שתף קטע נבחר

חוקרים: פתרנו את תעלומת כובעי הענק באיי הפסחא

מחקר חדש מעלה כי הכובעים הענקיים, שחלקם שוקלים 12 טון, הגיעו לראשי הפסלים באמצעות חבלים, רמפות וגלגלת - שיטה שמנעה פגיעה אפשרית באנשי האי

 

פסלים באיי הפסחא (צילום: shuttertock)
פסלים באיי הפסחא(צילום: shuttertock)

 

איך הגיעו הכובעים הגדולים לראשי הפסלים המסתוריים של איי הפסחא? ממחקר חדש עולה כי תושבי האי שבאמצע האוקיינוס השקט נעזרו ברמפות וחבלים שהיו מחוברים לגלגלת ענקית כדי להעלות את הכובעים הענקיים - ששוקלים כמה טונות - ולשים אותם על ראשיהם של הפסלים המכונים מואי.

 

פרופ' קרל ליפו, אנתרופולוג מאוניברסיטת בינגהמטון אמר: "מבין השאלות הרבות המקיפות את עברו של האי, שתיים נשארו ללא תשובה: איך אנשים בעבר העבירו את הפסלים הענקיים למקומם ואיך הם העלו את הכובעים הענקיים העשויים מאבן לראשיהם".

 

 

הכובעים הענקיים מכונים פוקאו. חלק מכובעי האבן הענקיים שוקלים כ-12 טון. מחקר שנערך בשנת 2009 העלה כי הכובעים הענקיים נבנו מאבן אדומה, שמקורה בלבה קרושה, במחצבה סודית שהייתה חבויה בלועו של הר הגעש. לאחר מכן הובלו הכובעים בדרך העפר, כאשר תושבי האי גלגלו אותם על גזעי עץ - עד למקום שבו היו הפסלים הענקיים.

 

שון היקסון, שהוביל את צוות החוקרים, אמר כי הפתרון הוא פשוט יחסי. תושבי האי קשרו את הכובעים הענקיים בחבלים ומשכו אותם על הרמפה מחלקה העליון, באמצעות גלגלת. בשיטה זו הם לא היו חשופים לסכנה, במקרה שהכובעים הענקיים היו מתגלגלים מטה בשל תקלה. ואכן היו תקלות, ברחבי האי נמצאו לא מעט כובעים שנשברו במהלך בניית הפסלים ולחלק גדול מהפסלים כיום אין כובעים.

 

פסלים באיי הפסחא (צילום: shuttertock)
(צילום: shuttertock)

פסלים באיי הפסחא (צילום: shuttertock)
(צילום: shuttertock)

 

תושבי האי, המכונים אנשי רפה נוי, יצרו תרבות ייחודית שידועה בעיקר הודות ל-900 פסלי אבן ענקיים של דמויות בעלות טורסו וראש, הנקראים "מואי", הנמצאים ברחבי האי - חלקם עוד במחצבה. תרבות הרפה נוי שגשגה החל משנת 1200 לערך.

 

מאז שדרך לראשונה האדם הלבן על אדמת איי הפסחא, ב-1722, היו האיים הללו למוקד של תעלומות מרתקות. הגדולה שבהן, היא תעלומת הפסלים. כיצד בנו תושבי האי, ללא טכנולוגיה מודרנית ואפילו ללא כלי מתכת, פסלים שגובהם מגיע כמעט ל-10 מטרים ומשקלם מאות טונות.

 

מדהימה אף יותר היא העובדה שהפסלים הללו ממוקמים על במות גדולות המרוחקות קילומטרים מהמחצבות שבהן נכרו האבנים ששימשו לבנייתם ושחלק מהפסלים מעוטרים בכובעים אדומים וכבדים ביותר, שנוצרו בנפרד והורכבו על ראשי הפסלים. 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shuttertock
פסלים ענקיים עם כובעים
צילום: shuttertock
מומלצים