שתף קטע נבחר

"ביבי, עושים שלום בטוח": האיש מאחורי הג'ינגלים

הוא הלחין את ההמנון של הליכוד, הביא את מפלגת מרצ להישג הכי גדול שלה ואם נעימת ההמתנה של חברת חשמל או של עיריית תל אביב מטריפה אתכם בטלפון - אתם יכולים לבוא אליו בטענות. הכירו את הנרי ברטר - ה"דורון מדלי של הג'ינגלים בישראל"

 

 

"אני חלק מהפסקול של המדינה אבל אף אחד לא יודע שאני שם", אומר הנרי ברטר ומחייך. ברטר (70), עלה לארץ מצרפת לפני כשלושה עשורים ומאז מלווה את מאחורי הקלעים של פס הקול הישראלי. הוא עבד והלחין שירים לירדנה ארזי, דפנה ארמוני, אדם והלחין לעופרה חזה את אחד הלהיטים הגדולים שלה - "תפילה". את הלחן, הוא מספר, כתב בנסיעה באוטובוס בדרך לפגישה בלי לדעת כמעט אף מילה בעברית.

 

בסוף שנות ה-80 ברטר עבר לכתוב ג'ינגלים פוליטיים למפלגות בבחירות הארציות ועבד עם כל המפלגות הגדולות. "מה זה ג'ינגל?", הוא מסביר לנו בסבלנות, "לוקחים את המצע של הקמפיין ומסדרים את זה כחרוזים ושורות בסופו של דבר שרים את האני מאמין של הקמפיין. רוצים להביא את הקולות הצפים, את הבוחרים החדשים. עשיתי כמעט את כל הנצחונות מ-88 עד 2006".

 

הנרי ברטר (צילום: אורי דוידוביץ')
הנרי ברטר(צילום: אורי דוידוביץ')

ורשימת הניצחונות של הנרי ארוכה: הליכוד - עם יצחק שמיר (רק הליכוד יכול), עם אריאל שרון (רק שרון יביא שלום), וגם עם בנימין נתניהו (הליכוד הוא בלב), העבודה - עם אהוד ברק (ישראל רוצה שינוי) ואפילו את מרצ הוא הוביל לניצחון הגדול שלה, עם השורה הקליטה "חייבים ממשלה עם מרצ". "הם כמעט הגיעו ל- 13 מנדטים, חבל, היה לי בונוס במנדט ה-13, פספסתי" הוא צוחק.

 

למה הפסיקו לעשות ג'ינגלים בבחירות?

"חשבו שבעידן של המדיות החדשות אז לא צריך ג'ינגלים. דווקא במדיות החברתיות כמו פייסבוק, יוטיוב, אם יש לך פזמון חזק וקליט - אתה מגיע ליותר אנשים. אני חושב שזה חוזר. אני מאמין שבבחירות הבאות יהיו הרבה קולות מתלבטים ולהם יהיה צריך לעשות ג'ינגל מנצח".


הנרי ברטר (צילום: אורי דוידוביץ')
מזהה לחן מנצח(צילום: אורי דוידוביץ')
 

חוץ מג'ינגלים למפלגות הנרי כתב גם ג'ינגלים מסחריים, למועצת הפירות והירקות, למועצת לחלב ויש לו גם חברה שמספקת נעימות המתנה לחברות פרטיות ולגופים לאומיים. התקשרתם פעם למוקד השירות של חברת החשמל, ביטוח לאומי או עליריית תל אביב? שמעתם את הלחן שלו.

 

איך זה שאתה מלחין כל כך הרבה, אבל השם שלך לא מוכר?

"זה לא מעניין אותי, אף פעם לא חיפשתי להיות על הבמה. אני מעדיף להיות בסטודיו, אני יכול לגור בסטודיו, לעשות מוזיקה, זה מה שאני אוהב".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורי דוידוביץ'
הנרי ברטר
צילום: אורי דוידוביץ'
לאתר ההטבות
מומלצים