שתף קטע נבחר

בוץ מסתורי באי שנוצר מהר געש תת-ימי

חוקרי נאס"א הגיעו לאי שצץ לפני 4 שנים ליד טונגה ונדהמו: תנשמת הפכה אותו לביתה, החול השחור הוא בכלל חצץ - ומאיפה הגיע הבוץ?

 

אי הונגה טונגה הונגה האפאי (מתוך אתר נאס
האי הונגה טונגה הונגה האפאי(מתוך אתר נאס"א)

בוץ מסתורי וציפורים ב"אי האפר": מדעני נאס"א הגיעו לראשונה לאחד האיים החדשים בעולם, וגילו שחלקת האדמה בת הארבע שנים מכוסה כעת בבוץ מסתורי ודביק, וכן בצמחייה. גם ציפורים נראו על האי.

 

האי הוולקני צץ ליד טונגה שבאוקיינוס השקט בתחילת 2015, והוא אחד משלושה איים חדשים שהופיעו ב-150 השנים האחרונות ושרדו יותר מחודשים ספורים.

 

 
אי הונגה טונגה הונגה האפאי (מתוך אתר נאס
צמחייה ובוץ באי האפר(מתוך אתר נאס"א)

אי הונגה טונגה הונגה האפאי (מתוך אתר נאס
החוקר סלייבק בביקור בהונגה טונגה הונגה האפאי(מתוך אתר נאס"א)

דן סלייבק ממרכז החלל גודארד של נאס"א השתוקק לבקר באי המרוחק, כי למדענים עדיין יש ידע מועט בלבד כיצד ומדוע נוצרים איים חדשים. בעקבות זאת, צוות מנאס"א בראשותו ביקר באי באוקטובר, אחרי שהוא נחקר לפני כן רק באמצעות תמונות לוויין. סלייבק פירט את הממצאים מאותו ביקור בבלוג באתר נאס"א.

 

האי נוצר במהלך התפרצות געשית תת-ימית ועדיין אין לו שם. עם זאת, לפעמים הוא מכונה הונגה טונגה הונגה האפאי, כשמות כל האיים השכנים. סלייבק וצוותו הגיעו למה שנראה בלוויין כמו חוף עם חול שחור, אבל למעשה התברר כחצץ. הצמחייה שהתגלתה החלה להכות שורשים, והזרעים הונחו כנראה על ידי ציפורים שעפו ממעל. תנשמת לבנה הפכה את האי הצעיר לביתה וכך גם מאות שחפיות כהות שקיננו במקום.

 

 
האי הקטנטן, במבט מלמעלה ()
האי הקטנטן, במבט מלמעלה

לפני ואחרי ההתפרצות הגעשית ()
לפני ואחרי ההתפרצות הגעשית

החוקרים גילו במקום גם בוץ דביק בצבע בהיר שנראה כמו חימר, והם עדיין לא יודעים מהיכן הגיע. "בתמונות הלוויין ראינו חומר בצבע בהיר", אמר סלייבק. "זה בוץ, והוא מאוד דביק. גם לאחר שראינו אותו, אנחנו לא יודעים מה זה בדיוק, ואני עדיין קצת מבולבל בנוגע לשאלה מאיפה הוא הגיע. כי זה לא אפר".

 

דגימות אבן נאספו לצורך מחקר מינרלים, ובמקום הוצבו GPS ורחפן כדי למדוד ולחקור לעומק את האי הלא מיושב. סלייבק וצוותו מתכוונים לשוב לאי בשנה הבאה, להמשך המחקר. בתחילה העריכו החוקרים כי האי, שמתנשא בשיאו לגובה של 120 מטר יישאר חודשים בלבד לפני שישקע, אבל מאז שונתה ההערכה וכעת הם סבורים כי יוכל לשרוד עד 30 שנה, לפני שייכנע ללחצי האוקיינוס.

 

בהתפרצות הגעשית לפני ארבע שנים נפלט אפר לגובה של 10 ק"מ ולמרחק של 4,500 מטרים. הלבה שנפלטה צבעה את המים באדום. הר הגעש התת-ימי שהתפרץ ממוקם 65 ק"מ צפונית לנוקואלופה, עיר הבירה של ממלכת טונגה - ארכיפלג המורכב מ-150 איים קטנים באוקיינוס השקט.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים