שתף קטע נבחר

האי היווני הירוק ביותר בים התיכון

האי טילוס יהפוך בקרוב לאי הראשון בים התיכון שבו כל החשמל ייוצר באמצעות אנרגיה ירוקה. התושבים מברכים וגם התיירים

בזמן שהלהבים של טורבינת הרוח, בעלת כוח ייצור של 800 קילוואט חשמל, תחל לפעול יהפוך האי היווני טילוס למקום הראשון בים התיכון שבו ייוצר החשמל אך ורק באמצעות אנרגיית רוח ואנרגיה סולארית.

 

האי טילוס (צילום: AP)
האי טילוס(צילום: AP)

 

באי היווני הקטן, שנמצא בין קוס לרודוס, מתגוררים בחודשי החורף כ-400 תושבים. אבל בקיץ הופך האי למוקד משיכה לתיירים ומספר האנשים ששוהים בו זמנית מגיע ל-3,000 - דבר שמגדיל באופן דרמטי את הביקוש לחשמל.

 

בנציבות האירופית אמרו כי התוכנית היא ליישם את התוכנית לייצור 100% אנרגיה ירוקה גם באיים נוספים בים התיכון, שנמצאים רחוק מהיבשת. האיחוד האירופי אפילו השתתף ברוב מימון הקמת החווה הסולארית וטורבינת הרוח. האיחוד מימן 12.5 מיליון מתוך 15.7 מיליון דולר - עלות הפרויקט.

 

 

"החידוש בתוכנית הזו והמימון שלה טמון בסוללות - אחסון האנרגיה - זה מה שחדשני", אמר מנהל הפרויקט ספירוס אליפריס. "האנרגיה המיוצרת על ידי טורבינת הרוח והחווה הסולארית יאוחסנו בסוללות, כך יהיה ניתן להשתמש באנרגיה הזו כאשר יש ביקוש".

 

כיום האי טילוס מקבל חשמל מכבל תת ימי, שנמתח מהאי השכן קוס. כיוון שמדובר באספקת חשמל בלתי סדירה, מפעילים בעלי עסקים גנרטורים המופעלים באמצעות מנועי דיזל מזהמים.

 

ראש העיר של טילוס, מריה קאמאס, אמרה כי מדובר בצעד טבעי עבור המקום: "במשך שנים רבות טילוס היה במסלול של שמירה על הסביבה. אנחנו רוצים מבקרים - למעשה תיירים - שאוהבים את הסביבה ורוצים להגן עליה, שיבקרו באי".

החשמל מגיע מהאי קוס (צילום: AP)
החשמל מגיע מהאי קוס(צילום: AP)

מבלים בטילוס (צילום: AP)
מבלים בטילוס(צילום: AP)

 

תיירות היא מקור ההכנסה העיקרי של תושבי העיר. אבל בעלי העסקים באי היווני הקטן נאלצו לסבול עד כה מהפסקות חשמל ממושכות. התוצאה הייתה מלונות ללא מיזוג אוויר, מסעדות ללא אור והשלכת מזון שהתקלקל כיוון שמקררים לא עבדו.

 

הטמפרטורה הממוצעת באי בחודשי הקיץ היא 33 מעלות. לכן התיירים ממלאים את החופים בשעות הבוקר. בשעות הצהריים הם תופסים תמונה בבתי המלון ואילו בערב ובלילה הם מבלים במועדונים ובמסעדות ברחבי האי.

 

אווה למייר, תיירת מהולנד מבקרת קבועה בטילוס בחודשי הקיץ, בירכה על המהלך הירוק. "אני די גאה בטילוס על מה שהם עושים עכשיו עם האנרגיה הירוקה", היא אמרה. "אני חושבת שזה טוב עבור האי שלא יהיה תלוי באספקת חשמל מאיים אחרים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים