שתף קטע נבחר

"בלי פסנתר אין מוזיקה בעולם"

פסטיבל הפסנתרים הירושלמי יוקדש השנה למלחין הפולני הגדול, פרדריק שופן. בריאיון לאולפן ynet מסביר פרופ' מיכאל וולפה, מדוע שופן רלוונטי מתמיד ולמה הפסנתר הוא הכלי החשוב ביותר במוזיקה. צפו

גם אחרי החגים, עונת הפסטיבלים עודנה בשיאה ובחודש הבא יתקיים בתיאטרון ירושלים זו השנה השביעית, פסטיבל הפסנתרים המוקדש כל כולו למלחין הפולני פרדריק שופן. "אנחנו מכירים המון מלחינים קלאסים, בהיסטוריה המוזיקלית, אבל לשופן יש משהו שהוא מעבר לרעיון הקולקטיבי היפה שנוגע לכולם - דברים מאוד אישיים שנוגעים ללב", הסביר באולפן ynet הפסנתרן והמלחין, ניזאר אלכאטר, שיופיע בפסטיבל וגם ניגן את "נוקטורן" של שופן.

 

על הניהול האמנותי של הפסטיבל שיתקיים בין ה-13 ל-16 בנובמבר, אמון גם השנה פרופ' מיכאל וולפה. במשך ארבעה ימים אמנים מהארץ ומחו"ל ינגנו מבוקר ועד ערב כמחצית מרפרטואר יצירותיו של שופן, במטרה להביא את המגוון העצום של המוזיקה שכתב לבמה בירושלים.

 

הבחירה בשופן זה כי הוא יכול להביא קהל צעיר, למרות שזו מוזיקה קלאסית וכביכול משהו די ארכאי?

"שופן לא ארכאי, הוא עדיין לגמרי נוכח. ממש בדרך לפה שמעתי את המוזיקה שלו בפרסומת מאיזה פלאפון של מישהו שישב לידי ברכבת. אנחנו בעצם נמצאים כל סוף עשור בשנת שופן כפולה, כי הוא נולד ב-1810 ונפטר ב-1849, אז אנחנו מסיימים עכשיו 170 שנה למותו ומתחילים 210 שנה להולדתו. כמעט כל סוף עשור יש המון פסטיבלי שופן בעולם".

פרופ' מיכאל וולפה (צילום: אלי סגל)
פרופ' מיכאל וולפה(צילום: אלי סגל)

פסטיבל הפסנתרים בירושלים אינו היחיד ששם את הכלי הייחודי במרכז, בחודש הבא יתקיים גם פסטיבל הפסנתר בתל אביב, אולם וולפה מבקש להדגיש כי יש הבדל בין השניים. "פסטיבל הפסנתר בתל אביב, שהוא מצוין, הוא פסטיבל של מוזיקה פופולרית בעיקר, והפסנתר אומנם נמצא שם כאיזושהי דמות אבל לא דמות מרכזית כמו בפסטיבל בירושלים. ירושלים זה פסטיבל פסנתר. הפסנתר באמת נמצא בכל הקונצרטים".

 

"פסנתר הוא הכלי הכי חשוב אולי בתרבות המוזיקה העולמית, לא רק הקלאסית", מוסיף וולפה, "יש פסנתר בג'אז, יש פסנתר במוזיקה פופולרית, בפופ, ברוק, במוזיקה קלאסית, במוזיקה האנדלוסית של ארצות המגרב בעיקר של אלג'יר ויש עוד הרבה דוגמאות. בלי פסנתר אין מוזיקה בעולם".

ניזאר אלכאטר (צילום: אלי סגל)
ניזאר אלכאטר(צילום: אלי סגל)

 

בשיתוף פעולה עם מכון שופן בוורשה הפסטיבל יביא לארץ גם את המלחין קז'ישטוף פנדרצקי שינצח על בכורה של קונצ'רטו שלו לפסנתר וכן גם שלושת הזוכים של תחרות רובינשטיין. לא פחות מ-27 מופעים יתקיימו במסגרת הפסטיבל עם למעלה מ-300 משתתפים.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלי סגל
מיכאל וולפה
צילום: אלי סגל
לאתר ההטבות
מומלצים