שתף קטע נבחר

כוכב הקולנוע קירק דאגלס הלך לעולמו בגיל 103

סופה של אגדה הוליוודית: שחקן הקולנוע היהודי קירק דאגלס הלך לעולמו בגיל 103. דאגלס היה מועמד לאוסקר שלוש פעמים וזכה באוסקר מפעל חיים. הוא נחשב לחובב לישראל וביקר פה כמה פעמים. בנו, מייקל דאגלס ספד לו: "הוא היה אגדה, הנחישות שלו לצדק הציבה רף לשאוף אליו"

שחקן הקולנוע היהודי קירק דאגלס הלך לעולמו הלילה (ד') כשהוא בן 103. דאגלס נחשב לאחד הכוכבים האחרונים של תור הזהב ההוליוודי. הוא היה מועמד שלוש פעמים לאוסקר, אך מעולם לא זכה בפסלון המיוחל, אם כי בשנת 1996 הוא זכה לאוסקר על מפעל חיים. מבין סרטיו הבולטים ניתן למנות את "עשרים אלף מייל מתחת למים" (1954), "שבילי התהילה" (1957), "ספרטקוס" (1960), "התאווה לחיים" (1956) ו"שבועיים בעיר זרה" (1962) ו"הטל צל ענק" (1966) אשר צולם בישראל.

 

בנו, השחקן מייקל דאגלס, הודיע על מותו בחשבון האינסטגרם שלו: "בצער רב אחי ואני מודיעים שקירק דאגלס הלך לעולמו בגיל 103. עבור העולם הוא היה אגדה, שחקן מתור הזהב של הקולנוע שחי טוב בשנות הזהב שלו, בן אנוש שהנחישות שלו לצדק והמטרות שבהן האמין הציבו רף לשאוף אליו".

 

קירק דאגלס (צילום: AP)
קירק דאגלס(צילום: AP)
דאגלס נולד ב-1916 בשם איסר דניאלוביץ' דמסקי בעיר אמסטרדם במדינת ניו יורק לזוג הורים מהגרים מרוסיה. הוא גדל עם שש אחיות, דבר שלדבריו גרם לו לחלום על חיים אחרים. את שמו שינה באופן רשמי לאחר שהתגייס לחיל הים במהלך מלחמת העולם השנייה.

 

את קריירת המשחק שלו החל בהפקות חובבניות בתיכון, במהלכן החליט כי הוא רוצה להיות שחקן מקצועי. משפחתו לא יכלה לממן את לימודיו, אבל הוא הצליח לשכנע את דיקן האוניברסיטה לקבל אותו ללימודיו ובתמורה להלוואה שקיבל הוא עבד בתור גנן ושרת בקמפוס. לאחר מכן קיבל מלגה באקדמיה האמריקנית לאמניות הדרמה, שם כישרונו בלט. מי שלמדה איתו הייתה דיאנה דיל, שהפכה לאשתו הראשונה ולאימו של השחקן מייקל דאגלס. בזכרונותיה היא מספרת שדאלגס היה כל כך עני בתקופת לימודיו, שהוא בילה יום אחד בכלא כי לא היה לו איפה לישון.

 

בשנת 1941 הוא התגייס לחיל הים ונלחם במלחמת העולם השנייה. הוא שוחרר שלוש שנים אחרי עקב פציעה וחזר לניו יורק כדי להגשים את חלומו כשחקן. תחילה עבד בתסכיתים ברדיו, בתיאטרון ובפרסומות. את תפקידו הראשון בקולנוע קיבל ב-1946 בסרט The Strange Love of Martha Ivers. שלוש שנים אחרי הוא כיכב בסרט "אלוף", עליו זכה במועמדות ראשונה לאוסקר. דאגלס גילם מתאגרף שנלחם בשדים הפנימיים שלו בעודו נחוש לנצח גם בזירת הקרב. הסרט מיתג אותו כסמל של גבריות קשוחה ובעקבות ההצלחה הוא החליט להפוך לחצוף יותר, שבר חוזים עם האולפנים, דרש שליטה מלאה על הפרויקטים שלו ואף הקים חברת הפקות משלו.

 

קירק דאגלס בתפקיד וינסנט ואן גוך (צילום: AP)
קירק דאגלס בתפקיד וינסנט ואן גוך(צילום: AP)
בשנות ה-50 וה-60 הפך לאחד השחקנים הגדולים בהוליווד וכיכב בסרטים אהובים כמו Ace in the Hole (1951) של בילי ווילדר; "הרוע והיופי" (1952), עליו זכה במועמדות שנייה לאוסקר; "20 אלף מייל מתחת למים" (1954); "התאווה לחיים" (1956) בו הוא גילם את וינסנט ואן גוך, תפקיד עליו זכה למועמדות שלישית באוסקר; "שבילי התהילה" (1957) ו"ספרטקוס" (1960) של סטנלי קובריק, ועוד רבים וטובים. בשנות ה-70 הוא אף התנסה בבימוי וביים שני סרטים, Posse ו-Scalawag.      

  

אומנם דאגלס חיי עד גיל מופלג, אבל במהלך חייו הוא סבל משלל בעיות רפואיות וביש מזל. בשנת 1991 הוא עבר תאונת טיסה כשהליקופטר שבו טס התנגש עם מטוס קטן, דבר שגרם למותם של שני אנשים. בזכות חוויה כמעט-מוות זו הוא התחבר מחדש ליהדות וכתב על כך בספר הזכרונות שלו. שש שנים אחרי הוא עבר שבץ שפגע ביכולת שלו לדבר, והרופאים העריכו כי מדובר בפגם לצמיתות. בזכות טיפולים רבים, הוא הצליח לשחזר את יכולת הדיבור, כתב על כך ספר והצליח להודות לקהל באוסקר 1996 כשקיבל פרס מפעל חיים.  

 

מייקל וקירק דאגלס (צילום: AP)
מייקל וקירק דאגלס(צילום: AP)

קירק דאגלס ובנימין נתניהו (צילום: עמוס בן גרשום, לע
קירק דאגלס ובנימין נתניהו(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
 

דאלגס ואשתו השנייה אן בוידנס, שחקנית ממוצא גרמני ששרדה את השואה, ידועים כפילנטרופים גדולים שתרמו כסף רב לארגוני צדקה, בתי חולים, בתי ספר, מוסדות אמנות ועוד. הוא נחשב לתומך ישראל וביקר פה כמה פעמים וגם הגיע לפסטיבל הקולנוע ירושלים. בנוסף גילם ניצול שואה ב"עושה הלהיטים", הסרט ההוליוודי הראשון שצולם בישראל.

 

לדאגלס היו ארבעה בנים, כולם עבדו בתעשיית הקולנוע, כשהמפורסם שבהם הוא מייקל דאגלס. בשנת 2004 פקדה את המשפחה טרגדיה כשבנו הצעיר אריק, הלך לעולמו ממנת יתר.  

      

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים