שתף קטע נבחר

תיקון ירוק: "ירוק עכשיו" קיבלה סמכות להגיש תביעות

חמש שנים חיכו בעמותה להיכנס לרשימת הגופים שיכולים להגיש תביעות בגין נזקים סביבתיים. בעבר נטען כי היא מפלה בין אזרחים ומתקדמת רק ביהודה ושומרון, אך השר אלקין אמר כי העמותה לא עושה שימוש לרעה בכוחה כנגד קבוצות מסוימות באוכלוסייה

אחרי שנים של עיכובים, החליטה ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת לצרף את עמותת "ירוק עכשיו" לרשימת הגופים שיכולים להגיש תביעות בגין נזקים סביבתיים.

 

תהליך צירוף העמותה לחוק החל עם מינויו של זאב אלקין לתפקיד השר להגנת הסביבה, וזאת לאחר שמי שעיכב את צירופה של העמותה היה השר להגנת הסביבה לשעבר, עמיר פרץ. בעבר נטען כי העמותה מפלה בין אזרחים ומתמקדת באזור יהודה ושומרון ובמפגעים שגורמים פלסטינים. השר אלקין פנה ליו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת כדי להוסיף את העמותה לחוק למניעת מפגעים סביבתיים.

 

מפגע סביבתי ליד בסיס צה"ל ביו"ש. ארכיון (צילום: חגי בלכנר, המשרד להגנת הסביבה) (צילום: חגי בלכנר, המשרד להגנת הסביבה)
מפגע סביבתי ליד בסיס צה"ל ביו"ש. ארכיון(צילום: חגי בלכנר, המשרד להגנת הסביבה)

 

השר ציין במכתבו כי "נבדקה עמידתה באמות המידה שגובשו במשרד. אמות המידה מבטיחות כי גוף שיצורף לתוספת לחוק יהיה בעל ניסיון רב, מגוון ורחב היקף בתחום הסביבתי, תוך שימת דגש על פעילות משפטית סביבתית כגון הגשת עתירות". השר ציין כי בבדיקה עלה כי העמותה נותנת שירות שיוויני, ולא עושה שימוש לרעה בכוחה כנגד קבוצות מסוימות באוכלוסייה משיקולים שאינם סביבתיים.

 

המשרד להגנת הסביבה הודיע בדיון כי בדק את הטענה, לפיה עמותת "ירוק עכשיו" פועלת בהטיה לטובת אוכלוסיית יהודה ושומרון ולאחר בדיקה מעמיקה השתכנע כי אין כלל וכלל הטיה בטיפול במפגעים סביבתיים בין אוכלוסיות ומגזרים שונים.

 

החוק למניעת מפגעים סביבתיים מאפשר לגופים המנויים בחוק להגיש תביעות אזרחיות כנגד גורמים המזהמים את הסביבה.

 

מזה חמש שנים ש"ירוק עכשיו" מבקשת להימנות עם הגופים המנויים בחוק ואף הגישה עתירה בנושא. השר אלקין אמר כי "אני שמח שהצלחנו להוביל לתיקון העיוות שנוצר ולהכניס את הארגון לרשימת הגופים שיכולים להגיש תביעות בגין נזקים סביבתיים. ארגון ירוק עכשיו קופח במשך שנים אך ורק בשל סיבות פוליטיות, ואני שמח שהצלחתי לתקן את העוול הזה. עלינו להבין שטיפול במפגעים סביבתיים ביו"ש חשוב ביותר הן עבור מאות אלפי מתיישבים ישראלים והן עבור מיליוני תושבים בתוך הקו הירוק, שכן זיהומי אוויר ומים אינם יודעים גבולות. אני רואה בגופים הסביבתיים מכפיל כח לפעילות המשרד להגנת הסביבה, ומכניסתי לתפקיד אני מוביל לדיאלוג ושיתוף פעולה מולם".

 

היועץ המשפטי של עמותת ירוק עכשיו, עו״ד שלמה רבינוביץ אמר לאחר ההחלטה: "אנו מברכים את השר להגנת הסביבה זאב אלקין שעזר בקידום המהלך. 'ירוק עכשיו' הינה עמותה הפועלת לקידום איכות הסביבה וטיפול במפגעים סביבתיים ללא שום הבדל בין אוכלוסיות, טריטוריה, דתות או מגזרים. 'ירוק עכשיו' נאבקת ותמשיך להיאבק למען ישראל נקייה יותר וירוקה יותר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חגי בלכנר, המשרד להגנת הסביבה
זיהום מים ביהודה ושומרון. ארכיון
צילום: חגי בלכנר, המשרד להגנת הסביבה
מומלצים