שתף קטע נבחר

קלף מנצח: "ג'וקר" זכה בפסטיבל ונציה

הסרט "ג'וקר", בכיכובו של חואקין פיניקס ובבימויו של טוד פיליפס, זכה בפרס הגדול בפסטיבל ונציה. רומן פולנסקי וסרטו "קצין ומרגל" על משפט דרייפוס זכה בפרס השני בחשיבותו

"ג'וקר", הסרט הכי אנטי-קומיקסי על גיבור קומיקס התגלה כקלף מנצח: סרטו האפל והאלים של טוד פיליפס המדגים איך ליצן כושל שחולם להיות סטנדאפיסט הפך לרשע הזדוני של סרטי באטמן, זכה הערב (שבת) בפרס "אריה הזהב" בפסטיבל הקולנוע של ונציה ה-76. לטקס הגיע יוצר הסרט טוד פיליפס והשחקן חואקין פיניקס שעושה בסרט תפקיד וירטואזי ומצמרר של הג'וקר, והוא ממשיך את דרכם של ג'ק ניקולסון והית' לדג'ר שעטו בעבר את המסכה השטנית.

 

הסרט תוקף את הקפיטליזם החזירי ומשתתף בו גם רוברט דה נירו. זו הפעם הראשונה שסרט המבוסס על קומיקס זוכה בפרס הראשון בפסטיבל מוביל ואמנותי וככל הנראה הסרט יבלוט גם בטקס האוסקר הבא. פיליפס אמר בנאום התודה שהסרט הזה לא היה קיים בלעדי פיניקס. "אתה נשמה נפלאה. אדם פתוח ואמיץ. אריה ללא פחד", פנה לפיניקס שניצב לידו על הבמה.

חואקין פיניקס וטוד פיליפס על השטיח האדום בפסטיבל ונציה (צילום: AP)
חואקין פיניקס וטוד פיליפס על השטיח האדום בפסטיבל ונציה(צילום: AP)
 

טוד פיליפס וחואקין פיניקס עם הפרס הגדול (צילום: AP)
מחזיקים את הפרס הגדול(צילום: AP)

למרות הזעם ותנועת המחאה נגד שיבוץ "קצין ומרגל", סרטו החדש של הבמאי רומן פולנסקי בתחרות הראשית של פסטיבל ונציה ה-76, השופטים לא יכלו להתעלם מהישגיו האמנותיים ומהביצועים המרשימים של היוצר בן ה-86 והסרט זכה בפרס הגדול של חבר השופטים. את הפרס קיבלו בשמו של פולנסקי - השחקנית עמנואל סנייה, רעייתו של הבמאי שגם מופיעה בסרט. "פולנסקי רוצה להודות לשופטים ולצוות שלו", אמרה בנאום התודה.

 

"קצין ומרגל", העוסק בפרשת אלפרד דרייפוס, הקצין היהודי ששירת בצבא הצרפתי והואשם בריגול, זכה גם בפרס הביקורת הבינלאומית. פולנסקי לא הגיע לבכורת סרטו ולא הגיע ללקט את הפרסים, לאור החשש שהוא יאסר ברגע שינחת באיטליה ויוסגר לארה"ב. כזכור, פולנסקי ("צ'יינהטאון", "הפסנתרן"), הבמאי היהודי יליד פולין ששרד את השואה, נמלט מארה"ב ב-1978 אחרי שהואשם באונס סמנתה גיימר בת ה-13, השתקע בפריז, ומאז תלוי נגדו צו מעצר. למרות שגיימר סלחה לפולנסקי והגיעה אתו להסכם פיצוי, הרשויות בארה"ב דורשות את הסגרתו.

 

לא הגיע לקבל את הפרס מחשש להסגרה. פולנסקי (צילום: MCT) (צילום: MCT)
לא הגיע לקבל את הפרס מחשש להסגרה. פולנסקי(צילום: MCT)

הקרנת הסרט לא עברה חלק כאשר הבמאית הארגנטינאית לוקרציה מרטל, הניצבת בראש חבר השופטים, החרימה את ארוחת הערב החגיגית שנערכה מטעם הפסטיבל לכבוד סרטו של פולנסקי, אחרי הקרנת הבכורה."כיוון שאני מייצגת נשים רבות שנלחמות בארגנטינה בנושאים מסוג זה ולא אהיה שם לברך אותו.", אמרה. מצד שני היא גם טענה: "שזה נכון שהסרט של פולנסקי משתתף בפסטיבל הזה. עלינו לפתח את הדיאלוג שלנו איתו. זה המקום הכי טוב שאפשר להמשיך בו עם סוג כזה של דיונים שנויים במחלוקת. אני לא יכולה להתנהג כאן כמו שופטת בבית משפט. זאת סיטואציה קשה ואני מאמינה שלסרט של פולנסקי הזכות לקבל הזדמנות, במיוחד לאור הערכיים האנושיים, שפולנסקי עסק בהם בסרטיו". ההצהרות של מרטל הכעיסו את המפיקים של הסרט ואלה אף איימו למשוך את הסרט מהתחרות. בסופו של דבר מרטל הביעה את התנצלותה.

 

בפרס השחקן המצטיין זכה במפתיע השחקן האיטלקי המצודד לוקה מארינלי על הופעתו ב"מרטין עדן", עיבוד לספרו של ג'ק לונדון. מארינלי גבר על מועמדים חזקים כמו בראד פיט ("אד אסטרה"), אדם דרייבר (סיפור נישואים") וז'אן דז'ורדן ("קצין ומרגל"). בפרס השחקנית המצטיינת הוכתרה אריאן אסקריד על הופעתה ב"גלוריה מונדי", סרטו של בן זוגה רובר גדידאן. אסקריד מגלמת עובדת ניקיון בספינת שעשועים שמחדשת את הקשר עם האקס שלה - אסיר משוחרר, לאחר לידת נכדם. היא גברה על סוללה זוהרת ונכבדה במיוחד של שחקניות - קתרין דנב, פנלופה קרוז, סקרלט ג'והנסון ומריל סטריפ.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים