שתף קטע נבחר

נאום הקוונטים של נתניהו: למה הוא התכוון?

ראש הממשלה הבטיח שישראל תהפוך למעצמה בחישוב קוונטים. בראיון לאולפן ynet הסביר מומחה בתחום מה זה קוונטים? איך הטכנולוגיה יכולה לעזור לנו ומה הקשר לכיפת ברזל?

 

 

 

אחרי שישראל הפכה למעצמת סייבר - האתגר הבא הוא טכנולוגיית הקוונטים: בכנס שרי מדע שנערך השבוע בירושלים, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "מה שאנחנו מדברים פה היום הוא בייחוד קידומה של ישראל כגורם עולמי בחישוב קוונטים, תזכרו את המונח הזה. הקידום הזה הוא אתגר לא פחות גדול, והמשמעות לישראל היא לא פחות עמוקה".

 

ד"ר עמנואל דלה-טורה, מרצה בכיר במחלקה לפיזיקה באוניברסיטת בר-אילן, הסביר בראיון לאולפן ynet מה זה קוונטים. "זו הפיזיקה שמתארת את הדברים המאוד קטנים, כגון אטום" הוא אמר. "זו התיאוריה שאנו מכירים כמדויקת ביותר כדי לתאר את הדברים הקטנים והיא שונה מהחוקים הרגילים. לדוגמה, בעולם הרגיל אנחנו יודעים שאם הכוס נמצאת פה - אז היא לא תהיה במקום אחר. אבל דברים קוונטים יכולים להיות גם וגם. זה שונה".

 

קוונטים. אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)
קוונטים. אילוסטרציה(צילום: Shutterstock)

 

ד"ר דלה-טורה אמר כי מדובר ברעיונות לא חדשים. "הם קיימים כבר 100 שנה", הוא אמר. "אלברט איינשטיין מאוד התנגד לזה, הוא אמר שזה לא יכול להיות, אז מה חדש? הרעיון החדש והוא מהפכני, מדברים על המהפכה השנייה של הקוונטים, הוא לקחת את הרעיונות היפים האלה ולהפוך אותם לטכנולוגיה. ויש שלושה כיוונים עיקריים של טכנולוגיות קוונטיות. מחשוב קוונטי, תקשורת קוונטית ודיוק קוונטים, אלו שלושת התחומים העיקריים שזוהו כפוטנציאל טכנולוגי. זאת אומרת לא רק תיאוריה, אלא מעשה".

 

אז איך מיישמים את הקוונטים בתחומים טכנולוגים שונים. ד"ר דלה-טרה פירט: "יש אפליקציות רפואיות וכדומה. הטכנולוגיה הישנה ביותר והיא כבר טכנולוגיה שקיימת, היא הטכנולוגיה של השעון האטומי. זה לא קשור לפצצת אטום. זה שעון קוונטי, שמאפשר לנו לקבל דיוק מאוד מאוד טוב. את הדיוק הכי טוב. למעשה זה השעון הכי מדויק והוא עוזר לנו בכל טכנולוגיה שדורשת דיוק רב. כגון כיפת ברזל. כיפת ברזל דורשת שהטיל הנגדי יגיע נגד הטיל במקום ובזמן הנכון. חייבים דיוק".

 

בראיון הוא דיבר גם על תקשורת קוונטית: "התקשורת הקוונטית היא מוצפנת בצורה בטוחה ב-100 אחוז. הצפנה רגילה שתמיד יש סיכוי שאולי מישהו הקשיב לי , בתקשורת קוונטית אתה בטוח ב-100 אחוז כי זה מבוסס על עקרונות של מכניקת הקוונטים. סין כבר זיהתה את זה כפוטנציאל והשלטון הסיני החליט שזה יהיה הדרך שהם יעבירו את המסרים הסודיים שלהם, השקיעו הרבה כספים, לא יודעים בדיוק כמה, אבל רואים את התוצאות, והם משתמשים בזה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים