שתף קטע נבחר

מחילה להשכיר: גירית, שועל ודורבן חיים יחד

במסגרת סקר טבע עירוני באזור נחל בוהו בשטח העיר נתיבות בו מתוכננת בנייה מאסיבית, הציבו אנשי החברה להגנת הטבע מצלמות מעקב. אחת המצלמות תיעדה מחילה באזור הנחל שנחפרה על ידי גירית מצויה ומשמשת למגורים של שועל ודורבן. "מחילה קיימת היא מצרך מבוקש", מסבירים החוקרים

 

גירית מצויה, דורבן הודי ושועל מצוי תועדו חולקים יחד מחילה באזור נחל בוהו במסגרת סקר תשתיות טבע עירוני של יחידת סקרי טבע עירוני של החברה להגנת הטבע בנתיבות.

 

שועל מצוי, דורבן הודי, גירית מצויה (צילום: shutterstock)
שועל מצוי, דורבן הודי, גירית מצויה(צילום: shutterstock)

 

מצלמת מעקב שהוצבה בסמוך לפתח המחילה והופעלה ללא מגע יד אדם בכל פעם שהתגלתה תנועה באזור, תיעדה ארבעה מיני יונקים: שלושה מהם דיירי קבע וזוג נמיות שהגיעו לרחרח ולבדוק את המחילה.

 

בסרטון בו תועדו הפרטים במהלך ארבעה לילות בשנה שעברה, כשהם יוצאים לחפש אחר מזון, לעיתים במועדים סמוכים זה לזה ושבים בחזרה למחילה.

 

שועל מצוי (צילום: יחידת סקרי טבע עירוניים, החברה להגנת הטבע)
שועל מצוי(צילום: יחידת סקרי טבע עירוניים, החברה להגנת הטבע)

 

שמוליק ידוב, מנהל מרכז היונקים בחברה להגנת הטבע מדגיש כי חיות הבר הנפוצות ברחבי ישראל ותועדו במחילה המשותפת, הן בעלות יכולת יעילה בחפירת מחילות, המשמשות להן למחייה, גידול גורים ולאכילת מזון וטרף.

 

לדבריו, המחילה משמשת לשלושה מינים שונים וככל הנראה, הגירית שחפרה מחילה מורכבת ומסועפת, העניקה מגורים לשועל מצוי ודורבן, המשתמשים בחלק מהחללים של המחילה למגורים. "מחילה קיימת היא מצרך מבוקש ולעיתים החוקרים ואנשי בעלי החיים, מגלים תופעה של השתלטות מינים אחרים, או פרטים מאותו המין, על מחילה שנחפרה על ידי אחרים", הוא מסביר בהודעת הארגון.

 

דורבן הודי (צילום: יחידת סקרי טבע עירוניים, החברה להגנת הטבע)
דורבן הודי(צילום: יחידת סקרי טבע עירוניים, החברה להגנת הטבע)

גירית מצויה (צילום: יחידת סקרי טבע עירוניים, החברה להגנת הטבע)
גירית מצויה(צילום: יחידת סקרי טבע עירוניים, החברה להגנת הטבע)

 

בעקבות הכוונה להוציא לפועל תוכניות פיתוח גדולות הצפויות בשנים הקרובות בעיר נתיבות וסביבתה, התבקשו אנשי החברה להגנת הטבע ע"י עיריית נתיבות ובמימון משרד הבינוי והשיכון, לבצע סקר תשתיות טבע עירוני שנועד למפות את מיני בעלי החיים בסביבת העיר נתיבות, על מנת לבחון את ההשלכות האקולוגיות של הפיתוח על המגוון הביולוגי באזור.  

 

נמיות (צילום: יחידת סקרי טבע עירוניים, החברה להגנת הטבע)
נמיות(צילום: יחידת סקרי טבע עירוניים, החברה להגנת הטבע)

 

הסרטון תועד בנחל בוהו בו מצויים מינים רבים של בעלי חיים וצומח. האזור נחשב כשטח פתוח בעל חשיבות גבוהה גם למעבר של מיני בעלי חיים לאזורים אחרים. יעל זילברשטיין-ברזידה, מנהלת יחידת סקרי טבע עירוני באגף שימור סביבה וטבע של החברה להגנת הטבע ציינה כי "אנחנו מקווים כי הבנייה העתידית המתוכננת סביבו, תיעשה באופן מושכל ומקיים ותממש את הפוטנציאל שלו כאתר טבע עירוני, הכולל שטח טבעי איכותי, לצד מגורי תושבים כ'טבע במרחק נגיעה' לצרכי פנאי ונופש, תוך שמירה על המגוון הביולוגי המקומי".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מחילה משותפת לשועל דורבן וגירית נתיבות
צילום: shutterstock
מומלצים