שתף קטע נבחר

הלטאה מלפני 241 מיליון שנה - לא חיה במים

עד כה סברו חוקרים כי מאובן שנמצא ב-2003 באיטליה הוא של דג. אבל כעת, לאחר שהתגלה מאובן חדש בשוויץ - התברר כי מדובר בלטאה שחיה על היבשה

 

 

אי שם בשנת 2003 נמצאו באיטליה שרידיה המאובנים של לטאה משוריינת שנקראת Eusaurosphargis dalsassoi. השלד של החיה היה מפורק וחלקים בו היו חסרים, והוא נמצא לצד זוחלים ימיים ודגים ולכן הניחו החוקרים בזמנו כי מדובר בלטאה שחיה במים. כעת, עם זאת, הודות לשלד נוסף שנשמר כמעט לגמרי במלואו ונמצא לאחרונה בהרי האלפים שבשווייץ - המסקנות שינו כיוון לגמרי.

 

כשהחוקרים בחנו את אותו מאובן שנמצא לפני 14 שנה, שהוא בן 241 מיליון שנה, הם הניחו שמדובר בשרידיו של דג. אבל לאחרונה בחנו אותו שוב מדענים מאוניברסיטת ציריך ומאוניברסיטת אוקספורד לצד המאובן החדש שנשמר באופן מדהים ומועיל במיוחד למדענים. מחקרם המלא התפרסם בכתב העת Scientific Reports.

 

המאובן שהתגלה בשוויץ (צילום: אוניברסיטת ציריך) (צילום: אוניברסיטת ציריך)
המאובן שהתגלה בשוויץ(צילום: אוניברסיטת ציריך)

 (צילום: אוניברסיטת ציריך) (צילום: אוניברסיטת ציריך)
(צילום: אוניברסיטת ציריך)

 

העצמות שנמצאו בשווייץ הן של לטאה צעירה, ואורכו של השלד כולו הוא בערך 20 סנטימטרים. בשרידים המאובנים ניתן להבחין בבירור בשריון ואפילו בשורות של קוצים לאורך צדיו. לטאות חגורה שחיות כיום באפריקה מזכירות חיצונית במידה את אותה לטאה, אף שלא מדובר במינים שנחשבים "קרובים".

כך (כנראה) נראתה הלטאה (איור: אוניברסיטת ציריך)
כך (כנראה) נראתה הלטאה(איור: אוניברסיטת ציריך)

 

אך אחד הדברים הכי מעניינים בשלד "החדש" של Eusaurosphargis dalsassoi הוא שצורתו אינה תואמת חיים ממושכים במים, וגם הידיים, הרגליים והזנב של החיה לא מעידים על התאמה לשחייה או יכולת לשחות. כל זה מצביע על כך שמדובר בחיה שכל חייה, או לכל הפחות מרבית חייה, התנהלו על היבשה.

 

"עד התגלית החדשה חשבנו שהלטאה הזו הייתה ימית, כל כך נדהמנו לגלות שהשלד בעצם מראה התאמה לחיים על היבשה", מסר בהודעה רשמית אחד מעורכי המחקר, ד"ר ג'יימס נינאן מאוניברסיטת אוקספורד. "אנחנו חושבים ששרידי החיה הספציפית שנמצאה ב-2003 כנראה נשטפה לים מחוף כלשהו ואז צנחה לקרקעית הים, שם נקברה ולבסוף הפכה למאובן".

 

למחקר המלא

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
איור: אוניברסיטת ציריך
הדמיה
איור: אוניברסיטת ציריך
מומלצים