שתף קטע נבחר

יד מברונזה מלפני 3,500 שנה נמצאה בשוויץ

ציידי אוצרות מצאו את היד - יחד עם פגיון מברונזה - סמוך לאגם ביל בקנטון ברן. הם העבירו את הממצאים לרשויות, שבחפירות באזור מצאו קבר של אדם חשוב מאותה תקופה

ציידי אוצרות בשווייץ גילו יד עשויה מברונזה, עטופה בשרוול זהב, סמוך לאגם במדינה. לא ברור האם מדובר בתותב או בחלק מפסל. כך הודיעו בשבוע שעבר ארכיאולוגים בשוויץ, שהעריכו כי היד היא בת 3,500 שנה.

 

היד מברונזה וממצאים נוספים שהתגלו באזור (צילום: Philippe Jone, השירות הארכיאולוגי של קנטון ברן)
היד מברונזה וממצאים נוספים שהתגלו באזור(צילום: Philippe Jone, השירות הארכיאולוגי של קנטון ברן)

 

הארכיאולוגים אמרו כי היד, שנוצרה בתקופת הברונזה, קטנה מיד של אדם ממוצע והיא נמצאה סמוך לקבר באזור. אנדראה שאר, ראש המחלקה להיסטוריה עתיקה וארכיאולוגיה רומית בשירות הארכיאולוגי של ברן, אמרה ל"נשיונל גאוגרפיק" כי היד מברונזה הייתה מורכבת על פסל או שהיא שימשה כתותב לאדם. אפשרות אחרת היא שהשתמשו בה במהלך טקסים.

 

היד העשויה מברונזה עם קישוט זהב (צילום: Philippe Jone, השירות הארכיאולוגי של קנטון ברן)
היד העשויה מברונזה עם קישוט זהב(צילום: Philippe Jone, השירות הארכיאולוגי של קנטון ברן)

 

היד מהברונזה נמצאה באוקטובר 2017 על-ידי ציידי אוצרות, שהשתמשו בגלאי מתכות, באזור אגם ביל בקנטון ברן בשוויץ. יום לאחר הגילוי היד, שנמצאה יחד עם פגיון מברונזה, הועברו הממצאים לרשויות בברן. "אף פעם לא ראינו דבר כזה", אמרה שאר. "לא ידענו אם היד אותנטית או לא - ואפילו למה היא נועדה".

 

אתר הקבורה שלידו נמצאה היד (צילום: Philippe Jone, השירות הארכיאולוגי של קנטון ברן)
אתר הקבורה שלידו נמצאה היד(צילום: Philippe Jone, השירות הארכיאולוגי של קנטון ברן)

 

בהודעה שפרסמו הארכיאולוגים נכתב כי מבדיקת פחמן 14, שנערכה ליד מהברונזה, התברר כי מתוארכת לתקופה של לפני 1,400 ל-1,500 לפני הספירה - כלומר בת כ-3,500 שנה.

 

בחפירות שנערכו באביב האחרון באזור נמצא קבר אדם, שככל הנראה היד הייתה קשורה אליו. "הוא בטח היה אדם חשוב", אמרה החוקרת. "קישוט הזהב על היד מברונזה מעידה על כך שהוא היה שייך לאליטה". החוקרים הוסיפו כי עתה הם יבדקו אם החומר ממנו עשויה היד הגיע מהמקום שבו נמצאה או שהחומר הובא ממקום אחר. היד עצמה תוצג החל מאמצע החודש הבא במוזיאון בברן.

 

למחקר המלא (בצרפתית)

 

 

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Philippe Jone, השירות הארכיאולוגי של קנטון ברן
היד מברונזה
צילום: Philippe Jone, השירות הארכיאולוגי של קנטון ברן
מומלצים