שתף קטע נבחר

צילום: GettyimagesIL

ליסה קודרו: האאוטסיידרית של "חברים" לא תתפשט בשבילכם

בזמן לימודיה בקולג' היא התעקשה לענוד מגן דוד, היא חתומה על מאמר רפואי בנושא חקר כאבי ראש ובמהלך השנים היא צברה הון בחשבון הבנק. בניגוד לשאר ה"חברים", ליסה קודרו לא פחדה מהטייפקסט של פיבי בופה וזה רק השתלם לה. 25 שנה ל"חברים" - פרויקט מיוחד

ליסה קודרו לא הייתה אמורה להיות פיבי בופה ב"חברים". היא בכלל לוהקה לתפקיד רוז דויל, המפיקה המיתולוגית של פרייזר קריין, בסדרה "פרייזר". כבודו של הפסיכיאטר מסיאטל במקומו מונח - "פרייזר" אכן שרדה 11 עונות והפכה לשם דבר בטלוויזיה - אבל קשה להאמין שמישהו כיום זוכר איך קוראים לשחקנית שגילמה בסופו של דבר את דויל. אחסוך לכם את הגוגל – זו הייתה פרי גילפין. מישהו יודע מה היא עושה היום? אחסוך לכם גם את זה - שום דבר מיוחד. ואילו קודרו לא יצאה מהתודעה העולמית ב-25 השנים האחרונות ועדיין גורפת מדי שנה מיליוני דולרים רק משידורים חוזרים של "חברים".

ליסה קודרו (צילום: GettyimagesIL)
אז והיום. ליסה קודרו(צילום: GettyimagesIL)
קודרו בת ה-56 לא חשבה בכלל שתהיה שחקנית. היא הייתה אמורה ללכת בעקבותיו של אביה, רופא המתמחה בחקר כאבי ראש. היא עבדה במעבדה שלו במשך שמונה שנים ואף חתומה על התחקיר באחד ממאמריו. היה זה חבר של אחיה, הקומיקאי ג'ון לוביץ, ששיכנע אותה לנסות להתקבל ללהקת אימפרוביזציה בלוס אנג'לס. קודרו התקבלה ובמקביל ניסתה את מזלה בתעשיית הטלוויזיה, וזכתה להצלחה חלקית. היא הבליחה לרגע בתפקידי אורח בסדרות כמו "חופשי על הבר" ו-"ניוהארט", השתתפה במספר פיילוטים שלא צלחו ואז לוהקה ל"פרייזר". אלא שתוך כדי הפיילוט, כולם הבינו שזה לא זה, כולל אותה. "ידעתי שזה לא עובד, יכולתי להרגיש איך זה חומק ממני ונלחצתי, מה שהפך את זה ליותר גרוע", אמרה בריאיון בשנת 2000. אלא שמעז יצא מתוק, והיא זכתה בתפקיד של אורסולה ב"משתגעים מאהבה". הצופים אהבו את המלצרית המעופפת וברשת NBC ששידרה את הסדרה, החליטו לשמור את המספר של קודרו. ההזדמנות לא איחרה לבוא.

 

לעוד כתבות על ה"חברים":

 

ב-22 בספטמבר 1994 הוקרן הפרק הראשון של "חברים" וכל השאר היסטוריה. קודרו גילמה את פיבי בופה, מוזיקאית ומסאז'יסטית צמחונית עם סיפור חיים לא קל: אימה התאבדה בגיל צעיר, אביה עזב אותן, אביה החורג בכלא, היא גרה במכונית ברחוב במשך שנים עם מכור לסמים והקשר בינה ובין אחותה התאומה היה רופף לכל היותר. עם כל הביוגרפיה הזו, עדיין מדובר בדמות הכי קלילה, מצחיקה ומוזרה שאי פעם נכנסה לבית הקפה "סנטרל פרק", ושגם הייתה מנגנת שם לפעמים, בפנים או בחוץ, על המדרכה. קודרו מעידה שהיא לא זוכרת מה היה כתוב בתיאור הדמות של פיבי כשקיבלה את התסריט לראשונה, אבל אחרי שקראה את המונולוג שפורט את כל הטראומות בחייה, החליטה שהיא תגלם אותה בהשראת חברתה, שתמיד התייחסה להכל בהומור. "כל מה שהייתי צריכה לעשות כדי שהיא תהיה מצחיקה היה למלא את החסר בדמות שלה".

 

אישיות תמהונית עם סיפור חיים קשה. פיבי בופה ()
אישיות תמהונית עם סיפור חיים קשה. פיבי בופה

בופה, שעל פי סיפור העלילה גרה בעבר עם מוניקה, עד שהאחרונה הטריפה אותה (באחד הפרקים היא אפילו מגלה שפיבי ניסתה למסמס אותה מחייה), הייתה תמיד הצלע השישית והקצת חורגת בחבורה. העובדה שהיא גרה בנפרד מכולם, שהיא לא הייתה במערכת יחסים זוגית עם אף אחד מהבנים ושאין לה קשרים משפחתיים או היסטוריה משותפת בקולג' עם החברים האחרים, הציבו אותה בעמדת האאוטסיידרית. קודרו גם הודתה בעבר שהיא כל הזמן הייתה בטוחה שעומדים לפטר אותה. אבל לא רק שהיא לא פוטרה, היא הפכה לאחת משישה האנשים הכי מפורסמים בעולם, זכתה ב"אמי" והרתה שלישייה לאחיה. כלומר, פיבי בופה הרתה שלישייה לאחיה החורג. במציאות, קודרו הייתה בהיריון עם בנה הבכור מבעלה, וזו הייתה הדרך של היוצרים לשלב את זה בעלילה. בזכות הדרך בה גילמה את פיבי לאורך השנים, זה אפילו לא נראה חריג.

 

דמותה של פיבי בופה נחקקה בתודעה כבלתי נפרדת מליסה קודרו, ובזמן ששחקנים אחרים בילו את המשך הקריירה שלהם בניסיון להתחמק מהדמויות האייקוניות שפירסמו אותם, לקודרו לא אכפת להיות מזוהה עם בופה. "אני ממש לא מרגישה כאילו אני לא מצליחה להיפטר מפיבי", אמרה בריאיון ל-ynet בשנה שעברה, "זה היה ממש כיף לגלם טיפוס כזה, ואני חושבת שהיא הפכה אותי לאדם קליל יותר". היא חתמה את דבריה בנושא, כשסיכמה: "להיות פיבי במשך עשר שנים היה דבר טוב, וזה נתן לי הרבה אפשרויות בהמשך. אני אסירת תודה".

  

מירה סורבינה וליסה קודרו ב
מירה סורבינו וליסה קודרו ב"רומי ומישל"

הופעותיה בקולנוע במהלך העשור של "חברים" מעידים כי היא באמת לא חיפשה להתרחק מפיבי בופה, ואולי אלה היו מפיקי הסרטים שליהקו אותה תמיד בהתאם לדמות שפירסמה אותה. ב-97' היא גילמה את מישל ויינברגר בסרט "רומי ומישל – פגישת מחזור" לצד מירה סורבינו, שאומנם לא הצליח בקופות אבל הפך לסוג של סרט קאלט. השתיים גילמו זוג חברות לוזריות שמתכננות כיצד יגיעו לפגישת המחזור שלהן וירשימו את בני ובנות השכבה, עשר שנים אחרי סוף התיכון. התוצאה הייתה קומדיה חביבה שצברה קהל מעריצים גדול עם השנים, והגיעה למעמד של קאלט בזכות סצנת ריקוד אחת על זמנית. ויינברגר אומנם לא ניגנה על גיטרה או איבדה את אימא שלה, אבל היא הייתה מוזרה ותמהונית בדיוק כמו פיבי.

 

אחרי "רומי ומישל" הגיעו "ההפך ממין", "Clockwatchers, Hacks" ו"בואו נדבר על זה" שאומנם הצליח יחסית בקופות, אך עם כל הכבוד לקודרו, הסיבה הייתה רוברט דה נירו ובילי קריסטל. היא גילמה את זוגתו של האחרון, פסיכולוג חנון שמקבל כפציינט (בניגוד לרצונו) את ראש המאפייה.

 

בשנת 2000 הייתה לרגע תחושה שקודרו עולה על הגל. היא כיכבה לצד דיאן קיטון ומג ריאן בסרט "שיחה ממתינה" וב"מספרי מזל" לצד ג'ון טרבולטה, אך בחירת סרטים עגומה – שמתאימה לפיבי יותר מכל - השאירה אותה מדשדשת מאחור. ב-Bark! היא גילמה וטרינרית שמתאהבת בגבר נשוי שאשתו חושבת שהיא כלב, ב"מרסי אקס", היא הייתה יורשת עשירה שמנסה לנהל לייבל מוזיקלי של ראפר שנוי במחלוקת, ב"בואו נדבר על זה פעם שנייה" היא שבה לתפקידה כלורה סובל, וגילמה את אשתו לשעבר של כוכב הפורנו המצליח ג'ון הולמס ב"וונדרלנד".

 

 

בלי יוצא מן הכלל כמעט, בכל התפקידים הנ"ל, נראו בבירור המוטיבים שהפכו אותה למזוהה עם פיבי בופה: חיתוך הדיבור, הבעות הפנים, הנפות השיער המוגזמות ואפילו האינטונציה בקולה - לא בגלל הניתוח הפלסטי שעברה באפה. בזמן שכוכבים אחרים מנסים להתרחק מאיפיוני דמות מסויימים כמו מאש, קודרו אימצה את המניירות של בופה והפכה אותן לסימן ההיכר שלה.

 

ב-6 במאי 2004 ירדה "חברים" מהאוויר וכל אחד מהמשתתפים פנה לכיוון אחר. היו שניסו להמציא את עצמם מחדש בקולנוע, אחרים פנו לבימוי, ויש את מי שפשוט רצו הפסקה מהאינטנסיביות שאפיינה את צילומי הסדרה בעשור האחרון. קודרו הלכה הפוך על הפוך, השתמשה במעמדה כשחקנית שימי תהילתה מאחוריה, ויצרה יחד עם מייקל פטריק קינג את הסדרה "הקאמבק" לרשת HBO. הסדרה הציגה את עלילותיה של שחקנית עבר סוג ג' בשם ואלרי צ'ריש, שמנסה לחזור לאור הזרקורים באמצעות תפקיד בסיטקום חדש, עם צוות וידאו שמלווה אותה בכל צעד. הסדרה צולמה בסגנון מוקומנטרי והציגה את ואלרי כדמות נואשת באופן קיצוני, שספגה השפלה אחר השפלה. בניגוד לדמויות מוקומנטריות אחרות, אצלן הפער בין מה שרואים הצופים לנקודת מבטן המנותקת מהמציאות הוא שמספק את הקומדיה, ואלרי הייתה דמות צינית ובעלת מודעות מוחלטת למה שקורה סביבה. "רצינו להביא לתוכנית היבט מתוכניות הריאליטי, כדי להצביע על ההשפלה, שנדמה שהיום כולם בסדרה איתה", אמרה קודרו לגרדיאן הבריטי. "חשבנו שקורה משהו נורא, שכחברה אנחנו אומרים: 'יופי לך, השפלת את עצמך'".

 

הביקורות היללו והגדירו את "הקאמבק" כ"סאטירה חדה ושנונה", "פורצת דרך" ואפילו "מתקדמת מדי לזמנה", אך הצופים לא הצליחו להתגבר על ההלם ומיאנו לראות את "פיבי בופה" בתפקיד השחקנית העלובה שמוכנה לעשות הכל כדי לחזור לתודעה. הרייטינג הנמוך הוביל לביטול הסדרה אחרי 13 פרקים בלבד.

 

ליסה קודרו ב
ליסה קודרו ב"הקאמבק"(צילום: John P Johnson, באדיבות yes)

בשנת 2008 היא כיכבה בסדרת רשת בשם "טיפול אונליין", שבהמשך נרכשה לשידור על ידי שואו טיים. היא גילמה את פיונה וואליס, פסיכולוגית עם הפרעות אישיות קלות, שחווה משבר מקצועי ומפתחת את רעיון הטיפול באינטרנט. הסדרה הורכבה מסשנים פסיכולוגיים קצרים, במהלכם מתמודדת וואליס עם שלל מטופלים בדרגות שונות של תסבוך, בעודה מנסה לעשות סדר בחייה המבולגנים עד כאב (בשנה שעברה עלתה בישראל הגירסה המקומית עם קרן מור).

 

"חשבתי לעצמי שקורים דברים ממש אינטימיים באינטרנט, ולפעמים זה יכול להיות קצת מטופש. אז פשוט לקחתי את זה צעד קדימה וחשבתי על הדבר הכי טיפשי שאפשר לעשות ברשת – וזה טיפול פסיכולוגי", אמרה קודרו בריאיון ל-ynet. "אמרתי שזה יכול להיות קורע מצחוק אם אנשים כבר היו חושבים לעצמם שטיפול פסיכולוגי הוא עניין יותר מדי מפונק, 'אז בואו נעשה אותו אונליין בסשנים של שלוש דקות'. זה באמת הרעיון הכי מטומטם שיכול להיות. ואז היינו צריכים להמציא דמות שתמציא בעצמה דבר כל כך איום". בהמשך, סיפרה כי ישבה עם השותף שלה דון רוס והמציאה את הדמות של פיונה. "ידענו שהיא צריכה להיות יומרנית ומרוכזת בעצמה ושוגה באשליות לגבי היכולות שלה". הסדרה רצה במשך ארבע עונות לפני שרשת שואו טיים ביטלה אותה. במהלך השנים, הופיעו בסדרה שלל מפורסמים, החל מג'וליה לואי דרייפוס, דרך קונאן אובראיין ועד מריל סטריפ, אך מירב תשומת הלב הייתה לפרקים בהם התארחו חבריה לשעבר מ"חברים", קורטני קוקס, מאט לה בלנק, דיוויד שווימר ומת'יו פרי. ואף מילה על ההיעדרות של ג'ניפר אניסטון.

 

במקביל היא לקחה חלק בהפקת סדרת הדוקו ריאליטי "מי אתה חושב שאתה?", עיבוד אמריקני למקור הבריטי, בו מדי פרק מפורסמים חוקרים את העץ המשפחתי שלהם ומגלים על עצמם בתהליך. היא עצמה השתתפה באחד הפרקים, ולמדה כי משפחתה נספתה בשואה. קודרו, שמזדהה כיהודייה (אך מעולם לא ביקרה בישראל), אפילו חגגה בת מצווה בילדותה ומעידה על עצמה שענדה מגן דוד בקולג', "רק כדי שאנשים ידעו מראש שהם צריכים לחשוב פעמיים לפני שהם אומרים משהו". הסדרה סיימה עשר עונות ובמאי השנה, רשת NBC הודיעה שתחודש לעונה נוספת.

 

ליסה קודרו (צילום: Getty Images)
לא לוקחת את עצמה ברצינות תהומית. ליסה קודרו(צילום: Getty Images)

עונה נוספת קיבלה גם הסדרה "הקאמבק", שלאורך השנים התחילה לצבור לעצמה בסיס מעריצים איתן בזכות שירותי צפייה ומארז ה-DVD של העונה הראשונה, והדיבור סביבה הפך לבאז מחריש אוזניים, כתוכנית קאלט שלא הובנה בשעתה. תשע שנים אחרי שירדה מהאוויר, היא חזרה לעונה שנייה בת שמונה פרקים ב-HBO שזכתה לשבחי המבקרים ולפי דברי קודרו, הדלת לעונה שלישית פתוחה. "הייתי שמחה לעשות עוד", אמרה.

 

בין לבין היא כיכבה בשלל תפקידי אורח בסדרות כמו "סקנדל", "קוגר טאון" (של חברתה קורטני קוקס), "קימי שמידט" ובוג'אק הורסמן (כמדבבת), ובסרטים כמו: "הנערה על הרכבת", "שכנים", "מה הסיכוי?" ועוד. כולם תפקידים קטנים ולא משמעותיים במיוחד. השכר הגבוה שקיבלה ב"חברים" – מיליון דולר לפרק בשתי העונות האחרונות (ואל תשכחו שהיו עוד 8 לפניהן) - איפשר לה לבחור את הפרויקטים שלה. "זה נתן לי יציבות כלכלית. אני לא חייבת לעשות משהו רק כדי לקבל משכורת", אמרה.

 

ואולי זו העובדה שקודרו מעולם לא עשתה עניין מההצלחה והפירסום שנלוו אליה, ותמיד נשארה עם רגליים על הקרקע. היא תולה את העניין במשפחתה ובחינוך שקיבלה. "אני השחקנית היחידה במשפחה. זה לא שמסתכלים עליי בזלזול, להיפך - חושבים שזו בחירה אמיצה להיות שחקן - אבל זה לא מרתק", היא מסבירה. "לאורך השנים בני משפחתי פגשו אנשים מאוד מפורסמים דרכי ומהר מאוד למדו שהם רק אנשים. אין פה סיפור".

 

ומה בהמשך? האם נזכה לראות אותה מגלמת תפקידים דרמטיים על המסך הגדול? אל תסמכו על זה. כשנשאלה אם הייתה רוצה ללכת בדרכן של מריל סטריפ ודיאן קיטון, אמרה קודרו כי היא ממש לא מרגישה לחץ לגלם דמות נשית ראשית. "תודה לאל שהזדקנתי", צחקה. "מי ירצה לראות אותי עושה סצנת סקס?".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: GettyimagesIL
תרבות - מפוצלת ליסה קודרו
צילום: GettyimagesIL
לאתר ההטבות
מומלצים