שתף קטע נבחר

שייקה אופיר, לאה צמל ודב חנין במרכז התחרות הישראלית בדוקאביב

דיוקן קולנועי על השחקן שייקה אופיר, דוקו פשע על מתנחל שהורשע ברצח ונעלם והסרט על עורכת הדין שמייצגת אסירים פלסטינים: 15 סרטים יתחרו השנה בפסטיבל דוקאביב, והזוכה יוכל לייצג את ישראל בטקס האוסקר

פסטיבל דוקאביב לקולנוע תיעודי יתקיים השנה בפעם ה-21 בין התאריכים 23 במאי ועד ה-1 ביוני בסינמטק תל אביב וברחבי העיר, והיום (ב') פורסמו הסרטים הישראליים שיתחרו בתחרות הרשמית. הסרט המנצח יוכל להגיש מועמדות אוטומטית בקטגוריית הסרט הדוקומנטרי באוסקר, זאת עקב שינוי בתקנון של האקדמיה האמריקנית לקולנוע שהכניס את הפסטיבל לרשימת 28 פסטיבלי הקולנוע הטובים בעולם.

 

לתחרות הישראלית הוגשו השנה 77 סרטים, מתוכם נבחרו 15 סרטים שיתחרו על תואר הסרט הטוב ביותר. סרט הפתיחה של הפסטיבל יהיה "תמונת חייו" של יונתן ניר ודני מנקין המגולל את סיפורו של צלם הטבע המוערך עמוס נחום שיוצא למסע אל עברו כדי למצוא את תמונת חייו האישית.

 

שייקה (צילום: אריה פוזנר)
מתוך "שייקה - החיים הנסתרים של שייקה אופיר". מבטיח לחשוף את המחיר הכבד ששילם שייקה בדרך לתהילה(צילום: אריה פוזנר)

מבין היוצרים הוותיקים שישתתפו בתחרות ניתן למנות את ברק היימן (אחיו של תומר היימן, "מיסטר גאגא", "יונתן אגסי הציל את חיי") שהפעם פעל בנפרד מאחיו ויצר את הסרט "החבר דב", דיוקן פוליטי על חבר הכנסת לשעבר דב חנין. אליו אפשר לצרף את היוצרים רענן אלכסנדרוביץ' ("שלטון החוק") עם סרטו "תא צפייה" המתעד צעירה אמריקנית בעודה צופה בסרטוני וידאו מחברון ומספקת עדות פסיכולוגית לחוויה; זהר וגנר ("מעשה בשני בלונים") שחוזרת לפסטיבל עם סרטה החדש "21 יום ולילה", העוסק באם בדואית שהואשמה ברצח בנה; ארי דוידוביץ עם "שייקה - החיים הנסתרים של שייקה אופיר", על המחיר האישי והכבד ששילם אחד השחקנים הגדולים בישראל; ורחל לאה ג'ונס ופיליפ בלאיש עם "לאה צמל, עורכת דין", שכבר הוקרן בפסטיבל סאנדנס היוקרתי, ומתעד את פעילותה של עורכת הדין הישראלית שמגינה על אסירים פלסטינים, חלקם מחבלים.


החבר דב (צילום: ברק היימן)
מתוך "החבר דב". סרטו של ברק היימן (צילום: ברק היימן)

בנוסף יתחרו הסרטים "אין אריות בתל אביב" של דוקי דרור על הרב של קופנהגן שהגיע לתל אביב ב-1935 כדי להקים גן חיות; "האברך מהחיזבאללה" של איתמר חן המגולל את סיפורו המופלא של איש החיזבאללה איברהים יאסין שחי כיום כיהודי חרדי בשם סיני; סרט הביכורים של ג'ונה סולימאן, על סבתה היאם (85) שמסרבת להשלים עם מותה המתקרב ויוצאת למסע בעבר: ו"החוף הנפרד" של קרין קיינר על החוף הנפרד בתל אביב אליו באות נשים חרדיות כדי למצוא מפלט בחיי היומיום.

 

עוד סרטים בתחרות הם: "היה היה ילד" של אורי לוי המתעד משפחה שמגדלת ילד עם צרכים מיוחדים; "הסוד שכולם יודעים" של אילן מזרחי על פעיל ימין קיצוני שמגלה באחד ממעצריו סוד על חייו ויוצא בעקבותיו למסע אישי; "זונה כמוני" של שרון יעיש ויעל שחר על אישה שנחטפה בהונגריה על ידי ארגון סוחרי נשים ישראלי ועכשיו יוצאת לחפש צדק; "לתפוס את יהושוע" של שי פוגלמן, דוקו פשע על מתנחל שהורשע בהריגת פלסטיני, אך נעלם לפני שנגזר עונשו; ו"פגות תוקף" של שוש שלם והילה מדליה, על שלוש נשים מרשימות מסין שמחפשות חתן לפני שהחברה תתייג אותן כפגות תוקף.

 

הסוד שכולם יודעים (צילום: אילן מזרחי)
מתוך "הסוד שכולם יודעים"(צילום: אילן מזרחי)

בנוסף יוקרנו גם שני סרטים ישראליים במסגרת תחרות עומק שדה: "אישה" של ישראלה שאער מעודד, המהווה מחווה לקולנוע הנשים בישראל ומורכב מיותר מ-250 סרטים שבוימו על ידי במאיות מישראל מסוף שנות ה-60 ועד היום, ו"תהודה" של איתי מרום, על שלושה מורים למוזיקה והיחסים שלהם עם תלמידיהם. 

 

מלבד התחרות הרשמית ומסגרת עומק השדה, במהלך בפסטיבל יוקרנו סרטים ישראלים נוספים כמו "ביחד לבד" של מיה טיברמן וכנרת חי גלאור על אישה שמקדישה את חייה לחיבוק תינוקות; "גולדה" של שגיא בורנשטיין, אודי ניר ושני רוזנס על גולדה מאיר; ו"הגברת G" של דלית קימור על סיפורה של לאה גוטליב, מייסדת מפעל בגדי הים גוטקס.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אריה פוזנר
שייקה אופיר הצעיר
צילום: אריה פוזנר
לאתר ההטבות
מומלצים