שתף קטע נבחר

תרחיש האימים של האו"ם: עלייה של 3.2 מעלות עד סוף המאה

בדו"ח המתפרסם לקראת ועידת האקלים בפולין, נמצא כי פליטות גזי החממה הגיעו לשיא בשנת 2017. באו"ם קוראים למדינות העולם לשלש את המאמצים שלהן כדי לצמצם את פליטת גזי החממה

עתיד שחור: הדו"ח השנתי הבודק את רמת פליטות גזי החממה והמאמצים בנושא שינויי האקלים קבע כי המדינות חייבות לשלש את מאמציהן כדי לעמוד ביעד של הגבלת העלייה בטמפרטורה הגלובלית לעד 2 מעלות צלזיוס מאז התקופה שלפני המהפכה התעשייתית. כך עולה מדו"ח של האו"ם המתפרסם הערב (יום ג'). הדו"ח מתפרסם כמה ימים לפני פתיחת ועידת האקלים COP24, שתתקיים החל מהשבוע הבא בפולין.

 

 

על-פי הדו"ח של האו"ם, פליטות גזי החממה נמצאות בעלייה, וההתחייבויות של מדינות בעולם להילחם בפליטת גזי החממה הגורמים לשינוי אקלים אינן מובאות לכדי מיצוי מלא. בשנת 2017, כך נמצא, נפלטה לאוויר כמות של 53.5 מיליארד טונות גזי חממה - שיא של כל הזמנים. בשנה שעברה נרשמה לראשונה עלייה בכמות הפליטות, לאחר שלוש שנים של ירידה.

 

על פי הדו"ח יש להוריד את רמת הפליטות ב-25% כדי לעמוד ביעד של התחממות של עד 2 מעלות מאז המהפכה התעשייתית, וב-55% כדי לעמוד ביעד של התחממות של עד 1.5 מעלות בשנת 2030.

 

כותבי הדו"ח טוענים שהמדינות חייבות להגביר את מאמציהן פי 3 על מנת שלא לחצות את יעד התחממות כדור הארץ עד 2 מעלות צלזיוס, ופי 5 על מנת לעמוד ביעד של עד 1.5 מעלות צלזיוס. מחברי הדו"ח מציירים תמונה קשה שלפיה המשך המדיניות של "עסקים כרגיל" יוביל לעלייה של 3.2 מעלות עד סוף המאה. בנוסף נמצא כי טרם ננקטה פעולה דרסטית שנדרשת על מנת להפחית את פליטות גזי החממה.

 

מדובר בדו"ח השני בנושא המפורסם בימים האחרונים. דו"ח פדרלי שפורסם ביום שישי בארצות הברית מנבא כי ההתחממות הגלובלית תגרום להחמרת אסונות הטבע שיפקדו את כדור הארץ. על פי הדו"ח, שחובר על ידי יותר מתריסר סוכנויות ומשרדים ממשלתיים, השינויים יגרמו לפגיעה בבריאות הציבור, בתשתיות ובתוצרת החקלאית.

 

אותו דו"ח אמריקני הזהיר כי שינויי האקלים יעלו לכלכלת ארה"ב מיליארדי דולרים עד סוף המאה. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס אתמול לדעת המומחים ואמר כי הוא קרא את הדו"ח, אך אינו סבור שההשפעה על הכלכלה האמריקנית תהיה הרסנית. "ראיתי את זה, קראתי חלק מזה, וזה בסדר", אמר הנשיא לכתבים בבית הלבן. כשנשאל על ההשפעה החמורה הצפויה על הכלכלה בעקבות ההתחממות הגלובלית, הוא השיב: "אני לא מאמין לזה".

 

מנכ"לית גרינפיס, ג'ניפר מורגן, הגיבה לדו"ח הקשה של האו"ם: "חלון ההזדמנויות לפעול מצטמצם, ואם נמשיך להתמהמה, ההזדמנות לתקן תחמוק מאיתנו. כישלון בפעולה יוביל לקטסטרופה אקלימית שתשנה את פני כדור הארץ ותדון מיליונים לסבל. האם זה העתיד שאליו אנו שואפים? התחממות כדור הארץ זהו האיום הגדול ביותר שאיתו האנושות מתמודדת, והדחיפות לפעולה בהתאם. אז מדוע הממשלות ממתינות? שחקנים אחרים כבר החלו לפעול בתחום. תאגידים עוברים במהירות לאנרגיה מתחדשת. ערים ברחבי העולם מגבילות את השימוש בתחבורה מבוססת נפט, ומחוזות מצמצמים את ייצור החשמל מהפחם המזהם. גם בנקים ומשקיעים מסירים את תמיכתם מתעשיית הדלקים המאובנים. זה העתיד שלנו וזו התקווה לדור שלנו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
פליטת גזי חממה
צילום: רויטרס
מומלצים