שתף קטע נבחר

חטפו מכות בביה"ס והפכו לאימפריית יוטיוב

קרין ונמרוד אלדאה תיעלו את אהבתם ל"דברים חנוניים" לערוץ היוטיוב "טופ גיק". מילדים עם הפרעת הקשב שלא הסתדרו במערכת החינוך, הם הפכו להורים הרוחניים של מאות אלפי מנויים והתכנים שלהם נלמדים גם בכיתות למחוננים. עכשיו הם כובשים עוד פלטפורמה והספר שהוציאו הפך לרב מכר. "אנחנו העומר אדם של עולם הספרות"

 

 

דברים שלמדנו במהלך כתיבת הכתבה הזאת:

א. לכל אדם יש טביעת לשון ייחודית, בדומה לטביעת אצבע

ב. כל דובי הקוטב שמאליים

ג. חברת לגו ייצרה יותר אנשי לגו מכמות בני האדם שחיים על כדור הארץ

 

אז איפה למדנו את כל העובדות משנות-החיים האלה? ביוטיוב כמובן. "דברים שלמדתי היום" היא סדרת סרטונים מצליחה של ערוץ היוטיוב הישראלי "טופ גיק" של נמרוד וקרין אלדאה - זוג שתיעל את אהבתו לכל מה ש"חנוני" לערוץ יוטיוב עם למעלה מ-200 אלף מנויים, מיליוני צפיות, ואנשים שעוצרים אותם ברחוב. השלב הבא - ספר, שכבר הפך לרב מכר. אז אם אתם דואגים שהילדים שלכם יושבים כל היום מול המסך וצופים ביוטיוברים מפוקפקים שמוכרים להם מוצרים מגוחכים או סתם משחקים במשחקי מחשב אלימים - אתם כנראה צודקים, אבל רוב הסיכויים שהם גם לומדים דבר או שניים על תאוריית הקוואנטים.

 

נמרוד וקרין לא תואמים לפרופיל הממוצע של כוכבי יוטיוב, בלשון המעטה - הם לא ילדים נמרצים בני 17 שעסוקים במראה החיצוני שלהם, אלא זוג נשוי בני 40פלוס עם שני ילדים. "אני אומרת שאנחנו אמא ואבא של יוטיוב, נמרוד אוהב להגיד שאנחנו סבא וסבתא ממרום גילו המופלג", קרין צוחקת. ואכן, במדיום שזז כל כך מהר כמו יוטיוב, הוותק של השניים כנראה מעניק להם את התואר.

 

דברים שלמדתי היום ()
נמרוד וקרין אלדאה
 

שניהם הגיעו מתחום התקשורת - היא מהרדיו, הוא מהטלוויזיה, משם גם הגיע הרעיון לערוץ, ואת "טופ גיק" הם הקימו ב-2012. "זה בכלל התחיל בתור פיילוט כושל לטלוויזיה", מספר נמרוד. "ראיתי הרבה את התוכנית 'טופ גיר', ולא הבנתי למה אני רואה, כי מכוניות לא מעניינות אותי - אבל משהו בהתלהבות שלהם כלפי מכוניות היה כיפי. כתבתי משהו דומה, לקחת כמה גיקים שידברו על טכנולוגיה ועל כל הנושאים הגיקיים האלה עם אותה התלהבות. קראתי לזה 'טופ גיק' ובאנו לצלם. כיאה לעולם הטלוויזיה, הגיעו מפיקים, הגיעו כותבים אחרים, ובסוף מה שצולם היה רחוק מאוד ממה שאני רציתי", הוא נזכר. שלוש שנים לאחר מכן, נמרוד וקרין נפגשו והחליטו לקחת את הרעיון הגיקי ליוטיוב. "זה היה סיכון רומנטי", מספרת קרין, "הכרנו רק כמה חודשים ואמרנו: 'אולי נפתח ערוץ יוטיוב'". משם כבר לא הייתה דרך חזרה: "גילינו שאנחנו אדונים של התוכן שלנו, אנחנו מחליטים מה יעלה ומתי, אנחנו אחראים על הכל, ומקבלים את הפידבק בחזרה - וזה תענוג שקשה לוותר עליו", נמרוד מסביר.

 

אז מה אפשר למצוא ב"טופ גיק"? מגוון רחב של נושאים למעשה: ניתוחים מקיפים של היקום הקולנועי של מארוול, סקירות של משחקי וידאו, וגם תיעוד של חיי המשפחה של נמרוד, קרין ושני ילדיהם - מייקי (5) ותומי (3). הסרטונים המצליחים ביותר הם דווקא ה"חינוכיים" ביותר - אלו ששייכים לסדרה המתמשכת (מעל 100 פרקים) "דברים שלמדתי היום": סרטונים בני 4-5 דקות לרוב, שמכילים כל אחד 4 עובדות איזוטריות ומעניינות במגוון נושאים, לרוב בתחום המדעי. וגם אם לילדים שלכם, משום מה, אין גישה ליוטיוב בבית, כנראה שהם מכירים את הסדרה - שמוקרנת גם בבתי ספר. "הרבה מאוד מבתי הספר והמורים בוחרים להקרין את הפרקים שלנו, שזה מאוד נחמד ונעים", משתף נמרוד, "זה בדיוק מה שרצינו שיעשו כשאנחנו היינו קטנים בבית הספר, וזה קורה בעזרתנו אז זה מדהים. לפני כמה ימים פגשתי ילדה שאמרה לנו שהיא בכיתת מחוננים ושיש להם שיעור שקוראים לו 'דברים שלמדתי היום' שהם רואים בו רק את דברים שלמדתי היום, אמרתי לה, 'זה נשמע לי קצת מוגזם, אבל לכו על זה'".

 

את נמרוד וקרין מפתיע מעט להיות דמויות חינוכיות - היות והם עצמם לא הסתדרו במיוחד בבית הספר. "שנינו אובחנו בגיל מבוגר כסובלים מהפרעת קשב", מספרת קרין. "בבית הספר היינו אלה ש'יש להם ראש אבל אין להם טוסיק', או 'יש להם פוטנציאל אבל לא ממשים אותו', או במילים אחרות - הפרעת למידה. ככה הגדירו את זה אז". "עצלן קראו לזה פעם", מסכים נמרוד. "אני לא יודע אם 'סובלים' מהפרעת קשב זה נכון. חיים עם הפרעת קשב, ואני אפילו מנצל אותה לטובתי. זה היכולת להתרכז בכמה דברים בו זמנית, אז אני מספיק לעשות ביום אחד בדרך כלל פי 2 או פי 3 ממה שהייתי מספיק אם הייתי מתרכז רק בנושא אחד".


דברים שלמדתי היום ()
 

כנראה שבסוף הם הצליחו לשבת על התחת מספיק זמן, כי אחרי עבודה של שנתיים, ספרם הראשון, שקרוי על שם סדרת הסרטונים - "דברים שלמדתי היום" - ראה אור. "זה לא אחד לאחד מה שמופיע בסרטונים - זה בעצם סוג של מסע בעולם המדע, מהנקודה הקטנה ביותר עד האינסוף ואיפה אנחנו ממוקמים באמצע", הם מסבירים.

 

זה לא קצת ללכת אחורה, מערוץ יוטיוב לספר?

נמרוד: "זה מדיום אחר. זה כמו, יש את השיר Video Killed the Radio Star? הרדיו עדיין שם ו-MTV כבר מת. זה מדיום שונה. אז יש את המדיום של יוטיוב שהוא נהדר ל-5 דקות שיש לך תשומת לב להוציא את הטלפון ולראות משהו, אבל לפעמים אתה רוצה לשבת ולקרוא ספר. אתה רוצה לשבת ולהיכנס לתוך משהו שהוא קצת יותר עמוק, אני חושב".

 

קרין: "לשמחתנו הולך לספר נהדר, כבר כמה שבועות שהוא ברשימת רבי המכר, נקווה שימשיך לעוד שבועות רבים, מקבלים הרבה מאוד תגובות טובות".

 

נמרוד: "גרמנו לאתר של 'ידיעות ספרים' לקרוס פעמיים. שזה רוק'נ'רול, כאילו, איך שהכרזנו על הספר כולם רצו לקנות אותו והאתר קרס, והם היו בפאניקה והם הצליחו להחזיר אותו ואז הוא קרס שוב פעם, כי הודענו שהאתר חזר".

 

קרין: "אנחנו העומר אדם של עולם הספרות".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים