שתף קטע נבחר

ביקורת הצגה: ליא קניג שייכת לבמה - ולא לכס הבמאית

ההצגה "אוטוטו זוכה בלוטו" היא ההתנסות הראשונה של ליא קניג בבימוי, אך בהצגת יחיד כמו בהצגת יחיד - השחקן הוא המרכיב החשוב ביותר. במקרה הזה השחקן רועי הורוביץ לא ענה על הציפיות, ואילו קניג בעצמה הודתה: היא מעדיפה את קדמת הבמה

המחזה הקטן והנחמד "אוטוטו זוכה בלוטו", שעלה בהפקה משותפת של הקאמרי והמרכז לתיאטרון של עכו, סובב סביב סיפורו של סבא בעיירה נידחת בסקוטלנד, שב-1966, כשבילה בפאב השכונתי "סוס הברזל" וצפה במשחק יחד עם אוהדים סקוטים לאומנים ואלימים, הימר דווקא על היריבה המרה אנגליה - וזכה בגדול. הסבא, המכור להימורים, מלמד את נכדו להמר ומנסה בחביבות סבאית להעביר לו את מורשת ההתמכרות. העולם הזה קוסם לילד הקטן, שחולם לקנות עין ביונית כמו שראה בסרטי האנימציה בכספי הזכייה המשותפת עם סבא. אך להימורים יש מחיר - הנה, אוטוטו הוא זוכה שוב ולכן אסור לו לעולם להפסיק להמר, כבול להימורים למשך כל חייו, עד הסוף.

 

"אוטוטו זוכה בלוטו"(צילום: שמחה ברבירו)

הבמאי והשחקן רועי הורוביץ משחק לבדו במחזה של חברו הסקוטי, יוצר התיאטרון ג'רי מקנייר - סיפור אינטימי על חוויותיו כנכד לסב מכור להימורים, וגם עיבד ותרגם אותו. הוא מרבה לספר אודות ההצגה בתחילה ולסכמה בסופה - מילים שאינן נחוצות, שכן הצגה נכונה מתחילה בהתרחשות, לא בהסברים.

 

"אוטוטו זוכה בלוטו"(צילום: שמחה ברבירו)

כלת פרס ישראל, ליא קניג, נקראה לדגל הסקוטי וביימה, לראשונה בחייה, את הורוביץ בהצגת היחיד הזו, זאת לאחר שעבדו יחד פעמים רבות באופן הפוך - כבמאי ושחקנית. בשיחה שהתקיימה איתם לאחר ההצגה הם העידו בעצמם שהתווכחו לא מעט בחזרות. אבל כנראה לא מספיק - קניג הייתה צריכה לשים את הדגש על הדרכה משחקית בבימוי שלה, ובהזדמנות זו רצוי היה ללמד את הורוביץ לשחק. כך, בחילופי הדמויות התדירים הקול שלו נשבר, והיציבה וההליכה של כל הדמויות שהוא מגלם - מהילד דרך הסבא והמספר - תמיד זהה לזו של איילה מקפצת. בסופו של דבר, מבחינת הבימוי, המיזנסצנה במסגרתה הוא זז מהספה לשטיח היא פחות חשובה, שכן ההכרח הקיומי בהצגות יחיד הוא החוויה שהשחקן עצמו מעביר. ואכן, לשאלת הקהל קניג הודתה: עכשיו כשטעמה את הבימוי היא מעדיפה לשחק. הגילוי האינסופי על טבע הדמויות האנושיות הוא שעושה לה את זה במיוחד.

 

"אוטוטו זוכה בלוטו"(צילום: שמחה ברבירו)
 

הורוביץ אולי מופיע בעולם, ומעת לעת מביים בתיאטראות הישראלים, אבל עבדכם מצא עצמו מנמנם קלות באיזה רגע של שקט ומוזיקה נעימה, ואז בום! מתעורר בבהלה לקול צווחות בחילוף הדמות. מוטב היה אילו הורוביץ היה מביים בעצמו שחקן אחר, אז אולי היה על מה לדבר.

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שמחה ברבירו
"אוטוטו זוכה בלוטו"
צילום: שמחה ברבירו
לאתר ההטבות
מומלצים