שתף קטע נבחר

ההזדמנות של עובדי המדינה להתקדם לתואר אקדמי

בסביבת העבודה התחרותית של היום, המגמה שמכשירה את השירות הציבורי להפוך לשירות אקדמי היא הדרך המובילה לזכייה בקידום הבא. כך תוכלו גם אתם ללמוד לתואר בכל שלב בקריירה

*התכנים במדור זה מוגשים בשיתוף עם המוסדות האקדמיים המציגים

 

מציאות החיים התחרותית מגיעה בשנים האחרונות לשיאים חדשים בכל סביבת עבודה בישראל, כולל גם במגזר הציבורי. מצב בו על כל מכרז לתפקיד חדש מתחרים מועמדים רבים, הפך את ההשכלה הגבוהה לאחד מכלי הסינון הבולטים בין מגישי המועמדות, תוך מתן יתרון משמעותי לבעלי תארים אקדמיים. הצורך לבלוט בדרך למסלולי הקידום השונים בתקופה מאתגרת כל כך, מצריך מהעובדים השקעה מיוחדת בפיתוח אישי כחלק מחתירה להצלחה מקצועית.

אריאל יעקבי, יו"ר הסתדרות העובדים, ציין לאחרונה בפנייה אישית אל עובדי המדינה כי "המדינה רצה קדימה, ואיתה גם אנחנו. האקדמיזציה זו החלטת ממשלה, ואנחנו צריכים להגיע על מנת להתחרות עם הדור הצעיר שיבוא למכרזים. בלי תואר ראשון נרגיש חסרים."

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

מסירים את החסם מהדרך לקידום

"חלק גדול מדרישות הקידום לתפקידים ניהוליים ברוב משרדי הממשלה כיום, מותנה בתואר ראשון", מציינת מיכל צנטר, מנהלת בית הספר למדיניות ציבורית באוניברסיטה הפתוחה. "אם מישהו נשאר במערכת לאורך שנים ארוכות ללא תואר, בשלב מסוים האפשרות להתקדם נחסמת בפניו. הרבה צעירים, ובוודאי מבוגרים, מבינים לאורך הדרך שהחסם הזה קיים ולכן מעוניינים בתואר ראשון". גם במשרדי הממשלה עצמם מודעים לצורך הזה, ולכן פועלים לקידום נושא האקדמיזציה בקרב העובדים. לא מדובר רק בהעלאת המודעות אלא ביצירת תנאים שיאפשרו לכמה שיותר עובדי מדינה לממש את הפוטנציאל שלהם במסגרת לימודית. כך למשל תוכניות המוכרות על ידי נציבות שירות המדינה במסגרת "מגמות הלימוד הרוחביות", מאפשרות השתתפות של משרדי הממשלה בשכר הלימוד והיעדרות בשכר לצורך הלימודים.

באוקטובר האחרון יצאו לדרך שלוש קבוצות של עובדי מדינה שלומדות לתואר ראשון במדעי החברה והרוח עם דיפלומה במדיניות ציבורית, במסגרת בית הספר למדיניות ציבורית של האוניברסיטה הפתוחה. סטודנטים שלומדים במסגרת הזו יכולים ליהנות גם ממלגה אוניברסיטאית בסך 1,000 ₪ לכל תקופת הלימודים, ממלגות נוספות על פי מגוון קריטריונים ומסדנאות הדרכה ייחודיות הניתנות ללא תשלום.

 

לימוד ביחד, בסביבה שלכם

עלות הלימודים היא כמובן לא האתגר היחיד שמקשה על עובדים במשרה מלאה לשלב לימודים בסדר היום העמוס שלהם. נסיעה לקמפוס על בסיס קבוע, חיפוש אחר קורסים שישתלבו בחלון הזמנים הצפוף ולימודים ללא רשת תמיכה של סטודנטים בעלי רקע דומה, מהווים מכשול משמעותי שלא כל עובד יכול להתמודד איתו. לסטודנטים עובדים נחוצה מסגרת מתאימה שתכיל את העובדה שמדובר בסטודנט שהוא לא רק סטודנט.

שני גברים ואישה מביטים אל המצלמה ()
לומדים ביחד במקום העבודה

 

כתוצאה מכך, במקרה של עובדי מדינה רבים, לימודים באוניברסיטה רחוקים מלהיות דבר טריוויאלי. ההבנה הזו הובילה ליצירת כיתות לימוד של האוניברסיטה הפתוחה שיכולות להיפתח מחוץ לקמפוס, בכל מקום בו תתכנס קבוצה של כ-30 סטודנטים שהם עובדי מדינה ממשרד מסוים או מכמה משרדים. "אנחנו יכולים להגיע לכל משרד ולהנגיש לעובדים בו כיתה ייחודית משלהם, כמו שעשינו למשל עם רשות המיסים", אומרת צנטר. "היתרון של הנגשת תואר ראשון בכל מקום לבחירת הסטודנטים, הוא יתרון בלעדי של האוניברסיטה הפתוחה".

כל קבוצה לומדת את הקורסים יחד, באופן מרוכז, במשך יום אחד בשבוע עד לסיום התואר. כך הסטודנטים לא רק שאינם צריכים להיעדר מהמשרד לזמן ממושך, אלא שהם זוכים לתמיכה קבועה ויכולים ללמוד לצד חבריהם למקום העבודה. 

 

לימודים שמתאימים את עצמם לסטודנטים

סטודנטים רבים לתואר ראשון נאלצים לבחור מדי סמסטר את הקורסים שילמדו בסמסטר הבא, כשלעתים הם אינם יודעים אילו מחומרי הלימוד יועילו להם בהמשך הקריירה ואילו פחות. כשמדובר באנשים קרייריסטים מנוסים, הצורך לקבל השכלה אקדמית רלוונטית שתהפוך בהמשך לידע מעשי בעבודה היומיומית, הוא משמעותי מאוד.  

תוכנית הלימודים של בית הספר למדיניות ציבורית באוניברסיטה הפתוחה היא תוכנית מובנית, כך שהסטודנטים אינם צריכים לבחור את הקורסים בעצמם. התכנים שנבחרו רלוונטיים למאפייני מקום העבודה של עובדי מדינה, ומספקים תשתית ידע רחבה לצד כלים מעשיים בתחומי המנהל והמדיניות הציבורית.

כובע של סטודנט הנחבש בעת טקס הסיום על רקע שמיים תכולים (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

כל מה שצריך זה רק להתחיל

המכשול האחרון שעומד בפני עובדים במשרה מלאה שמעוניינים ללמוד לתואר ראשון, קשור לתנאי הסף השונים של כל מסלול. ההרשמה לתוכנית של בית הספר למדיניות ציבורית עבור עובדי מדינה אינה מותנית בהצגת תעודת בגרות, במספר שנות לימוד, במכינה קדם אקדמית או בעמידה במבחן פסיכומטרי. כך שכל עובד מדינה בעל רצון להתחיל לימודים לתואר ראשון, יכול לסיים אותם בהצלחה תוך 3-4 שנים.

התוכנית שעוזרת להפוך את השירות הציבורי לשירות אקדמי, זוכה כבר עכשיו לפידבקים חיוביים. "שיתוף הפעולה זוכה להד גדול בוועדים השונים, ועובדים רבים מעוניינים להביא אותה גם אליהם", מסכמת צנטר. "אנחנו מתכוננים לסמסטר אביב שיתחיל בפברואר עם סטודנטים ממשרד הרווחה, שרצו לקחת בה חלק אחרי ששמעו עליה מהסטודנטים של אוקטובר".

בבית הספר למדיניות ציבורית באוניברסיטה הפתוחה עתידים לפתוח כיתה נוספת בסמסטר אביב הקרוב בירושלים, ויוכלו לפתוח כיתות נוספות באוקטובר הבא – בכל מקום בו תתכנס קבוצת סטודנטים. אז אם גם אתם רוצים ללמוד לתואר ראשון שיצליח להשתלב בחיים שלכם, עכשיו זה הזמן לעשות את הצעד הראשון בכיוון.

 

לפרטים נוספים>>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מתקדמים לתואר אקדמי
צילום: shutterstock
מומלצים