שתף קטע נבחר

מי שלח את דונה לאונן? 25 עובדות שלא ידעתם על "בוורלי הילס 90210"

למה שאנון דוהרטי באמת פוטרה מהסדרה, מה השאיר את דונה מרטין בתולה, למי היה קראש על ג'ייסון פריסטלי ואיך סדאם חוסיין עזר לרייטינג? לרגל שובה של בוורלי הילס למרקע, קבלו 25 עובדות על הסדרה ששינתה את שנות ה-90

1. משפחת וולש לא גרה בבוורלי הילס

זה נשמע כמו הדבר הבסיסי ביותר, בהתחשב בכך שהפרמיס של הסדרה מדבר על משפחת וולש שעוברת ממינסוטה לבוורלי הילס, אבל הבית של משפחת וולש היה ממוקם בכלל בעיר אלטדנה, שנמצאת כ-47 ק"מ מבוורלי הילס. תחשבו בסגנון של חדרה-תל אביב או אשדוד-תל אביב. אפילו המיקוד היה שונה בתכלית, אבל 91001 לא מצלצל קליט כמו 90210.

 

2. בוורלי הילס? פוטומאק!

דארן סטאר, היוצר של בוורלי הילס, השתעשע תחילה ברעיון ללכת על כיוון אחר לחלוטין ולעשות תוכנית על פוטומאק, מרילנד, העיר בה גדל. השמועה אומרת שהוא אפילו התחיל לעבוד על הסדרה, שנקראת "פוטומאק 20854", אך למרבה המזל שינה את דעתו מהר מאוד.

 

בוורלי הילס 90210 ()
בוורלי הילס 90210
 

3. כמה פרקים יש לבוורלי הילס?

בוורלי הילס שודרה בין השנים 1990-2000 במשך עשר עונות, אך הדעות לגבי מספר פרקי הסדרה ששודרו בפועל - חלוקות. יש הטוענים כי מדובר ב-293 פרקים בסה"כ ואחרים סבורים כי מדובר ב-304. אפילו ויקיפדיה לא סגורה על עצמה בנושא: בעמוד של התוכנית כתוב 304 ואילו בעמוד של מספר הפרקים כתוב אחרת. על מנת לסבר את האוזן נבהיר כי החלוקה היא כזו: פיילוט (שנחשב לשני חלקים), 292 פרקי סדרה רגילים ועוד 11 ספיישלים. כלומר, 293 אם לא מחשיבים את הספיישלים. אגב, הפיילוט המקורי שנכתב לסדרה הוא לא הפיילוט ששודר בסוף.

 

4. בוורלי הילס, הגירסה למתקדמים

אם בספיישלים עסקינן, נבהיר כי לא מדובר ביוזמה של חברת ההפקה של הסדרה, אבל בשנת 2009 יצר הבמאי אקסל בראון פארודיית פורנו על בוורלי הילס וליהק שחקנים דומים ככל האפשר, שישחזרו את הסצנות הלוהטות מהסדרה (ברנדה ודילן על הספה למשל) אבל יקחו את זה צעד אחד קדימה. אנחנו רק נשים את הפתיח שלהם כאן.

 

 

5. הסיבה האמיתית שבגללה דונה מרטין נשארה בתולה

כולם יודעים שאהרון ספלינג, האיש שיצר את "בוורלי הילס 90210", הוא אביה של טורי ספלינג שגילמה את דונה מרטין. היא אגב טוענת שנבחנה לאודישן בשם בדוי ואביה לא היה קשור לקבלה שלה לתוכנית, אבל ניחא. מה שלא ידוע הוא שבכל שבוע, כשהתסריטאים נפגשו כדי לזרוק רעיונות לקווי עלילה חדשים, הדבר היחיד שעניין את ספלינג האב הוא מה יהיה קו העלילה של הדמות שמגלמת בתו. התסריטאים היו צריכים לספר דבר ראשון מה מתוכנן לדונה לאותו פרק (למרות שהיא הייתה דמות שולית, במיוחד בעונות הראשונות), וכמובן, הצורך להשאיר אותה תמימה ונאיבית היה ברור לכל האנשים בחדר. ספלינג אף דרש שדמותה תישאר בתולה עד שהיא תסיים את הקולג'(!) וגם לאחריו, אף אחד לא העיז להציע שהיא תיתן את הפרח שלה בקלות. עדות נוספת לשליטה של אביה הייתה כשהדמות של ריי פרואיט, בן זוגה המתעלל של דונה, עף מהתוכנית עוד לפני שהחוזה שלו הסתיים כי הוא ספלינג לא אהב את התדמית שזה יוצר לבתו.

 

6. למי קראתם ילדה טובה?

אותו אהרון ספלינג כנראה ידע למה הוא שומר על הדמות של בתו בתולה – מתברר שטורי הייתה שובבה לא קטנה מאחורי הקלעים ושכבה לפחות עם שניים מחברי הקאסט. כולם ידעו על הרומן עם בריאן אוסטין גרין, שגילם את דיוויד, אבל רק לפני כמה שנים ספלינג חשפה כי  שכבה גם עם ג'ייסון פריסטלי, הלא הוא ברנדון, ואף סיפרה שכשהתחילה לשחק בסדרה (בגיל 16 מיינד יו), היא לא הייתה בתולה.

 

7. "דונה מרטין תאונן!"

ואם כבר דונה, בתרבות הפופ כמעט אין משפטים אייקונים יותר מ-"Donna Martin Graduates" ("דונה מרטין תסיים את הלימודים") - המחאה של חבריה של דונה מרטין ללימודים, בפרק באותו שם, בו היא נתפסת שותה אלכוהול בנשף הסיום וכמעט לא מסיימת עם חבריה את הלימודים. כאמור, חבריה ללימודים מארגנים מחאה וצועקים ברחבי בית הספר את המשפט, אלא שג'ייסון פריסטלי חשף לפני כמה שנים, כי זה לא מה שהם צעקו. פריסטלי הודה כי הוא ארגן מתיחה, במסגרתה הקאסט והניצבים צעקו בעצם Donna Martin Masturbates (דונה מרטין תאונן). "ידעתי שהם (ההפקה) יקליטו מחדש את המשפט הזה, אז זה היה ממש מתבקש", כתב ג'ייסון פריסטלי באוטוביוגרפיה שפירסם בשנת 2014.

 

 

8. מורגן, דונה מורגן

למרות העין הבוחנת של אהרון ספלינג על התפקיד של בתו, כנראה היו כמה דברים שחמקו מתחת לרדאר, כמו למשל שם המשפחה שלה. בעונה הראשונה, בפרק בו דונה מגישה מועמדות לתפקיד הדי ג'יי של בית הספר, שמה הוא דונה מורגן. יותר מזה, אמא שלה, פליס מרטין הבלתי נסבלת, התחילה בכלל כננסי (מורגן), לפני ששמה השתנה בעונה השנייה - יחד עם השחקנית שגילמה אותה.

 

9. בת כמה את גברת?

מהיום ש"בוורלי הילס 90210" עלתה לאוויר, כולם ידעו שגבריאל קרטריס מבוגרת יותר מדמותה בת ה-16, אנדראה זאקרמן, אך לפי החוקים הנוקשים באמריקה, ברגע שהשחקנית אמרה שהיא מעל גיל 21, המפיקים לא יכלו לשאול אותה לגילה המדויק. בדיעבד, התברר שקרטריס לוהקה כשהייתה בת 29 ומי שחשף אותה היה מגזין שראיין אותה על הסט, לא הסתפק בתשובה הלקונית "מעל 21", חקר לעומק והצליח להשיג את גילה האמיתי בדרך לא חוקית ממשרד הרישוי.

 

אגב, איאן זירינג היה צעיר ממנה בשנה אחת בלבד כשגילם את סטיב סנדרס והודה כי לא חשב שמישהו "יקנה" את העובדה שהוא משחק טינאייג'ר בן 16. כנראה שהוא השתמש בקרם עיניים טוב יותר.

 

10. אופרה ווינפרי, מאחורייך

ואם בגבריאל קרטריס עסקינן, כולם יודעים שהיא עזבה בסוף העונה החמישית כדי לפתח קריירה כמגישת טוק שואו, אבל מה שפחות ידוע זה שכבר אחרי שהפיילוט שודר, היא התקשרה לסוכן שלה ואמרה לו ש"זה לא יצליח" וביקשה ממנו לחפש לה תוכנית יומית. אגב, "גבריאל", התוכנית שלה, צלחה עונה אחת בלבד.


בוורלי הילס 90210 ()
היו הרבה עניינים גם מאחורי הקלעים. "בוורלי הילס 90210"

 

11. דיווה, דיווה, דיווה

שאנון דוהרטי שגילמה את ברנדה וולש הייתה ידועה כחתיכת דיווה על הסט. אהרון ספלינג סיפר לפני מותו שהיא הייתה מאחרת כל הזמן והשחקנים והמפיקים היו מתקשרים אליו להתלונן. דוהרטי עצמה, סיפרה שנים אחרי שהסדרה ירדה שהיא באמת התנהגה באופן מחפיר על הסט, כולל פעם אחת שפשוט הופיעה לצילומים עם קארה, למרות איסור התספורות שחל על חברי הקאסט.

 

אבל הסיבה האמיתית לפיטורים של דוהרטי אחרי העונה הרביעית הייתה הרצון של טורי ספלינג להגן על החברה הטובה שלה, ג'ני גארת (קלי טיילור). מתברר שמאחורי הקלעים האווירה בין שתי הכוכבות הייתה כ"כ קשה, שפעם אחת הגברים בחבורה אפילו נאלצו להפריד קרב אגרופים בין דוהרטי וגארת', מה שגרם לספלינג ללכת למשרד של אבא שלה ולהודיע לו שהגיע זמנה של דוהרטי לעזוב את הסדרה. בהמשך, סיפרה טורי כי בדיעבד היא הרגישה רע עם הצעד שעשתה, ואף אמרה שהיא מחשיבה את דוהרטי כאחת מחברותיה הטובות.

 

גארת' עצמה סיפרה פעם כי היחסים בינה ובין שאנון היו כמו "חתול ועכבר" והשוותה אותן ל"דלק וגפרור". שנים אחרי שבוורלי הילס ירדה מהמרקע, סיפרה גארת' כי היא לא נוטרת טינה לשחקנית וכי היא מבינה היום שכשמאגדים שחקנים צעירים כל כך על סט אחד, צפויות להתעורר בעיות.

 

ברנדה וולש מ
דיווה על הסט. שאנון דוהרטי(באדיבות yes)

 

12. נזק מוחי, אחי

באוטוביוגרפיה שלו משנת 2014, סיפר ג'ייסון פריסטלי ששאנון הייתה יכולה לעבור מאפס למאה אם למשל הזמינו לה מונית רגילה במקום לימוזינה שתיקח אותה הביתה, ובאופן כללי, שהגישה שלה הייתה מחפירה. "היא פשוט לא שמה זין", כתב. על כך דוהרטי השיבה שכנראה פריסטלי סובל מנזק מוחי, בהתייחסה לתאונה שעבר במסלול המירוצים ובה הוגדר כמת במשך 45 שניות.

 

13. אחים ונאהבים

היחסים בין פריסטלי ודוהרטי אולי התקלקלו בעקבות הספר של פריסטלי, אבל לפני כן הם היו קרובים מאוד. אולי אפילו מדי. השחקנית, שהרומן של דמותה עם דילן פירנס הרבה מאוד חלומות נעורים בשנות ה-90, הייתה בכלל בקטע של אחיה. "האתגר הכי גדול שלי בתוכנית היה לנסות להעמיד פנים שהוא אחי", אמרה דוהרטי על פריסטלי והודתה שנמשכה אליו מאוד. "הוא כל כך לוהט".

 

14. נער מסיבות

למרות המוניטין הגרוע שיצא לדוהרטי כמי שאיחרה לסט כל יום בגלל שיצאה כל לילה, היה זה דווקא פריסטלי שנהנה ביתר שאת מהפרסום. בתוכנית Watch What Happens Live סיפרה ג'ני גארת' כי השחקן חגג הרבה יותר חזק מדוהרטי. כנראה שהוא פשוט הצליח לקום בזמן לצילומים.

 

15. תכירי את השותף שלי, בראד פיט

כמו הרבה שחקנים מתחילים רגע לפני שהצליחו בענק, פריסטלי גר בראשית דרכו בדירת שותפים בהוליווד, עם שותף "רזה ומוזנח" (כפי שהגדיר אותו) שאף אחד עוד לא ממש הכיר. קראו לו בראד פיט. פריסטלי גם סיפר שהם היו עושים תחרויות מי יכול להעביר הכי הרבה זמן בלי להתקלח, ופיט תמיד ניצח.

 

16. אורח לרגע

בסדרה היו שלל הופעות אורח, חלק מהשחקנים הצליחו למנף את השורה בסדרה לתפקידים גדולים ואפילו לאוסקר, אבל גם מוזיקה הייתה חלק ניכר מהתוכנית והרבה זוכרים את ההופעה של כריסטינה אגילרה בסדרה. מה שלא בהכרח זוכרים, זה שבגלגולו המתקדם, הפיץ' פיט תפקד כמועדון לילה והופיעו בו לא מעט להקות מתחילות. אחת מהן, "הפרחים של קארה", הפכה תוך כמה שנים למצליחה במיוחד. אולי העובדה שהם שינו את השם שלהם ל"מארון 5" עזרה.

 

 

17. הברונטית הראשית

אחרי ששאנון עזבה את בוורלי הילס, התפנה מקום בתפקיד הברונטית הראשית בסדרה, אותו קיבלה טיפאני אמבר ת'יסן, שהייתה ידועה עד אז כקלי קופבסקי מה"צלצול הגואל". אותה ת'יסן גברה על מועמדות בעלות שם במירוץ לתפקיד, ביניהן אלישיה סילברסטון ("קלולס"), אליסה מילאנו ("מי הבוס") ודרו בארימור ("המלאכיות של צ'ארלי") במירוץ לתפקיד. למילאנו גם יצא לשחק עם דוהרטי בהמשך, כשהשתיים גילמו את האחיות האליוול בסדרה "מכושפות".

 

18. כוכב נולד

כאמור, "בוורלי הילס" נחשבת אחת מהתוכניות המצליחות והמשמעותיות ביותר שנוצרו במילניום הקודם, אבל העונה הראשונה שלה לא הייתה להיט ברייטינג וזכתה לנתונים פושרים למדי. השינוי הגיע בעונה השנייה, ותרמו לו שני מרכיבים: הראשון - הפרק האחרון של העונה הראשונה נגמר באיבוד הבתולין של ברנדה לדילן – מה שגרם לצופים לחכות בקוצר רוח ליום שאחרי. שנית, ההחלטה של הרשת לא לחכות לסתיו עם שידורי העונה השנייה, ולהתחיל לשדר אותה מיד בסוף העונה הראשונה, כשהקיץ הגיע. בתגובה, המספרים קפצו מ-9.1 מיליון צופים ל-17.5 לפרק.

 

לוק פרי יחד עם כל הדמויות של הסדרה בוורלי הילס 90210 (צילום: Getty Image)
שינו את הניינטיז(צילום: Getty Image)

19. איך סדאם חוסיין עזר לבוורלי הילס?

בפברואר 1991, כל רשתות הטלוויזיה בארצות הברית עצרו את מתכונת השידורים הרגילה כדי לדווח על מלחמת המפרץ. כולן פרט לפוקס, שלא התהדרה במחלקת חדשות באותן ימים ולכן המשיכה בשידורי הפרק של "בוורלי הילס" - כאילו שום דבר לא קרה. היות שבאותה תקופה, התוכנית כבר העלתה הילוך בנושאים שבינו לבינה והורידה את הפוקוס מהבעיות המשפחתיות של משפחת וולש, הרבה צופים שמאסו בדיווחים על סדאם חוסיין והקורמורנים, שמחו לעבור לערוץ שהציע להם רומנים לוהטים והורמונים משתוללים.

 

20. סורי, נוט סורי

בהיסטוריה הפרטית של כל אחד מאיתנו, קיימים כמה רגעים מכוננים שאי אפשר לשכוח גם בחלוף השנים. איפה היינו כשרבין נרצח, מה עשינו כשהתאומים נפלו ואיך הרגשנו כשברנדה ודילן נפרדו. אלא שהפרק, ששבר מיליוני לבבות ברחבי העולם ויצר את כדור השלג הגדול ביותר בניינטיז (משולש האהבה הגדול דילן-ברנדה-קלי), היה בכלל תוצאה של שמרנות חברתית וממש לא החלטה קריאטיבית של היוצרים.

 

כזכור, בפרק האחרון של העונה הראשונה, ברנדה ודילן מימשו את אהבתם ו"השותפים בפוקס לא היו מאושרים בכלל", סיפר יוצר הסדרה, דארן סטאר. לא בגלל הסקס, אלא בגלל שברנדה לא התחרטה על מעשיה, להפך, היא הייתה שמחה ולא היו לה נקיפות מצפון. "המליצו לי באגרסיביות לכתוב פרק שמתייחס לתוצאות הרות הגורל של מפגש מיני", סיפר סטאר והודה כי זו הסיבה היחידה שהוא הפריד בין ברנדה ודילן. "כי היחסים ביניהם נהיו בוגרים מדי".


הרומן של שנות ה-90. ברנדה ודילן ()
הרומן של שנות ה-90. ברנדה ודילן

21. כמה עמוק הוא

הפרק האהוב על איאן זירינג היה פרק 14 של העונה הראשונה, ובאופן ספציפי, הסצנה בסלון של משפחת וולש בה קלי טיילור מספרת על הבחור שאנס אותה. אותו זירינג התבטא בעבר נגד התוכנית ואמר שהיא שטחית. הוא גם הודה שהרס את הקרוואן שלו, אחרי שגילה שקיצצו לו בתפקיד בפרק בו הוא הואשם באונס. "היו שם כל כך הרבה דברים חזקים, זו הייתה הפעם הראשונה שקיבלתי שורות טובות באמת להגיד ולמדתי והתאמנתי לקראתן. הבאתי את המשחק שלי וזה נשאר על רצפת חדר העריכה".

 

22. רוצה סיבוב?

ואם כבר מדברים על שחקנים שהורסים דברים, מסתבר שדוהרטי דפקה את הקורבט של סטיב סנדרס כשלקחה אותו לסיבוב והחזירה אותו עם שלל פגמים. היא סיפרה כי הוא מעולם לא הסגיר אותה למפיקים, אבל מאותו רגע ואילך אסור היה לו לנהוג עליה מחוץ לסט, וגם בסדרה, הוא נהג עליה מטרים בודדים בלבד.

 

23. אבא יש רק אחד, או שלושה

כולנו בכינו כשאבא של דילן, ג'ק מקיי, התפוצץ במכונית התופת (ואז חזר לחיים, אבל זה לא האישיו), אבל כמה מכם זוכרים שהשחקן שגילם אותו, ג'וש טיילור, היה הג'ק מקיי השלישי בסדרה? קדמו לו שני שחקנים אחרים שגילמו בעונות שונות את אביו של דילן, אחד מהם הוא טרנס פורד, אחיו של הריסון פורד והשני הוא ארתור ברוקס.

 

אגב, גם את אב הסדרה, ג'ים וולש, שיחק במקור שחקן אחר. בפיילוט גילם אותו לימן וורד, אביו הקולנועי של פריס ביולר, אך הוא הוחלף בשחקן ג'יימס אקהאוז וכל הסצנות איתו צולמו מחדש.

 

 

24. הקשר של קלי לקסטרו, עוד לפני הקמפיין

ג'ני גארת וטורי ספלינג אומנם ביקרו בישראל באפריל האחרון כדי לקדם קמפיין של מותג האופנה קסטרו, אבל זו לא התקרית הראשונה שלה עם קסטרו - אחד המעריצים הפחות ידועים של הסדרה היה המנהיג הקובני, פידל קסטרו, שאף ביקש להתקין צלחת לווין מיוחדת בביתו כדי שיוכל לצפות במושא הערצתו, קלי טיילור. מי שחשף את זה אגב, היה לוק פרי, באחד האיחודים של הסדרה.

 

25. ו...אקשן

ג'ייסון פריסטלי התחיל לחלטר כבמאי בעונה השלישית (פרק 76) ומאז ביים כמה פרקים בכל עונה עד העונה השמינית, בה לא ביים אף פרק. היחיד שביים פרט לפריסטלי בעונות המוקדמות היה ג'יימס אקהאוז. רק בעונה 9, לוק פרי וג'ני גארת' ניסו את מזלם בכסא הבמאי ובעונה 10 הסכר נפרץ ובריאן אוסטין גרין, איאן זירינג וטורי ספלינג התנסו כל אחד בתפקיד הבמאי.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים