שתף קטע נבחר

ללכת לספרייה, לפני 1,900 שנה

שתי קומות, גומחות מיוחדות ו-20 אלף מגילות: בקלן נחשפה הספרייה הציבורית העתיקה בגרמניה. "זו תגלית מדהימה"

 

 

כרטיס מנוי כנראה שלא היה אז, ובטח לא אפשרות לקרוא ספרים בפורמט דיגיטלי - אבל גם לפני 1,900 שנה זה היה המקום ללכת אליו כדי להשכיל. במרכז העיר קלן התגלו שרידי הספרייה הציבורית העתיקה ביותר בגרמניה, שם אוחסנו ככל הנראה לא פחות מ-20 אלף מגילות.

 

קירות הבניין נחשפו לראשונה בשנה שעברה, במהלך חפירה מתחת לכנסייה פרוטסטנטית במרכז העיר. הארכיאולוגים הניחו מיד שאותם קירות נבנו בתקופה הרומית. קלן, שנוסדה בשנת 50 לספירה ונקראה אז קולוניה, היא אחת הערים העתיקות בגרמניה. אבל הגילוי של גומחות בקירות, שגודלן כ-50 עד 80 ס"מ, היה הדבר המסתורי.

ספרייה עתיקה נחשפה ב קלן גרמניה  (צילום: EPA)
מבט מלמעלה על החפירות בקלן(צילום: EPA)

ספרייה עתיקה נחשפה ב קלן גרמניה  (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

"לקח לנו זמן מה כדי לחבר את הנקודות – ראנו שהגומחות קטנות מדי כדי לשים בהן פסלים, ואז הבנו שהן שימשו כארוניות בשביל המגילות", אמר ד"ר דירק שמיץ מהמוזיאון הרומאי-גרמני בקלן. "הארוניות הללו ייחודיות לספריות - אפשר לראות אותן גם בספריית אפסוס".

 

לא ברור כמה בדיוק מגילות אוחסנו בספרייה, אבל לפי שמיץ "היו המון, אולי 20 אלף". הבניין קטן יותר מספריית קלסוס המפורסמת שנבנתה בשנת 117 באפסוס שבמערב טורקיה, אבל שמיץ אמר כי מדובר "בתגלית מדהימה, ממצא מרהיב".

 

"הבניין מתוארך למאה השנייה לספריה ולבטח זו הספרייה העתיקה בגרמניה, ואולי בכל הפרובינציות בצפון מערב האימפריה הרומית", אמר שמיץ. "יכול להיות שבהרבה ערים רומאיות היו ספריות, אבל הן לא נחשפו. אם היינו מגלים רק את היסודות, לא היינו יכולים לדעת שזו ספרייה. בגלל הקירות, והגומחות שבתוכן, יכולנו לדעת".

ספרייה עתיקה נחשפה ב קלן גרמניה  (צילום: EPA)
שרידי הספרייה(צילום: EPA)

ספרייה עתיקה נחשפה ב קלן גרמניה  (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

על פי ההערכות, רוחבה של הספרייה היה 20 מטרים, אורכה 9 מטרים וגובהה שתי קומות. היא נבנתה בין השנים 150 ל-200 לספירה. אגף שכלל פסל של אלת החוכמה הרומאית מינרווה הוסף ככל הנראה מאוחר יותר.

 

לפי שמיץ, הבניין שימש כספרייה ציבורית: "הוא במרכז קלן, בשוק או בפורום – החלל הציבורי של לב העיר. הוא נבנה מחומרים חזקים מאוד, ובניינים שכאלה, בגלל שהיו כה עצומים, היו ציבוריים". חלק מהספרייה העתיקה ייפתח לציבור וניתן יהיה לראותו בחניון התת-קרקעי של הכנסייה. חלק מאותו חניון שבבנייה הוסב להצגת קירות הספרייה ושלוש מהגומחות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
הספרייה, במבט מלמעלה
צילום: EPA
מומלצים