שתף קטע נבחר

12 שנה אחרי: כך נחתה "הויגנס" על הירח הענק על שבתאי

סוכנות החלל האמריקנית פרסמה סרטון הדמיה, שבו אפשר לראות את רגעי הנחיתה של הויגנס על פני השטח של טיטאן. הגשושית קולטת "תעלות ניקוז" שמעידות על כך שעל הירח היו נהרות של מתאן נוזלי, ולבסוף נוחתת בעדינות על הירח

בשנת 2005 חלפה גשושית של סוכנות החלל האירופית (איס"א) באטמוספרה המעורפלת והקרירה של טיטאן - הירח הגדול ביותר של כוכב הלכת שבתאי - ונחתה במקום. גשושית הצילום הזו, שנקראה הויגנס על שם האסטרונום ההולנדי כריסטיאן הויגנס שחקר במאה ה-17 את שבתאי וירחיו, נשלחה לצד הגשושית קאסיני כדי ללמוד עוד על אודות שבתאי וכמה מעשרות ירחיו.

 

 

הנחיתה. הדמיה (צילום: נאס"א) (צילום: נאס
הנחיתה. הדמיה(צילום: נאס"א)

 

הודות לסרטון חדש של סוכנות החלל האמריקנית (נאס"א) שפורסם הימים האחרונים, אפשר לראות את רגעי הנחיתה של הויגנס על פני השטח של טיטאן לפני 12 שנים. לפי נאס"א, הסרטון מציג תמונות מנקודת המבט של הגשושית בעודה חולפת על פני שכבות האטמוספרה המעורפלות של טיטאן, קולטת "תעלות ניקוז" שמעידות על כך שעל הירח היו נהרות של מתאן נוזלי, ולבסוף נוחתת בעדינות על הירח.

 

"נחיתתה של הגשושית הויגנס היא פריצת דרך משמעותית בחקר של הירח טיטאן, וכן הנחיתה הרכה הראשונה על ירח של כוכב לכת אחר", הסבירה בהודעה רשמית לינדה ספילקר, מדענית בכירה בפרויקט קאסיני. "זה שינה לגמרי את ההבנה שלנו של העולם הזה".

סלעים על טיטאן (צילום: נאס"א) (צילום: נאס
סלעים על טיטאן(צילום: נאס"א)

 

אך התמונות היפות והחשובות ששידרה הגשושית פסקו זמן קצר לאחר הנחיתה על הירח. מאז, בוחנים המדענים לעומק את המידע והתמונות שנשלחו לכדור הארץ ומשתמשים בגשושית קאסיני כדי להמשיך ולתעד את הירח הגדול ביותר של שבתאי.

 

קאסיני שידרה עד כה, בין היתר, תמונות של אגמי מתאן ואתאן נוזליים שעל טיטאן, וכן של דיונות חול על הירח. עם זאת, כנראה שהגשושית לא תזכה לעוד הזדמנויות רבות לתעד את טיטאן. קאסיני מתקרבת לסיום המשימה שלה סביב שבתאי. הגשושית תתרסק אל תוך האטמוספרה הסמיכה של כוכב הלכת בספטמבר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום:  NASA/JPL/Space Science Institute
הירח טיטאן
צילום: NASA/JPL/Space Science Institute
מומלצים