שתף קטע נבחר

פרויקט מורכב: הבאת דגימות קרקע מהמאדים לכדור הארץ

על-פי התוכנית, תישלח חללית לאיסוף דגימות, משימה נוספת תשגר את הדגימות למסלול סביב מאדים - שם הן יאספו על-ידי חללית נוספת. אם המשימה תצא לפועל - זו תהיה הפעם הראשונה שבה יובאו דגימות לכדור הארץ מכוכב לכת אחר

סוכנות החלל האמריקנית (נאס"א) וסוכנות החלל האירופית (איס"א) משלבות בימים אלו ידיים ומתכוונות להוציא יחד אל הפועל משימה שאפתנית: הבאת סלעים ממאדים לכדור הארץ במסגרת פרויקט שמטרתו להמשיך ולחקור אם כוכב הלכת השכן יכול לתמוך בחיים אחרים.

 

מאדים. אף דגימה משם לא הגיעה לכדור הארץ (צילום: נאס"א) (צילום: נאס
מאדים. אף דגימה משם לא הגיעה לכדור הארץ(צילום: נאס"א)

 

ברשת BBC הבריטית דווח כי דגימות קרקע מכוכב הלכת האדום עשויות להוות פריצת דרך בהבנה אם אכן יכולים להתקיים חיים כלשהם במאדים. אבל מדובר במיזם שיכול להיות קשה ביותר לביצוע, והוא יצריך סדרה של שיגורים וניווטים מורכבים בחלל. בינתיים חתמו שתי סוכנויות החלל על הצהרת כוונות לשיגור משלחת שתביא דגימות לניתוח לכדור הארץ.

 

כזכור, כבר הצלחנו לשלוח יד לפני השטח של מאדים. המעבדה הניידת "קיוריוסיטי" משוטטת לה על כוכב הלכת האדום כבר חמש שנים ובוחנת את סלעיו של כוכב הלכת בניסיון ללמוד עוד עליו. עם זאת, לפי המדענים בסוכנויות החלל, יהיה עדיף יותר לשלוח את הדגימות לכדור הארץ למען ניתוח מעמיק יותר.

 

 

הבאת הדגימות לכדור הארץ לא רק אומרת שיהיה אפשר להתבונן עליהן עם טכניקות מתקדמות הרבה יותר, אלא גם מאפשרת למדענים לבחון אותן שוב בעתיד, ככל שטכניקות המחקר ילכו ויתהדקו וישתכללו. אך כאמור, הבאת הדגימות היא משימה של ממש, וחשוב מאוד להזכיר כי עד כה לא נעשה שום מסע הלוך למאדים וחזרה ממנו, ויתרה מכך - עדיין לא הצלחנו להמריא בחזרה מתוך כוכב לכת אחר.

 

ב"אינדיפנדנט" הבריטי דווח כי לשם הפרויקט יהיה צורך בשלוש משימות לפחות שיישלחו למאדים. תחילה, רכב של נאס"א יישלח למאדים כדי לאסוף עד 31 דגימות שונות; משימה שנייה תישלח כדי לאסוף את אותן דגימות להציב אותן ברכב נפרד שישגר את האוסף למסלולו של מאדים; ולבסוף, חללית נוספת תישלח לכוכב הלכת האדום כדי לקחת את אותן דגימות, להביא אותן אל כדור הארץ ולנחות בחזרה בכדור הארץ.

 

מומחים תיארו את הדגימות הפוטנציאליות בתור המרתקות ביותר שמדען יוכל לראות - הפעם הראשונה שמזכרת מעולם אחר מובאת לכדור הארץ. "משימות קודמות למאדים חשפו זרמים עתיקים על פני השטח ואת הכימיה הנכונה שיכולה לתמוך בחיים מיקרוביאליים על כוכב הלכת האדום", מסר תומס זורבוקן, ממינהל המשימות המדעיות של נאס"א. "גם דגימה אחת יכולה להיות קפיצה ענקית קדימה בהבנות בנוגע ליכולת של מאדים לקיים חיים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: נאס"א
קיוריוסיטי, שחוקרת את המאדיםכבר שנים
צילום: נאס"א
מומלצים