבה ואהבה. במשחקו המשובח עורר את המחשבה אודות הקשרים המוזרים לעיתים שנוצרים בין אהבה לכסף".

 

על הדר בק: "בשני תפקידיה בהצגה 'אהבה וכסף' הציבה אדר בק שתי דמויות שונות. במשחקה המצוין היא חידדה את הקשרים הנעלמים בין אהבה לכסף שההצגה מצביעה עליהם".

 

נופר בוקר זכתה בפרס מבצעת השנה על משחקה בהצגה "הגט". מנימוקי השופטים: "משחק רגיש, מלא כוח, מלא ניואנסים וטוטאלי של שחקנית צעירה ונבונה שמיטיבה לגעת בלבנו עם נסיונותיה לקבל גט מול מערכת ממוסדת ואטומה".

 

קיפוד הזהב (צילום: איציק בירן)
פרס מפעל חיים. סמדר יערון(צילום: איציק בירן)

רננה רז גרפה בטקס שני פרסים - האחד על עיבוד למחזה על ההצגה "השימוע" והשני על שפת הבמה. מנימוקי השופטים: "מורה מסולק מתפקידו בגלל שהעז, רחמנא ליצלן, להשמיע את דעותיו לתלמידים בוגרים בבית ספר. ההצגה היא הפרוטוקול של ועדה שערכה למורה שימוע. הצגה חריפה, מזעזעת, שמתעתעת בצופים שיושבים כביכול בתוך דיוני הוועדה...".

 

השנה נחנכה קטגוריה חדשה בטקס - "ההצגה שמעזה", שמכוונת להצגות בעלות תכנים עכשוויים בוערים בישראל כמו נאמנות, גזענות, השפלות והטרדות. בקטגוריה זו זכתה ההצגה "ההודאה" בבימויו של סיני פתר.

 

מנימוקי השופטים: "הצגה פוליטית חריפה שמתעסקת בהקמת המדינה, בנכבה, בהריסת הכפר טנטורה שלחופי הכרמל או בקיצור מה עשה ייסוד מדינתנו ההיסטורית לערבים שגרו כאן".

 

בנוסף הוענק פרס מפעל חיים ניתן לסמדר יערון. מנימוקי הפרס: "יערון נמנית בין היוצרים המובילים של תיאטרון הפרינג' בארץ ובין התורמים החשובים ביותר לקידומו. בקריירה ארוכת השנים שלה, פעלה סמדר ללא לאות להתקרבות אמנותית בין יהודים לערבים ולהעמדה של דור חדש של יוצרים צעירים, אותם הכניסה בנדיבות אל רזי השפה האמנותית הייחודית שיצרה".

  

קרוב ל-70 הפקות הוגשו השנה לפרס קיפוד הזהב. חבר השופטים בראשותו של דורון צפריר, כלל את מאירה שפי, פולה מיודובניק, שיר ענבר, אפרת ליפשיץ, קרן אדרעי, טל מיכאלוביץ, ג'ון פולטון, אורן חלפון, סוזי שולטי וסיון ליפשיץ.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איציק בירן
חברי "רדיו פליי"
צילום: איציק בירן
לאתר ההטבות
מומלצים