שתף קטע נבחר

הבמאית אנייס ורדה הלכה לעולמה בגיל 90

הבמאית הוותיקה, שנודעה בכינוי "הסבתא של הגל החדש", הלכה לעולמה. בין סרטיה החשובים ניתן למנות את "קליאו מחמש עד שבע", "האושר" ו"החופים של אנייס". סרטה האחרון, "אנשים ומקומות", העניק לה מועמדות לפרס האוסקר, והיא זכתה גם באוסקר כבוד על פעילותה הדוקומנטרית

אנייס ורדה, שנודעה בכינוי "הסבתא של הגל החדש", הלכה לעולמה היום (ו'), כשהיא בת 90. משפחתה אישרה כי ורדה חלתה במחלת הסרטן זמן קצר לפני מותה. לפני שנה היא הייתה מועמדת לאוסקר על סרטה התיעודי "אנשים ומקומות" ובכך הפכה לאדם הכי מבוגר שהיה מועמד לאוסקר. באותה שנה היא גם זכתה לאוסקר של כבוד על פעילותה הדוקומנטרית הענפה.

 

אנייס ורדה על סט סרטה "אנשים ומקומות" ()
אנייס ורדה על סט סרטה "אנשים ומקומות"

ורדה נולדה בבלגיה והייתה צלמת עיתונות מצליחה לפני שעברה להתעניין באמנות הקולנוע. אחד מסרטיה החשובים היה "קליאו מחמש עד שבע" שיצא ב-1962 העוסק בזמרת שמחכה לתוצאות רפואיות הרות גורל. הסרט נחשב לאחד הסרטים המובילים של הגל הצרפתי החדש, אם כי פעילותה של ורדה שוייכה יותר לזרם שנקרא "הגדה השמאלית" שפעל בצרפת באותה התקופה כמו הגל הצרפתי.

 

מבין סרטיה המפורסמים ניתן למנות את "האושר", "עוברת אורח", "דאגרוטיפים" ו"החופים של אנייס". החל משנות ה-90 החלה לעסוק בעיקר בקולנוע תיעודי, ולפני שנה יצא כאמור סרטה האחרון "אנשים ומקומות" אותו עשתה ביחד עם אמן הרחוב JR. במהלך הסרט השניים הסתובבו בכפרים קטנים בצרפת ותיעדו את עצמם משאירים חותם באופן יצירתי על תושבי המקום. עוד הם ניסו לפגוש את ז'אן לוק גודאר, שהיה חברה של ורדה בצעירותה וחלק מהגל הצרפתי החדש, אולם הוא סירב לפתוח את הדלת. הסרט זכה לביקורות מעולות והחזיר את ורדה לתודעה הציבורית. בפסטיבל ברלין שהתקיים בפברואר השנה, הוצג גם סרטה האחרון של ורדה, Varda by Agnes, שעוסק בחוויותיה כבמאית חלוצה לזמנה.

 

ורדה הייתה נשואה לבמאי הצרפתי ז'אק דמי ("מטריות שרבורג") שהלך לעולמו ב-1990 ואף ביימה עליו את הסרט התיעודי בשם "ז'אקו, איש נאנט". היא הותירה אחריה ילדה מנישואים קודמים ובן מנישואיה עם דמי.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים