שתף קטע נבחר

נאסר על משרד החקלאות להמית כלבים וחתולים שנדבקו בטפיל

בית משפט השלום בתל אביב אסר על משרד החקלאות להמית עשרות כלבים וחתולים שחולצו מעמותה למען בעלי חיים בצפון וחלקם נדבקו בטפיל. במשרד טענו כי החיות נושאות טפיל מדבק ומסוכן לבעלי חיים ולבני אדם ודרש להמיתן. עמותת "תנו לחיות לחיות" הגישה צו מניעה נגד ההמתה. בית המשפט קבע כי המדינה לא סיפקה מידע המאמת את מסוכנות המחלה ואסר על ההמתה עד לשליחת הנתונים לעמותה

 

בית משפט השלום בתל אביב אסר עד להודעה חדשה המתה של עשרות כלבים וחתולים שהוחרמו לפני כשלושה חודשים מעמותה בצפון הארץ, כך קבע השופט ישי קורן לאחר דיון ממושך שנערך אתמול (ה') בבקשת עמותת "תנו לחיות לחיות" למנוע את "ההרג המתוכנן" לדבריו וזאת במטרה לאפשר לעמותה לעיין בנתוני משרד החקלאות שיעידו על מספר בעלי החיים החולים ומצבם.

 

חתולים שהוחרמו מהעמותה (צילום: משרד החקלאות)
(צילום: משרד החקלאות)

 

במשרד החקלאות טענו טרום הדיון כי בעלי החיים חולצו כשהם במצב גופני קשה ולדברי משרד החקלאות, מרביתם אובחנו כסובלים מטפיל המסוכן לבעלי חיים ולבני אדם בעלי מערכות חיסוניות חלשות.

 

במשרד החקלאות והבריאות קבעו כי מסירת החיות לאימוץ מהווה סכנה ממשית לבריאות הציבור. בעקבות כך, בעמותת תנו לחיות לחיות הגישו בתחילת השבוע צו מניעה נגד החלטת משרד החקלאות.

 

"מחשש להידבקות במחלה קשה ומדבקת לבני האדם, לישמניאזיס ויסצרלית, הוחלט להמית קבוצת בעלי חיים שבמקום", כך נמסר ממשרד החקלאות ולדבריהם, "העמדה גובשה ע"י משרדי החקלאות והבריאות לאחר התייעצות עם מומחים מבית הספר לרפואה וטרינרית, וההבנה כי העברת בעלי החיים לאימוץ מהווה סכנה ממשית לבריאות הציבור".

 

כלבים שהוחרמו מהמתחם (צילום: משרד החקלאות)
(צילום: משרד החקלאות)

 

השופט: המדינה לא סיפקה מידע על הנסיבות להמתה

השופט ניסה במהלך הדיונים הקודמים לפשר בין הצדדים וציין כי הצדדים לא הצליחו להגיע להסדר. במשרד החקלאות ביקשו לדחות על הסף את בקשת העמותה לצו המניעה להמתת החיות וכי אין לעכב את המתתן והשופט מתח ביקורת על משרד החקלאות והבריאות על סירובם למסור את הנתונים לעמותה ואת הנסיבות שהובילו להחלטה להמית את בעלי החיים.

 

השופט כתב בהחלטתו כי "באופן תמוה, בחרה המדינה שלא לצרף לבקשה לדחייה על הסף, שמהווה גם תגובה ראשונית לבקשה העיקרית של ההמתה, מסמכים כלשהם או תצהיר של מי מבעלי התפקיד המעורבים בעניין, זאת, חרף העובדה שבקשת המדינה לדחייה על הסף רצופה בטענות עובדתיות...לכל הפחות, ניתן היה לצפות שההחלטה להמית את בעלי החיים, שעליה נסב הדיון שלפניי, תוצג בפני בית המשפט בכתב. די בכל אלה כדי לסלק על הסף את הבקשה לדחייה על הסף", הוסיף השופט.

 

כלבים שהוחרמו מהמתחם (צילום: משרד החקלאות)
(צילום: משרד החקלאות)

 

איסור המתה עד להעברת הממצאים לעמותה

הוא ציין כי "אין בידי בית המשפט ולו המידע הבסיסי שיאפשר לו לקבוע, שהמעשה שמבקשת העמותה למנוע, עתיד להיעשות על פי החלטה מנהלית שאכן התקבלה אצל המשיבות (משרד החקלאות והבריאות), וכי לא מדובר בפעולה שרירותית. כל שביקשה העמותה הוא לעכב את ההמתה עד להעברת המסמכים לידיה, על מנת שהעמותה תוכל לשאול אם מדובר בהחלטה שהתקבלה כדין, ועל פי המתחייב מהנסיבות".

 

בהחלטתו ציין השופט כי קיבל את עמדת עמותת "תנו לחיות לחיות" ואסר על משרד החקלאות להמית את בעלי החיים עד שיימסרו לעמותה את הנתונים המבוקשים והעניק פרק זמן נוסף של 96 שעות לאחר קבלת החומרים כדי לאפשר לעמותה לפעול באמצעים המשפטיים העומדים לרשותה.  

 

כלבים שהוחרמו מהמתחם (צילום: משרד החקלאות)
(צילום: משרד החקלאות)

בעמותת "תנו לחיות לחיות" אמרו בתגובה כי הם מברכים על ההחלטה "המורה למשרד החקלאות להעביר אלינו את הנתונים שבבסיס החלטת ההריגה ונותנת לנו שהות לתקוף את ההחלטה באופן מושכל, בדרכים המקובלות. אנחנו מצטערים שנאלצנו להגיש את הבקשה בכלל, שכן ראוי שבמדינה מתוקנת, החלטה כל כך גורלית על המתת בעלי חיים בריאים, לא תעשה במחשכים ובדרך המחטף, כפי שביקש משרד החקלאות לעשות כך".  

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: משרד החקלאות
פינוי כלבים וחתולים מעמותה בצפון משרד החקלאות
צילום: משרד החקלאות
מומלצים