שתף קטע נבחר

האותות המוזרים - מגלקסיה במרחק של 3 מיליארד שנות אור

מדענים מקליפורניה סבורים כי מקור האותות, המגיעים מגלקסיה ננסית, נגרמים על-ידי כוכב נייטרונים, שדעיכתו גורמת להיווצרות גדולה של קרינה אלקטרומגנטית

התפרצויות נדירות וקצרות של גלי רדיו קוסמיים עדיין מתעתעות את מוחם של מדענים מאז התגלו לראשונה לפני כעשור. כמה טענו כי התפרצויות האנרגיה המסתוריות הללו עשויות להיות אותות מחיים תבוניים אחרים שמנסים ליצור איתנו קשר. אבל כעת הצליחו חוקרים לאתר את המקור לאותם אותות משונים - גלקסיה ננסית שנמצאת לא פחות מ-3 מיליארד שנות אור מכדור הארץ. כך דיווחו כלי תקשורת בארצות-הברית ובבריטניה.

 

התפרצויות רדיו מהירות (FRB) "נקלטו" לראשונה על ידי רדיו-טלסקופ ב-2007. האות שאותר אז היה נראה זמני ואקראי, כך שלקח לאסטרונומים שנים רבות כדי להסכים על כך שלא מדובר בתקלה באחד מכלי הטלסקופ וכי האותות שאותרו פשוט לא חזרו על עצמם. התפרצות החוזרת על עצמה שאותרה לראשונה ב-2012 נתנה לצוות חוקרים מאוניברסיטאות קליפורניה, ברקלי וקורנל את את הרמז הראשון לעקוב באדיקות אחר אזור זה של השמיים.

 

ארכיון (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
ארכיון(צילום: shutterstock)

 

"כעת אנחנו יודעים כי ההתפרצות הספציפית הזו מגיעה מגלקסיה ננסית שנמצאת 3 מיליארד שנות אור מכדור הארץ", מסר החוקר שאמי צ'אטרג'י מאוניברסיטת קורנל בהודעה רשמית. "העובדה הפשוטה הזו היא התקדמות ענקית בחקר המקרים הללו". חוקר נוסף, קייסי לו מאוניברסיטת ברקלי, הוסיף: "במשך הרבה מאוד זמן לא מצאנו כלום, ואז קיבלנו שורה של התפרצויות שנתנו לנו בדיוק את מה שהיינו צריכים".

 

בעזרת מערכות מעקב חדשות, האסטרונומים איתרו בשנה שעברה תשע התפרצויות רדיו מהירות בתוך חודש אחד, וכך הצליחו לאתר את האזור בשמיים שממנו הם מגיעים. בעזרת ניתוח מעמיק של טלסקופים נוספים הצליחו החוקרים למקד עוד יותר את המקור שממנו הגיעו האותות.

 

העובדה כי האותות הללו הגיעו ממקום כה מרוחק שוללת את האפשרות כי מדובר בהתפרצויות רדיו שנבעו מאירוע בתוך הגלקסיה שלנו. עם זאת, עדיין לא לגמרי ברור מה גורם להתפרצויות הרדיו האלה בגלקסיה הננסית המרוחקת.

 

הסיבות לתופעה יכולות להיות נעוצות בשלל הסברים שונים. התיאוריה המובילה בקרב החוקרים במחקר הזה, לפי ה"דיילי מייל" הבריטי, היא כי המקור להתפרצויות הרדיו המהירות הוא מגנטר, סוג ייחודי של כוכב נייטרונים שהוא למעשה עצם דחוס בעל שדה מגנטי חזק במיוחד, שדעיכתו גורמת להיווצרות גדולה של קרינה אלקטרומגנטית. לפי התיאוריה, המגנטר מוקף או על ידי חומר שנפלט מפיצוץ סופרנובה או חומר שנפלט מפולסר. הסברים נוספים לתופעה יכולים גם להיות קשורים לגרעין הגלקסיה הננסית, למשל, כאשר אותות הרדיו יכולים להגיע גם מהתפרצויות חומר שנפלט מסביב לחור שחור על-מסיבי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים