מחקר: היצור שישרוד כל אסון על כדור הארץ

חוקרים מאוניברסיטאות אוקספורד והרווארד מצאו כי היכולות המדהימות של דובוני המים יגנו עליהם גם מפני אסונות שימחקו את כל החיים מכדור הארץ

זה הרבה זמן שאנחנו יודעים שטרדיגריידים, או בשמם החמוד יותר "דובוני מים", הם יצורים מופלאים בעלי יכולות הישרדות שכמעט לא ייאמנו בטמפרטורות קיצוניות - הן מקפיאות והן רותחות, ללא מזון במשך עשרות שנים ואפילו בוואקום בחלל. אך מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Scientific Reports אף מגדיל וקובע: מדובר רשמית במין הכי הישרדותי שיכול להיות - והוא ישרוד גם כמעט כל פגיעה אפשרית של אסטרואיד, ולמעשה יישאר בחיים עד שהשמש עצמה תמות.

מקקים נתפסים באופן מסורתי בתור בעל החיים ההישרדותית ביותר, אך דובון המים בעל שמונה הרגליים יעקוף כל מקק בדרכו וימשיך לשרוד גם בעוד 10 מיליארד שנים, כך לפי חוקרים מאוניברסיטאות אוקספורד והרווארד. המדענים מצאו כי היכולות המדהימות של דובוני המים יגנו עליהם גם מפני אסונות שימחקו את כל החיים מכדור הארץ.

למעשה, הכוחות היחידים שיכולים לפגוע בטרדיגריידים הוא אסטרואיד ענק וחריג מאוד, כוכב שמתפוצץ או קרני גמא קטלניות - כאשר הדברים הללו יכולים לקרות כנראה רק לאחר מותה של השמש שלנו.

(צילום: מתוך אתר נאס"א) (צילום: מתוך אתר נאס
(צילום: מתוך אתר נאס"א)

ב"טלגרף" הבריטי דווח כי לא רק שהמחקר מצביע על כך שדובוני המים ישרדו הרבה לאחר לכתם של בני האדם, אלא גם נותן תקווה שחיים עדיין יוכלו להתקיים גם בכוכב לכת עקר ועוין. "החיים יכולים להימשך בכדור הארץ גם הרבה אחרי שלא יהיו בני אדם", אמר ד"ר רפאל אלבס בטיסטה, מעורכי המחקר.

"טרדיגריידים הם הדבר הכי קרוב ללהיות בלתי מושמדים על כדור הארץ, וזה בהחלט אפשרי שיש עוד מינים כאלה ברחבי היקום. בהקשר הזה, יש סיבה לחפש חיים על המאדים ובמקומות אחרים".

(צילום: מתוך המחקר)

החיה הימית והמיקרוסקופית הזו יכולה לחיות עד כ-60 שנה ולגדול לגודל מרבי של 0.5 מילימטרים. האיום הממשי היחידי הוא כאמור אירוע אפוקליפטי לגמרי שיגרום לרתיחה של האוקיינוסים. אך מדענים גורסים כי ישנו מספר מצומצם מאוד של אסטרואידים או כוכבי לכת ננסיים שיש להם מספיק מסה כדי ליצור איום כזה במקרה של התנגשות חזיתית - ואפשר להירגע, אף אחד מהם אינו במסלול שלנו, לא עכשיו ולא בקרוב. אסטרואידים "רגילים" ופגיעות אחרות בכדור הארץ לא יזיקו לדובוני המים.

גם כדי שהתפוצצות של כוכב תזיק לאוקיינוסים על כדור הארץ ברמה בלתי הפיכה לדובוני המים, נדרש שאותו כוכב מתפוצץ יהיה במרחק 0.14 שנות אור מאיתנו. אך הכוכב הקרוב ביותר לשמש הוא במרחק ארבע שנות אור, אז אפילו סופרנובה שלו לא תזיז לחיה המדהימה הזו.

למחקר המלא: https://www.nature.com/articles/s41598-017-05796-x