שתף קטע נבחר

הקרב על החורשה

רשות מקרקעי ישראל מתכננת לבנות אלפי יחידות דיור ולפתח שטחי מסחר ותעסוקה, באחד מאתרי הטבע הייחודיים שנותרו במרכז - חורשת דרזנר ברחוב הצפוני ביותר בתל־אביב. "אסור לבנות פה, זו פינה קטנה של גן עדן, נכס צאן ברזל", אומרים התושבים שיוצאים למאבק. רשות מקרקעי ישראל: "התנגדות קנטרנית שאינה במקומה"

רשות מקרקעי ישראל מקדמת תוכנית ענק של בניית אלפי יחידות דיור על אחד מאתרי הטבע הייחודיים בגוש דן. התוכנית, המשתרעת על שטח של כ־2,000 דונם, כוללת הקמת 9,800 יחידות דיור עד שטח של 854,000 מ"ר. 700,000 מ"ר מיועדים לתעסוקה ומסחר ועד 454,000 מ"ר למבנים ומוסדות ציבור. 

 

אלא שהתוכנית צפויה לדרוס את אחד מאתרי הטבע הייחודיים באזור המרכז, חורשת דרזנר, מערות אפקה ועמק הנרקיסים. פיסת הטבע הזאת שוכנת מאחורי רחוב דרזנר ברמת אביב, הרחוב הצפוני ביותר בעיר תל אביב־יפו. מדובר בשטח פתוח ויפהפה שמשתרע בין כביש החוף, נתיבי איילון ומתחם פי גלילות, ואשר כולל כמה ערכי טבע ייחודיים שכבר אינם קיימים בשום מקום אחר בגוש דן.


חורשת דרזנר (צילום: סטלה פז)
חורשת דרזנר(צילום: סטלה פז)

פריחה בחורשה (צילום: יעקב פוסטן)
פריחה בחורשה(צילום: יעקב פוסטן)

 

אלפים מגיעים לטייל בפיסת גן העדן הירוקה הזאת מדי שבוע. בחורף פורחים בחלקו הצפון־מערבי של השטח אלפי נרקיסים, ובאביב סייפני התבואה הוורודים מקשטים את שולי השדה. בין בעלי החיים שנמצאים במקום נמצאים ארנבת השדה, דורבנים ואף טריטון הפסים שנמצא בסכנת הכחדה ומתרבה בשלוליות החורף. בשנים האחרונות, תלמידי "הכפר הירוק" דאגו לשמור על השדה ולחרוש אותו מדי שנה כדי לאפשר לנרקיסים לצמוח. 

 

אחד מאתרי הטבע המסקרנים ביותר באזור הוא מתחם מערות אפקה, ריכוז של 15 מערות קבורה שומרוניות עתיקות. אתר העתיקות צפוי להישמר מפני הבנייה הדורסנית אבל ישנו חשש שהמערות יקרסו ויאבדו מערכן הייחודי, שכן יהיו סמוכות לבנייה רוויה למגורים. הנרקיסים הפורחים באזור צפויים להיות מועתקים לאתר לשימור.

 

(צילום ועריכה: טל ישראל ועומר שיבובסקי)

 

לאחרונה החליטו תושבי תל־אביב והסביבה, שהתאהבו בשטח הבתולי האחרון שנותר במרכז, להקים מטה מאבק למען שימור המקום. עו"ד יואב קרמר, העומד בראש מטה המאבק, סיפר כי "מדובר בפיסה קטנה של גן עדן, אזור שהשתמר בצורה חריגה. יש פה ציפורים נדירות, חולד, תנים, קיפודים ודורבנים. גם לתושבי גוש דן צריך שיהיה שטח פתוח. למעשה זה השטח הפתוח האחרון. זה נכס צאן ברזל". 

בז מצוי (צילום: יעקב פוסטן)
בז מצוי(צילום: יעקב פוסטן)

זיקית (צילום: טלי ברקן)
זיקית(צילום: טלי ברקן)

צב יבשה מצוי (צילום: טלי ברקן)
צב יבשה מצוי(צילום: טלי ברקן)


חסידה דנאי, תושבת תל־אביב, סיפרה כי "הפינה הזאת כל כך מיוחדת ונוגעת לליבי ונפשי, וגם לילדיי ונכדיי. השמורה הזאת יקרה לי. זו פינה ירוקה יחידה ואסור לגעת בה. אין למדינה נכסים כאלה במרכז. אני מתענגת לראות את השלווה הזאת כשמסביב הבטון. זה דבר נדיר".

 

התוכנית הופקדה להתנגדויות ובחודש הבא צפוי להתקיים דיון בנושא בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל־אביב. החברה להגנת הטבע, עיריית רמת־השרון ותל אביב־יפו התנגדו, כל אחת מסיבותיה. "כל בנייה באזור זה תפגע אנושות בטבע", כתב עמית מנדלסון, מתכנן ערים ואקולוג טבע עירוני, שביקש לשנות את התוכנית כך שתתחשב יותר בסביבה.

 

אנפית בקר (צילום: נעמי פלדמן בלומר)
אנפית בקר(צילום: נעמי פלדמן בלומר)

חורשת דרזנר (צילום: סטלה פז)
חורשת דרזנר(צילום: סטלה פז)

 

מרשות מקרקעי ישראל נמסר: אנו פועלים להגברת היצע הקרקע לדיור ובמיוחד בלב אזורי הביקוש. הפקדנו תוכנית המתואמת עם כל תוכניות המתאר באזור שקודמו בעבר ומקודמות בהווה. ערכי הטבע בתוכנית נועדו לשימור ועל כן התנגדות החברה להגנת הטבע הינה קנטרנית ואינה במקומה. ההתנגדות של עיריית רמת־השרון ועיריית תל־אביב אינה נוגעת למהות התכנון עצמו".

 

מהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל־אביב נמסר: "הוועדה תשמע את ההתנגדויות במלואן ותיקח בחשבון את כלל השיקולים ובכללם שיקולים סביבתיים".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סטלה פז
חורשת דרנזר
צילום: סטלה פז
מומלצים