שתף קטע נבחר

התגלו הקעקועים העתיקים בעולם

לדברי החוקרים, הקעקועים של הנשים מלפני 5,000 שנים במצרים סימנו מעמד, אומץ או ידע בכישוף, בעוד הקעקועים של הגברים כנראה היו של סימנים לגבריות ולכוח

חוקרים גילו לאחרונה את הקעקועים האומנותיים העתיקים ביותר בעולם על הזרועות של שתי מומיות מצריות בנות כ-5,000 שנה. כך הודיעו בימים האחרונים מדענים מהמוזיאון הבריטי.

 

 

לאחת המומיות המדוברות, השייכת לגבר, ישנם קעקועים שמציגים שור פרא ויעל על הזרוע העליונה ועל הכתף. למומיה השנייה, של אישה, יש קעקועים יותר ליניאריים, בהם אחד בצורת S, גם כן על החלק העליון של הזרוע ועל הכתף. הקעקועים האומנותיים הללו נראים כמו מעין כתמים כהים באור טבעי, אבל החוקרים במוזיאון הבריטי ומאוניברסיטת אוקספורד בחנו את הממצאים כבר בשנה שעברה בעזרת צילום אינפרה-אדום והצליחו לפענח את הציורים המקוריים.

 

 (צילום: המוזיאון הבריטי) (צילום: המוזיאון הבריטי)
(צילום: המוזיאון הבריטי)

 (צילום: המוזיאון הבריטי) (צילום: המוזיאון הבריטי)
(צילום: המוזיאון הבריטי)

 

"החשיפה הזו מספקת לנו תובנות חדשות לגמרי בתחום השימוש בקעקועים", הסביר דניאל אנטואן, אוצר תחום האנתרופולוגיה הפיזית במוזיאון הבריטי. "המיקום של הקעקועים מציע שהם נועדו להיות גלויים ביותר על הזרוע העליונה ועל הכתף", הוא הוסיף, ואמר כי הקעקועים הללו מקדימים בכ-1,000 שנה את הראיות שנאספו עד כה לקעקועים באפריקה.

 

שתי המומיות המקועקעות נחשפו כבר לפני 100 שנה כ-40 קילומטרים דרומית לעיר לוקסור. מקורן של המומיות נאמד בכ-3017-3351 לפני הספירה, בתקופה הפרה-היסטורית של מצרים - לפני תקופת פרעה הראשון. המחקר המלא עליהן פורסם בכתב העת המדעי Archaeological Science.

 (צילום: המוזיאון הבריטי) (צילום: המוזיאון הבריטי)
(צילום: המוזיאון הבריטי)

 

לדברי החוקרים, הקעקועים של הנשים סימנו מעמד, אומץ או ידע בכישוף, בעוד הקעקועים של הגברים כנראה היו של סימנים לגבריות ולכוח. לפני הגילוי החדש הזה, ארכיאולוגים האמינו שקעקועים במצרים בוצעו רק על נשים, שכן הקעקועים עצמם הציגו רק סמלים נשיים שחיו באותה התקופה.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: המוזיאון הבריטי
אחת המומיות
צילום: המוזיאון הבריטי
מומלצים