שתף קטע נבחר

המחקר האחרון של הוקינג מצית דיון על יקומים מקבילים

במאמר, שהוגש 10 ימים לפני מותו של האסטרופיזיקאי המפורסם, נטען כי "אנחנו לא מצטמצמים לכדי יקום אחד ויחיד". אבל לא כולם מסכימים את התיאוריה

עם מאמר מדעי שפורסם לאחר מותו, פרופסור סטיבן הוקינג הצית מחדש ויכוח עתיק ומעורר מחלוקת עבור קוסמולוגים: האם היקום שלנו הוא רק אחד מתוך רבים בתוך "מולטיוורס" אינסופי שהולך ומתרחב?

 

 

על פי אסכולה אחת, הקוסמוס החל להתרחב באופן אקספוננציאלי לאחר המפץ הגדול. במרבית האזורים, ההתרחבות או ההתפשטות הזו ממשיכה לנצח, למעט כמה כיסים שבהם היא נעצרת. ה"כיסים" הללו הם המקומות שבהם יקומים כמו שלנו נוצרים; לא פעם משווים זאת למעין "בועות" באוקיינוס הולך ומתרחב שהוא המולטיוורס - יקומים מקבילים.

 

בבסיס המחקר עומדת הטענה כי כל היקומים הפוטנציאליים השונים חייבים לחלוק את אותם חוקי הפיזיקה, ומתוך כך מדענים ופיזיקאים יכולים לכאורה לקבל מערכת נוחה ומסודרת יותר כדי לזהות יקומים נוספים. יש הרבה מדענים שלא משתגעים על הרעיון, בהם גם היה הוקינג בעצמו בשלב מסוים בעבר, שאף אמר בריאיון בשנה שעברה: "מעולם לא הייתי מעריץ של תיאוריית המולטיוורס".

 

אם אנחנו אכן חיים במולטיוורס שממשיך להתרחב כל הזמן, אזי שחוקי הפיזיקה והכימיה יכולים להשתנות ממיקום אחד לאחר - מושג שהמדענים מתקשים לקבל. בתרומתו האחרונה לקוסמולוגיה, הוקינג - יחד עם החוקר תומס הרטוג מאוניברסיטת KU Leuven הבלגית, שעמו כתב את המאמר - לא שולל את הרעיון שמאחורי המולטיוורס, אך כן מצמצם אותו באופן דרמטי.

 

פרופ' הוקינג, שהלך לעולמו בחודש מרץ (צילום: AFP) (צילום: AFP)
פרופ' הוקינג, שהלך לעולמו בחודש מרץ(צילום: AFP)

 

"אנחנו לא מצטמצמים לכדי יקום אחד ויחיד", נכתב במאמר שהגיש הוקינג לאוניברסיטת קיימברידג' רק 10 ימים לפני מותו, ופורסם בימים האחרונים בכתב העת המדעי Journal of High Energy Physics. עם זאת, "הממצאים שלנו מרמזים על הפחתה משמעותית במולטיוורס, לכדי טווח קטן בהרבה של יקומים אפשריים".

 

ההשערה החדשה נשענת על ענף בפיזיקה התיאורטית המוכר בתור תורת המיתרים, והמסקנה היא כי הקוסמוס הוא "סופי בבירור", כך אמר החוקר הרטוג לסוכנות הידיעות הצרפתית, אך שהוא בכל זאת מורכב מיקומים רבים.

 

"רעיון שוליים של תת-ענף בפיזיקה" 

"זה דיון שנוגע ליסודות הבסיסיים ביותר של הקוסמולוגיה", הוסיף הרטוג. "השאלה הבסיסית היא אם אנחנו יכולים להגיע להבנה עמוקה יותר של מקורות חוקי הטבע, ואם מדובר בחוקים ייחודיים".

 

אבל לא כולם אוהבים את התיאוריה החדשה. "הרעיון שאנחנו חיים ב'מולטיוורס' הוא רעיון שוליים בחלק קטן של תת-ענף בקהילת הפיזיקה", אמרה סאבין הוסנפלדר, מומחית לפיזיקה תיאורטית ממכון פרנקפורט למדעים מתקדמים. "אין מישהו שמתעסק במדע רציני ועובד עם תיאוריית המולטיוורס מכיוון שזה חסר תועלת לחלוטין", אמרה לסוכנות הידיעות הצרפתית.

 

הבעיה המרכזית, מסבירה הוסנפלדר, היא שכל תיאוריה של מולטיוורס היא "בלתי מסודרת" ו"לא מכילה מספיק מידע כדי לערוך חישובים". עבור המתנגדים, תיאוריית מולטיוורס מסבכת את הבנתנו של היקום שלנו.

 

אילוסטרציה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אילוסטרציה(צילום: shutterstock)

 

אבל יש גם מי שמגן על התיאוריה. עבור האסטרופיזיקאי אורלייה בארו מהמעבדה לפיזיקה תת-אטומית וקוסמולוגיה בפריז, "הרעיון דווקא הגיוני". "זה מדהים שהיום אפשר לדמות כמה סוגים שונים של יקומים. כמה תיאוריות, אמינות עבור חלק וספקולטיביות עבור אחרים, מובילות לחיזוי של מולטיוורס", אמר המדען בארו.

 

עבור הרטוג, התיאוריה החדשה היא צעד בכיוון הנכון. "זה הופך את הקוסמולוגיה שמבוססת על התיאוריה החדשה שלנו להרבה יותר ברת-ניבוי, לתיאוריה מדעית הרבה יותר חזקה ומכך, לבסוף, אנחנו מקווים, לברת-ניסוי", הוא הסביר באתר באוניברסיטה הבלגית שבה הוא פועל.

 

המדענית הוסנפלדר מצדה חולקת על כך. היא מתארת את התיאוריה החדשה של הוקינג בתור סתם עוד "גרסה" להתרחבות האינסופית, "עם כמה השערות נוספות שהתווספו".

 

החוקר הרטוג, שכאמור כתב את המאמר על המולטיוורס יחד עם הוקינג, אמר כי מדידת גלי כבידה יכולה לסייע לקבוע אם התיאוריה מחזיקה מים. הרטוג מקווה להשתמש בגלי כבידה - הפרעה של עקמומיות במרחב-זמן הנגרמת בעקבות התנגשויות של חורים שחורים, פיצוצי סופרנובה או היווצרותו של יקום מוקדם - כדי לבחון את ההשערה החדשה שרקם יחד עם הוקינג.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
פרופ' סטיבן הוקינג
צילום: AFP
מומלצים